12.7.2021

Käytetyt erikoisuudet – Renault 19 Cabriolet

Renault 19 Cabriolet – Tori Autot

Tämä ranskalainen yhdistää kesäkelit, Giugiaron ja Karmannin. Renault 19 Cabriolet lopetti yhden tärkeän aikakauden merkin historiassa.

Kesähelteet koettelevat kuumana, mutta tästä voi myös yrittää nauttia. Renault 19 Cabriolet antaa ottaa katon pois.

Työ uuden mallin parissa alkoi jo marraskuussa 1983. Työn tuloksia nähtiin ensimmäisen kerran kesäkuussa 1988. Giorgetto Giugiaron piirtämä perusmalli ilmestyi kolmella, neljällä ja viidellä ovella.

Lopputuloksena oli nelisylinterisellä eteen poikittain asennetulla moottorilla varustettu etuvetoinen auto, joka tunnettiin lyhyesti R19. Etuakseli oli toteutettu MacPherson-pyöräntuennalla ja takapäästä löytyi vääntösauvajousitus. 

Renault 19 Cabriolet

Meitä kiinnostava Renault 19 Cabriolet liittyi valikoimaan vuonna 1991, joka palautti Renaultille jälleen oikean avoauton mallistoon. Sen sekä kehitti että valmisti Karmann Saksassa Osnabrückin tehtaalla aina pintapeltien prässäystä myöden.

Avomalli oli muotoilultaan hyvin pelkistetty ja siinä mielessä jopa tyylikäs. Mitään suurta ympäriajosuojaa ei asennettu ja takaistuimien taakse oli muotoiltu suorastaan sporttinen tuplakuomu. Moottorinakin oli malliston tehokkain 16-venttiilinen. 

Renault 19 Cabriolet – Tori Autot

19 Cabriolet esiteltiin kolme vuotta ensimmäisen mallin jälkeen, joten kasvojenkohotus odotti kulman takana. Sellainen saatiinkin vain noin vuotta myöhemmin pyöristämään sisätilojen ja ajovalojen kulmia.

Ranskalaisvalmistajien avokattoinen kilpailu kävi kovaksi kauniin Pininfarinan piirtämän Peugeot 306 Cabrioletin esittelyn myötä. Renault 19 Cabriolet säilyi tuotannossa aina vuoteen 1997 saakka ja sitä myytiin lähes 30 000 kappaletta. Samalla se jäi viimeiseksi numeromerkityksi Renaultiksi – ainakin toistaiseksi.

Renault 19 Cabriolet – Tori Autot

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Renault 19 Cabriolet

Pietarsaaresta myynnistä löytynyt Renault 19 Cabriolet on varustettu kirjoitushetkellä 7 500 euron hintapyynnillä. Mittarilukemaksi yli 25 vuotta vanhalle autolle on kerrottu maltillinen 125 000 kilometriä.

Se on rekisteröity elokuussa 1994, joten edustaa kasvojenkohotuksen jälkeistä tuotantoa. Tämän voi toki kuvistakin todeta. 

Renault 19 Cabriolet – Tori Autot

Cabrioletin moottorina on 1,76-litrainen 4-sylinterinen ja 16-venttiilinen vapaasti hengittävä moottori. Sen huipputeho on ajalle ripeä 99 kilowattia (135 hevosvoimaa) kierrosluvulla 6500 kierrosta minuutissa. Huippuvääntö 158 newtonmetriä on tarjolla 4250 kierroksen kohdalla.  

Näillä tehoin 1200 kilogrammaa painava auto kiihtyy, hieman lähteestä ja kuljettajan kyvystä kepittää käsivalintaista vaihteistoa riippuen, noin 9 sekunnissa paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen. Huippunopeus on yli 200 kilometriä tunnissa. 

Renault 19 Cabriolet – Tori Autot

Viininpunainen metalliväri saattaa olla jopa sama, jolla malli julkaistiin. Näin ollen se istuu arvatenkin auton ilmeeseen hienosti. Katto näyttää ainoassa sitä esittelevässä kuvassa siistiltä ja vanteet vastaavat ajan henkeä. 

Sisällä matkustavia palkitaan kuvien perusteella näyttävin nahkajakkaroin – jotka tosin ovat tummina jokseenkin lämpimät näillä helteillä. Auton varustelua ei vielä kirjoitushetkellä ole listattu, mutta toimiva ilmastointi mahtuisi toivelistallemme. 

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori Autot, Renault

Luetuimmat