13.6.2022

Käytetyt erikoisuudet – Mercedes-Benz ja RemetzCarin limusiini

Mercedes-Benz limusiini

Limusiinilla on tarkoitettu tavallisesti suurta ajoneuvoa, jossa on väliseinä kuljettajan ja matkustamon välillä. Tämä Mercedes-Benz ei täytä vaatimuksia erillisestä matkustamosta, mutta pituutensa vuoksi siitä voidaan puhua limusiinina.

Puhuttaessa Mercedes-Benzin limusiineista monella tulee varmasti ensimmäisenä mieleen Mercedes Benz 600 Pullman, joka oli yksi aikakautensa loistokkaimmista ajoneuvoista. Mercedes-Benzin W100-malliin perustuva auto oli tuotannossa vuosina 1964–1981, jolloin sitä totuttiin näkemään niin diktaattorien kuin myös aikansa superjulkkisten, kuten John Lennonin ajoneuvona.

Mikäli ajatus omasta limusiinista houkuttaa, mutta oma budjetti ei yllä Pullmanin kaltaisiin täysiverisiin limusiineihin, tarjolla on myös hieman kevyempiä näkemyksiä limusiinikyydistä. Näissä tapauksissa limusiini on rakennettu ihan tavallisesta tuotantoautosta jatkamalla koria yhden ylimääräisen penkkirivin ja oviparin muodossa.

Tämäntapaisia koritöitä tarjoavia yrityksiä on ollut markkinalla useita, mutta tänään keskitymme alankomaalaisen RemetzCarin tuotantoon, joka keskittyi etenkin Mercedes-Benzistä tehtyihin limusiineihin.

RemetzCar limousine

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ylimääräinen penkkirivi ja kaksi lisäovea

Hollannin Lissestä ponnistava RemetzCar perustettiin elokuussa 1996 ja yrityksen ensimmäinen limusiini, Mercedes-Benz W210-malliin eli ”Väyryseen” perustuva ajoneuvo valmistui saman vuoden lopulla. Tästä autosta alkoi RemetzCarin kuusiovisten limusiinien tuotanto, jota kesti yli 20 vuoden ajan.

Kuudella ovella varustettujen limusiinien valmistaminen oli melko simppeliä. RemetzCar hankki tavallisen ajoneuvon ja auto kuljetettiin Hollantiin yhtiön toimitiloihin, jossa se katkaistiin etu- ja takapenkkien välistä. Tämän jälkeen koria jatkettiin yli metrin mittaisella jatkopalalla, jonka myötä auton väliin ilmaantui yksi ylimääräinen penkkirivi ja kaksi lisäovea.

RemetzCar limousine

Näissä kuudella ovella varustelluissa limusiineissa ei ollut tavallisesti erillistä matkustamoa, vaan kuljettaja kuuli mitä auton takaosassa puhuttiin ja kykeni tarvittaessa osallistumaan keskusteluihin. Tästä syystä nämä kuusioviset limusiinit menivät diktaattorikäytön sijasta usein esimerkiksi lentokenttätakseiksi, sillä ylimääräinen penkkirivi nosti viisipaikkaisen auton sisältämään kahdeksan istuinta.

Kuusioviset limusiinit eivät olleet kuitenkaan ainoita loistoautoja, joita RemetzCar valmisti. Valikoimasta löytyi myös neljällä ovella varustettuja limusiineja, joista keskimmäinen penkkirivi yleensä puuttui joko kokonaan, tai vaihtoehtoisesti tarjolla oli kaksi huomattavasti pienempää ja kokoontaitettavaa istuinta, mikä maksimoi takapenkillä olevan tilan.

RemetzCar limousine

RemetzCar teki myös farmari-Tesloja, ruumisautoja ja ambulansseja

Vaikka RemetzCar keskittyikin vahvasti Mercedes-Benzien ympärille, tarjosi yhtiö koriratkaisuja myös moniin muihin automerkkeihin. RemetzCarin sivustolla esitellään mm. Audiin, Range Roveriin, Bentleyhin, Fiatiin ja Teslaan perustuvia erikoisempia ajoneuvoja. Autoja tehtiin laajalla valikoimalla asiakkaan toiveiden pohjalta välillä jopa mittatilaustyönä.

