15.2.2021 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Plymouth Reliant Coupe Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Beige Plymouth Reliant Coupe yhdistää jenkkiautoon etuvetoisuuden, neljä sylinteriä sekä 84 hevosvoimaa. Joko kiinnostus hävisi? Plymouth Reliant Coupe, Sedan ja Station Wagon esiteltiin mallivuodelle 1981 kolmella eri varustetasolla, joista vakiovarustellun perusmallin yläpuolelta löytyi Custom sekä SE (eli kirjainlyhenne sanoista “Special Edition"). Chrysler Corporation omisti monen muun automerkin lisäksi myös Plymouthin, joka on olennainen osa auton historiaa. Plymouth Reliant, ja sen sukulainen Dodge Aries, edustivat Chryslerin niin sanotun “K-car” -perusrakenteen ensimmäistä erää. Tämä uusi perusrakenne oli perinteikkäälle amerikkalaisyhtiölle mullistava muutos. Chryslerin K-Car -perusrakenne oli osaltaan pelastamassa koko yhtiötä. Plymouth Reliant oli eräs ensimmäisistä autoista, jossa se nähtiin. Romukoppaan heitettiin tutut ja turvalliset jäykällä taka-akselilla varustetut takavetoratkaisut. Tilalle tuotiin K-Body poikittain asennetulla moottorilla, etuvetoisena ja erillisjousitetulla etupäällä. Lopulta tälle perusrakenteelle pohjautui kymmeniä eri automalleja usealla Chryslerin omistamalla eri merkillä ja se auttoi osaltaan pelastamaan koko yhtiön. Reliant sai keulalleen uuden 2,2-litraisen nelisylinterisen yhdellä nokka-akselilla varustetun moottorin. Lisärahasta asiakkaalle tarjottiin mahdollisuus suurempaan Mitsubishin 2,6-litraiseen, joka oli varustettu “HEMI”-merkintöjen mukaisilla puolipallon muotoisilla palotiloilla. Motor Trend -lehti osoitti Plymouth Reliantille ja Dodge Ariesille yhteisen “Car of the Year 1981”, eli vuoden auto, -valinnan. Plymouth Road Runner ja Volaré korvattiin käytännössä Reliantille. Sen sisarmalli Aries korvasi Dodge Aspenin. Reliantin, ja Ariesin, myynti lähti hyvin liikkeelle, sillä jo vuonna 1981 myytiin yli 150 000 autoa. Asiaa auttoi varmaankin Motor Trend -lehden “Car of the Year 1981” eli vuoden auto -valinta. Julkaisun jälkeen molempia myytiin “K-Car” -yhteyden paljastaneella lisänimellä: Reliant K ja Aries K. Viimeiseksi vuosimalliksi jäi 1989 ja tuohon mennessä myytiin yhteensä noin 1,1 miljoonaa Plymouth Reliantia. Vuosimallin 1982 Plymouth Reliant Coupe on viikon Käytetty erikoisuus. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Käytetty erikoisuus – Plymouth Reliant Coupe Käytettynä kaupan löytynyt alkupään Plymouth Reliant Coupe on vuosimallia 1982. Se kerrotaan tuodun Suomeen muuttoautona vuonna 1992 ja käyttöönotto onkin merkitty tuolle ajankohdalle. Kyseessä on tuolla vakiommalla moottorilla varustettu yksilö. Se tarkoittaa 2,2-litraista nelisylinteristä bensiinimoottoria, jonka huipputeho on 62 kilowattia (84 hv). Jenkkiautoihin tottuneelle autosta puuttuu puolet sylintereistä ja sitä myöden myös varsin rutkasti vääntöä. Lasipintaa kulmikkaassa kaarassa on runsaasti, joten akvaariosta näkee oletettavasti myös hyvin ulos. Voima välitetään etupyörille 3-pykäläisen automaattivaihteiston kautta, jonka vaihteenvalitsin muuten sijaitsee ohjauspyörän takana oikealla puolella. Kuvissa näkyvä kolmas poljin käskyttää kytkimen sijaan käsijarrua. Auton muotoilu on hyvin selkeälinjainen ja näkyvyys ulos lienee hyvä, sillä sellainen akvaario on kyseessä. Kromigrilli ja tähtimerkki keulalla tuo monelle mieleen erään saksalaisvalmistajan, mutta nyt on kyse jostain ihan muusta. Kyseessä on vain noin 4,5 metriä pitkä jenkkiauto. Beige tunnelma jatkuu sisätilojen puolella ruskean sävyissä. Tätä joko rakastaa tai vihaa, vaikka väriteema häipyilee mitäänsanomattomassa maastossa. Beige ulkoväri ei näytä juuri miltään. Sen sijaan sekä vanteet että renkaat näyttävät juuri siltä, kuin tyyliin kuuluukin. Kyseessä on vain 2-ovinen Plymouth Reliant Coupe, joten takaistuimille kulku käy etuovien kautta. Etuistuimien kunto on peitetty, mutta autosta näyttäisi löytyvän runsaasti rusehtavaa vinyyliä ja/tai nahkaa. Varustelistauksen mielenkiintoisin anti liittyy ilmastointiin ja vakionopeudensäätimeen – erityisesti jälkimmäinen oli Euroopassa vuonna 1982 melkoisen harvinainen varuste. Varusteluun kuuluu muun muassa ilmastointi ja myös Pioneerin kasettisoitin on poikkeuksellisen komea. Kuvien perusteella auto näyttää varsin siistiltä ja mittarilukemaksi on merkitty 202 000 kilometriä. Yksilö on museorekisteröity vuonna 2013 ja myynti-ilmoituksen mukaan seuraava katsastuskerta olisi vuorossa tulevana kesänä 30.6.2021. Kunnoltaan erinomaiseksi kehutun auton hintapyynti on 5 990 euroa jutun kirjoitushetkellä. Teksti: Henri Posa, Kuvat: tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 – ”kaunis mutta voimaton” 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku