15.11.2021

Käytetyt erikoisuudet – Suzuki Carry

Käytetty erikoisuus – Suzuki Carry – tori autot

Kuvissa näkyvä pieni sammakko on tietääksemme ihan oikea auto. Sympaattinen Suzuki Carry on avolava, jonka juuret ovat kei-kulttuurissa.

Sarjakuvien kuljetuskalustolta näyttävä pieni avolava-auto tuntee monta nimeä. Vuonna 1961 esitelty Suzuki Carry elää jo 12. sukupolvessa eikä loppua näy. Samaa autoa on kuitenkin myyty monella muullakin nimellä sen pitkän historian aikana.

Suzuki Carry – tori autot
Tämän mallin juuret ovat kei-autoluokassa, jonka voi havaita ainakin pienistä ulkomitroista.

Mallin juuret ovat Japanissa kei-autoluokassa. Tällä tarkoitetaan pieniä ja pienellä moottorilla varustettuja veroeduista nauttivia autoja. Ne ovat Suzukillekin vain kotimaan markkinan erikoisuus, joten autoa oli tarjolla myös tehokkaammilla moottoreilla.

Euroopassa samaa mallia myytiin osin nimellä Suzuki Super Carry, mutta myös monien muiden merkkien alla eri puolilla maailmaa. Bedforfin ja Vauxhallin logojen alla oli Rascal, Chevroletin CMP ja CMV, Daewoon Damas ja Labo, Fordin Pronto ja Holdenin Scurry Näiden lisäksi kotimarkkinoilla nähtiin vielä Autozam ja Mazda Scrum, joten kyllä tällä voisi Nimi muutettu -juttusarjaan päästä.

Suzuki Carry – tori autot
Tällä viikolla kiinnostuksen kohteena on Suzuki Carryn seitsemäs sukupolvi.

Viikon Käytetyn erikoisuuden kannalta mielenkiintoinen 7. sukupolvi (ST30) esiteltiin maaliskuussa 1979. Vaikka auton mitat ja vanha kaksitahtimoottori säilyivätkin ennallaan, oli moottori siirtynyt taka-akselilta etuistuimien alle. Uutuudesta tulikin kotimarkkinoillaan myydyin kei-lava-auto peräti kahdeksaksi vuodeksi ja se sai pian myös tiukentuneisiin päästörajoituksiin vastanneen nelitahtimoottorin.

Vientimarkkinoille suunnattiin tästä ST90 suuremmalla tehokkaammalla F8A-nelitahtimoottorilla. Vuonna 1982 tarjolle tuotiin myös nelivetovaihtoehto.

Käytetty erikoisuus – Suzuki Carry – tori autot
Saa nähdä mitä tulevaisuus tuo tullessaan pitkät perinteet omaavalle automallille.

Mallin 12. sukupolvi esiteltiin jo 2013 ja jatkaa yhä tuotannossa. Piakkoin olisi varmaan senkin aika uudistua, mikäli jatkoa vielä halutaan.

Suzuki Carry – tori autot
Lahti majoittaa viikon Käytetyn erikoisuuden, eli Suzuki Carryn.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Suzuki Carry

Sympaattinen sammakko löytyy Lahdesta. Vuosimallin 1982 Suzuki Carry edustaa seitsemättä sukupolvea ja sen käyttöönotto on merkitty tapahtuneen lokakuussa 1982. Edellinen katsastus on suoritettu kesäkuussa 2019 ja mittarilukemaksi on ilmoitettu 114 000 kilometriä.

Suzuki Carry – tori autot
Kyseessä on varsin kevyt lava-auto vain 700 kilogramman omamassallaan.

Oletettavasti vientimarkkinoille uutena suuntautuneen auton voimanlähteenä on 797 cm³ nelitahtimoottori. Tämän pitäisi tarkoittaa 27 kilowattia (37 hv) huipputehoa. Voima välitetään tiehen manuaalivaihteiston ja takapyörien kautta.

Järin mullistavaa suorituskykyä näillä tehoilla on turha odottaa, mutta samalla on hyvä muistaa auton 700 kilogramman omamassa. Tämä Carry liikkuu kepeästi – ainakin ilman kuormaa.

Suzuki Carry – tori autot
Sammakonvihreä teema jatkuu sisällä yhdessä mustien yksityiskohtien kanssa.

Auton sammakonvihreä ulkokuori on tunnistettavissa jo kaukaa suurine mulkosilmineen. Alla pyörivät myös, auton kokoon nähden, valtaisat kevytmetallivanteet. Lisäksi lava näyttäisi olevan varsin tyylikkäästi puuta.

Vihreän ja mustan sekoittelu seuraa sisätilojenkin puolelle. Selvästi jälkikäteen rakennettu teema sisältää muun muassa yliajetut ovipahvit. Hallintalaitteet kuitenkin näyttävät pääosin alkuperäiseltä.

Suzuki Carry – tori autot
Hienoksi kehuttu auto näyttää kuvissa kieltämättä juuri siltä.

Myyjäliike lupaa auton olevan erittäin hieno ja rakenteluun todella panostetun. Hintapyynniksi on jutun kirjoitushetkellä asetettu 11 990 euroa.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori Autot

Luetuimmat