Yksi eniten palstatilaa saanut projekti oli Tesla Model S, josta koripaja muokkasi shooting brake -tyyppisen farmarimallin. Alkujaan RemetzCar suunnitteli noin parinkymmenen vastaavan auton valmistamista, mutta lopulta erilaisten tuotantovaikeuksien myötä autoja syntyi vain yksi. Tätä ainoaa yksilöä myytiin jossain vaiheessa lähes 200 000 euron hintalapulla, mikä teki siitä yli kaksi kertaa tavallista Model S-mallia kalliimman.

Shooting brake ei ollut ainoa yrityksen valmistama vähän erikoisempi Tesla, vaan valikoimasta olisi löytynyt myös Model S hautausautona. Vielä pykälää erikoisemman hautausauton tarjosi hyvin pienikokoisena tunnettu Fiat 500, johon saatiin kuin saatiinkin koria venyttämällä mahtumaan täysimittainen ruumisarkku.

Vaikka RemetzCarin valikoima oli laaja ja yritys tarjosi eri automerkkeihin ja -malleihin perustuvia ajoneuvovaihtoehtoja, yritys joutui kuitenkin lopettamaan toimintansa vuonna 2018. Lopetuspäätöstä perusteltiin omistajien ikääntymisellä sekä kysynnän vähentymisellä.

Mercedes-Benz limusiini

Käytetty erikoisuus – RemetzCarin valmistama Mercedes-Benz W211 limusiini

Vaikka RemetzCar toimi Hollannista käsin ja sen pääasiallinen markkina oli Keski-Euroopassa, törmää yrityksen autoihin satunnaisesti myös Suomessa. Erityisesti hautausautot päätyivät Suomessa suoraan töihin, mutta limusiinimallit ovat päätyneet Suomeen useimmin käytettynä tuontiautona.

Pirkkalassa olisikin nyt myynnissä vuosimallin 2004 Mercedes-Benz W211 limusiini. Auto on varustettu kuudella ovella ja kolmella penkkirivillä, eli tällä E-sarjan Mersulla matkaa taittaa kerralla kahdeksan henkilöä.

Mercedes-Benz limusiini

Myyjä ei kerro ilmoituksessa sen enempää auton historiasta, mutta mittarilukema viittaa siihen, että se on ollut jossain vaiheessa ainakin jonkinlaisessa taksikäytössä. Vaikka autolla onkin ikää jo 18 vuotta, on se ehtinyt kerätä mittariinsa jo 2/3-osan miljoonasta, eli 667 000 kilometriä.

RemetzCarin taustan pystyy todentamaan autosta parillakin tavalla. Autosta löytyy RemetzCarin tyyppikilpi, jossa kerrotaan auton kokeneen erilaisia muutostöitä Hollannissa. Lisäksi auton alkuperäinen alustanumerokin vahvistaa auton menneen uutena Hollantiin, joskaan kyseinen VIN-koodi ei osaa kertoa mitään RemetzCarin tekemistä muutoksista. Auto on kuitenkin lähtenyt Mercedeksen tehtailta taksivarusteilla varustettuna.

Mercedes-Benz limusiini

Vaikka kyseessä on limusiini, auton varustelutaso on maltillinen. Autosta löytyy ilmastointia ja ilmajousitusta. Kaikki kolme penkkiriviä ovat muun sisustan tapaan tummaa kangasta. Pidempiä matkoja varten autossa on myös vakionopeudensäädin. Lisäksi autossa on sähkölasit joka nurkassa, mutta keskimmäisellä rivillä ikkunoita ei avata lainkaan.

Myös tekniikan osalta autossa on turvauduttu perusvarmoihin ratkaisuihin. Autoa liikuttaa 2.1-litrainen dieselmoottori, joka tarjoaa 110 kilowattia (150 hevosvoimaa). Vaihteistona toimii automaattivaihteisto.

Mercedes-Benz limusiini

Hauskana yksityiskohtana autosta mainittakoon myös se, että siitä löytyy valmiina lipputangot. Auto soveltuu siis suoraan jollekin oman elämänsä valtiomiehelle.

Tällä Mercedes-Benzin W211 limusiinilla on hintaa 35 960 euroa, joka sisältää arvonlisäveron.

Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot & RemetzCar

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat