16.7.2018 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Wartburg 353 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä DDR-ajoneuvot kokoontuvat Tuurin kyläkaupalla tulevana torstaina. Wartburg 353 tarjoaa tuplatahtia savun seasta saapumiseen. DDR-ajoneuvot kokoontuvat 19.7. Tuurin kyläkaupalle. Millä tahansa DDR:ssä valmistetulla ajoneuvolla luvataan pääsevän paikalle ilmaiseksi ja ilman viisumia. Autovalinnalle on runsaasti vaihtoehtoja, mutta Wartburg 353 on se jonka me löysimme myynnistä.Järjestäjänä toimiva Warre-Team mainostaa kokoontumistapahtumaa sanoilla: ”Suomen eniten savuttava tapahtuma heinäkuussa”. Kaksitahtimoottorit ovat siis vahvasti voimissaan. Hurja savutus on tosin merkki liioittelusta öljyn käytön suhteen, sillä suositellulla polttoaineseoksella ainakaan Wartburgin litrainen kaksitahtimoottori ei savuta kovin pahasti.Wartburg 1.3 pohjautui 353-malliin, mutta huomattavimpana erona oli nelitahtimoottori. Tämä jäi merkin viimeiseksi malliksi.Eikä tapahtumassa välttämättä paheksuttaisi nelitahtimoottorillakaan saapuvaa, sillä sellaistakin autoa on Eisenachin tehtaalla valmistettu. Volkswagenin EA111-moottoriperheen valmistusoikeudet kaupattiin 80-luvulla muurin toiselle puolelle ja vuodesta 1988 nelitahtimoottoreita asennettiin esimerkiksi Wartburg 1.3 -malliin. Eisenachissa olisi kyllä osattu valmistaa nelitahtimoottori itsekin, mutta sellaisen suunnittelu oli ollut Saksan demokraattisessa tasavallassa kielletty.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyWartburg ja AWEVuonna 1896 perustettu Fahrzeugfabrik Eisenach oli neljäs auton valmistanut yritys Saksassa. Tämä auto oli Eisenachin tehtaalta vuonna 1898 valmistunut Wartburg-Motorwagen. Nimi viittaa Eisenachin kaupungissa sijaitsevaan Wartburgin linnaan, jossa Martti Luther käänsi Uuden testamentin saksaksi. Nykyään Wartburgin linna on Unescon maailmanperintökohde.Vuonna 1904 Fahrzeugfabrik Eisenach vaihtoi tuotteidensa nimen Wartburgista Dixiin. Jälkimmäisiä valmistettiin aina vuoteen 1928 asti, jolloin BMW osti koko yrityksen itselleen. Eisenachissa silloin lisenssillä valmistettu Austin 7 -pohjainen Dixi sai pienen kehittelyn jälkeen nimekseen BMW 3/15 PS. Näin muuten alkoi BMW:n historia autonvalmistajana.Wartburg 311 palautti vanhan autonvalmistajan nimen käyttöön vuonna 1955. Alkupään yksilöt tunnistaa kuvassa esiintyvästä maskista.Toinen maailmansota muutti asioita monella tapaa ja sodan jälkeen Eisenach jäi tulevan Saksan demokraattisen tasavallan puolelle. Hetken ajan sodan jälkeen kaikki BMW:t valmistettiin yhä Eisenachissa, mutta vuodesta 1952 valmistusnimeksi vaihtui EMW. Kuitenkin jo pian tämän jälkeen löytyi lopullinen nimi VEB Automobilwerk Eisenach (AWE).Myös IFA kuului tehtaan valmistamiin automerkkeihin, mutta tällä kertaa olemme kiinnostuneet automerkistä Wartburg. Sen ensimmäinen sotien jälkeinen malli oli 311, joka julkaistiin vuonna 1955. Siinä vaiheessa tämä niin sanotulla pontoonikorilla varustettu malli ei ollut, ehkä kaksitahtimoottoriaan lukuun ottamatta, missään nimessä teknisesti vanhentunut.Näihin aikoihin nähtiin myös upea Wartburg 313, joka tunnetaan lisäksi nimellä Wartburg Sport. Kehitystyötä ei kuitenkaan saanut tehdä, vaikka Wartburg oli idässäkin lähinnä ”paremman kansan”, kuten huippu-urheilijoiden, auto. Näin ollen tekniikka vanhentui vuosi vuodelta länsimaailman ottaessa harppauksia eteenpäin.Wartburg 353 Limousine esiteltiin vuonna 1966 ja se pohjautui teknisesti hyvin vahvasti jo tuolloin yli kymmenen vuotta vanhaan 311 -malliin. Kantikas ulkomuoto oli kuitenkin ajalle varsin moderni.Wartburg 312 toi tutunnäköiseen koriin muun muassa kierrejouset lehtijousien tilalle. Se oli oikeastaan vain välimalli siirryttäessä 311 tuotannosta täysin erinäköiseen laatikkomallisen Wartburg 353:n maailmaan. Juuri 353 jäi Wartburgin viimeiseksi tuotteeksi oltuaan tuotannossa 1966-1991, jos Wartburg 1.3 voidaan 353-mallistoon kuuluvaksi laskea. Virallisesti 353 tuotanto loppui vuonna 1988 tuon nelisylinterisen 1.3-mallin myötä.Tämä tarina loppui vuonna 1991 muurin murruttua, kahden Saksan yhdistyttyä ja lopulta teknisesti vanhentuneiden autojen jäädessä tarpeettomaksi. Vuoteen 1992 mennessä Eisenachin tehtaalla oli valmistettu yli 1,8 miljoonaa ajoneuvoa merkeillä Wartburg, Dixi, BMW, EMW ja IFA. Se on merkittävä suoritus ja näillä autoilla on suurta historiallista arvoa aikansa kuvana.Wartburg 353 ja 353WTällä kertaa käytetyt erikoisuudet -juttusarjassa löydettiin myynnistä Wartburg 353 ja tarkemmin sanottuna hyvin varhainen 353W. Lisäkirjain tulee saksankielen sanasta Weiterentwicklung, joka tarkoittaa jatkokehittelyä. Palataan kuitenkin vielä hetkeksi alkuperäiseen 353-malliin.Valtavan tavaratilan lisäksi myös Wartburg 353 sisätiloista löytyi käytännöllisiä ratkaisuja.Vuonna 1966 julkaistu 353 korvasi mallistossa numerosarjan 312, kuten jo aiemmin todettiin. Teknisesti näillä on paljon yhteistä, mutta seuraajan laatikkomuodolla on käytännön etuja. Ulkomitoiltaan pienessä autossa on valtava yli 500 litraa vetävä tavaratila.Myynti-ilmoituksen mukaan kaupan on jatkokehitelmä mallinimellä W, joka esiteltiin vuonna 1975. Kehitysaskeleena autoon saatiin vihdoin levyjarrut edes etuakselille. Trafilta saatavien julkisten tietojen perusteella myynnissä oleva yksilö edustaa W-kirjaimen ensimmäistä mallivuotta.Myyntikuvien perusteella auton kunnosta on vaikeaa sanoa paljon, mutta joitakin paikkamaalauksia on taidettu suorittaa. Voimassa oleva katsastus on hyvä merkki toimivuuden kannalta.Litrainen kolmisylinterinen kaksitahtimoottori kehittää noin 50 hevosvoimaa. Nelipykäläinen vaihteisto on synkronoitu. Auton erikoisuuksiin kuuluu kaksitahtimoottorin kanssa hyvin yhteen sopiva vapaakytkin, joten kaasupoljinta nostamalla ei saakaan aikaan moottorijarrutusta.Kirjoitushetkellä myynnissä oleva yksilö on katsastettu ja tieliikennekelpoinen, mutta seuraava katsastus on suoritettava 20.8.2018 mennessä. Siitä aiheesta lienee hyvä keskustella mahdollisen ostopäätöksen puntaroinnin yhteydessä. Katsastetun Wartburgin löytäminen myynnistä ei ole enää itsestäänselvyys.Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi, AWE Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Audi TT Roadster, Moottorin kesän 2000 avoautovertailun voittaja – Moottori 100 vuotta 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen