27.7.2020

Käytetyt erikoisuudet – Peugeot 205 GTI 1.9

Peugeot 205 GTI 1.9 - Tori.fi

Myynnissä on haluttu Peugeot 205 GTI 1.9 tarjoamaan 880 kilogrammaa ajamisen iloa. Tässä tapauksessa keveys on tehoa tärkeämpää.

Peugeot 205 GTI 1.9 on pienen perhauton lippulaivamalli, joka on sittemmin noussut rallyen ja pienempimoottorisen GTI-sisaruksensa seurassa melkoiseen kulttimaineeseen. Jo perusmallina Peugeot 205  on menestyksekäs pieni auto, joka tuli heti tunnetuksi hyvin toimivasta alustastaan ja pirtsakasta ajettavuudestaan. Tämä loi loistavan pohjan vauhtimalleille.

Peugeot 205 esiteltiin vuonna 1983 ja jo seuraavana vuonna tarjolla oli ihastuttavan pippurinen ja sielukas GTI, mutta tuohon aikaan vielä vain 1,6-litraisella moottorilla. Tähän viitataan tavallisesti nimellä Peugeot 205 GTI 1.6 sekaannuksien välttämiseksi. 

Myöhemmin sen rinnalle tuli isommalla 1,9-litraisella moottorilla varustettu versio, joka tunnetaan nimellä Peugeot 205 GTI 1.9 ainakin puhekielessä. Tämä omasi vääntävämmän ja tehokkaamman, mutta ehkä hieman vähemmän innokkaan moottorin. Molemmista moottoreista on muutamia eri tehoversioita muun muassa katalysaattorin lisäämisen vuoksi. Lopulta Peugeot 205 GTI 1.9 poistui tuotannosta vuonna 1995. 

Peugeot 205 GTI 1.9 Kontti - Tori.fi
Peugeot 205 GTI 1.9 poistui tuotannosta vuonna 1995. Tätä ennen GTI oli ehtinyt olla tarjolla kahden eri tilavuuden moottoreilla, eli 1,6- ja 1,9-litraisena.

Tehokkailla GTi-mallien moottoreilla varustetut Peugeot 205 CTI -avomallit on jo käsitelty Käytetyt erikoisuudet -juttusarjassa. Tuosta yhteydestä kannattaa myös kerrata 205 -malliston taikaa laajemmassa mittakaavassa. Tällä kertaa keskitymme GTI -puolelle.

Peugeot 205 GTI 1.9 Takaviisto - Tori.fi
Loppupään tuotantoa edustava Peugeot 205 GTI 1.9 on tarjolla 8 500 euron hintapyynnillä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Peugeot 205 GTI 1.9

Kirjoitushetkellä 8 500 euron hintapyynnillä varustettu hopeanharmaa Peugeot 205 GTI 1.9 näyttää päällisin puolin hyväkuntoiselta. Kyseessä on tuotannon loppupuolen malli, jonka käyttöönotto on suoritettu maaliskuussa 1994 ja näin ollen 30 vuoden harrasteajoneuvon ikärajaa joutuu vielä hieman odottelemaan. Mittarilukemaksi on merkitty 247 000 kilometriä.

Peugeot 205 GTI 1.9 Moottori - Tori.fi
Kuvan 1,9-litrainen nelisylinterinen XU9JAZ tuottaa 120 hevosvoiman huipputehon.

Moottorina on 1,9-litrainen nelisylinterinen XU9JAZ, joka tuottaa 120 hevosvoimaa tehoa. Manuaalivaihteistossa on viisi pykälää ja se välittää voimaa etupyörille. Kiihdytyksen paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen luvataan sujuvan 8,5 sekunnissa, jota auttaa kummasti auton 880 kilogramman keveys.

Kompakti, noin 3,7 metriä pitkä, pikkuauto on maalattu hopeanharmaaksi, jolle kontrastia tarjoavat auton ympäri puskurista puskuriin kiertävät mustat muovilistat. Sporttista otetta on haettu punaisella korostevärillä, jota löytyy listojen lisäksi myös esimerkiksi tankinluukun mallimerkinnästä. 

Peugeot 205 GTI 1.9 Ohjaamo - Tori.fi
Mukavalla sivuttaistuella varustetut etuistuimet on verhoiltu osin nahalla ja keskeltä kankaalla. Värimaailma on kaksijakoinen.

Sisätilojen puolella jatketaan samaa teemaa. Suuremmalla moottorilla varustettu GTI 1.9 omasi vakiovarusteena puolinahkaistuimet ja tässä väreinä toistuvat ulkokuoren korostevärit: musta ja punainen. Alkuperäinen ratti on tallella muistuttaen kuljettajaa aina siitä, että kyseessä ei ole tavallinen 205. 

Myynti-ilmoituksen mukaan kyseessä on ”ruosteeton ja hyväkuntoinen gti” eikä kuvien perusteella voi väittää muutakaan. Siisti Peugeot 205 GTI 1.9 on vuosi vuodelta haluttavampi auto ja se näkyy tämänkin yksilön pyynnissä. 

Teksti: Henri Posa, Kuvat: tori.fi 

Luetuimmat