16.7.2018 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Wartburg 353 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä DDR-ajoneuvot kokoontuvat Tuurin kyläkaupalla tulevana torstaina. Wartburg 353 tarjoaa tuplatahtia savun seasta saapumiseen. DDR-ajoneuvot kokoontuvat 19.7. Tuurin kyläkaupalle. Millä tahansa DDR:ssä valmistetulla ajoneuvolla luvataan pääsevän paikalle ilmaiseksi ja ilman viisumia. Autovalinnalle on runsaasti vaihtoehtoja, mutta Wartburg 353 on se jonka me löysimme myynnistä. Järjestäjänä toimiva Warre-Team mainostaa kokoontumistapahtumaa sanoilla: ”Suomen eniten savuttava tapahtuma heinäkuussa”. Kaksitahtimoottorit ovat siis vahvasti voimissaan. Hurja savutus on tosin merkki liioittelusta öljyn käytön suhteen, sillä suositellulla polttoaineseoksella ainakaan Wartburgin litrainen kaksitahtimoottori ei savuta kovin pahasti. Wartburg 1.3 pohjautui 353-malliin, mutta huomattavimpana erona oli nelitahtimoottori. Tämä jäi merkin viimeiseksi malliksi. Eikä tapahtumassa välttämättä paheksuttaisi nelitahtimoottorillakaan saapuvaa, sillä sellaistakin autoa on Eisenachin tehtaalla valmistettu. Volkswagenin EA111-moottoriperheen valmistusoikeudet kaupattiin 80-luvulla muurin toiselle puolelle ja vuodesta 1988 nelitahtimoottoreita asennettiin esimerkiksi Wartburg 1.3 -malliin. Eisenachissa olisi kyllä osattu valmistaa nelitahtimoottori itsekin, mutta sellaisen suunnittelu oli ollut Saksan demokraattisessa tasavallassa kielletty. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Wartburg ja AWE Vuonna 1896 perustettu Fahrzeugfabrik Eisenach oli neljäs auton valmistanut yritys Saksassa. Tämä auto oli Eisenachin tehtaalta vuonna 1898 valmistunut Wartburg-Motorwagen. Nimi viittaa Eisenachin kaupungissa sijaitsevaan Wartburgin linnaan, jossa Martti Luther käänsi Uuden testamentin saksaksi. Nykyään Wartburgin linna on Unescon maailmanperintökohde. Vuonna 1904 Fahrzeugfabrik Eisenach vaihtoi tuotteidensa nimen Wartburgista Dixiin. Jälkimmäisiä valmistettiin aina vuoteen 1928 asti, jolloin BMW osti koko yrityksen itselleen. Eisenachissa silloin lisenssillä valmistettu Austin 7 -pohjainen Dixi sai pienen kehittelyn jälkeen nimekseen BMW 3/15 PS. Näin muuten alkoi BMW:n historia autonvalmistajana. Wartburg 311 palautti vanhan autonvalmistajan nimen käyttöön vuonna 1955. Alkupään yksilöt tunnistaa kuvassa esiintyvästä maskista. Toinen maailmansota muutti asioita monella tapaa ja sodan jälkeen Eisenach jäi tulevan Saksan demokraattisen tasavallan puolelle. Hetken ajan sodan jälkeen kaikki BMW:t valmistettiin yhä Eisenachissa, mutta vuodesta 1952 valmistusnimeksi vaihtui EMW. Kuitenkin jo pian tämän jälkeen löytyi lopullinen nimi VEB Automobilwerk Eisenach (AWE). Myös IFA kuului tehtaan valmistamiin automerkkeihin, mutta tällä kertaa olemme kiinnostuneet automerkistä Wartburg. Sen ensimmäinen sotien jälkeinen malli oli 311, joka julkaistiin vuonna 1955. Siinä vaiheessa tämä niin sanotulla pontoonikorilla varustettu malli ei ollut, ehkä kaksitahtimoottoriaan lukuun ottamatta, missään nimessä teknisesti vanhentunut. Näihin aikoihin nähtiin myös upea Wartburg 313, joka tunnetaan lisäksi nimellä Wartburg Sport. Kehitystyötä ei kuitenkaan saanut tehdä, vaikka Wartburg oli idässäkin lähinnä ”paremman kansan”, kuten huippu-urheilijoiden, auto. Näin ollen tekniikka vanhentui vuosi vuodelta länsimaailman ottaessa harppauksia eteenpäin. Wartburg 353 Limousine esiteltiin vuonna 1966 ja se pohjautui teknisesti hyvin vahvasti jo tuolloin yli kymmenen vuotta vanhaan 311 -malliin. Kantikas ulkomuoto oli kuitenkin ajalle varsin moderni. Wartburg 312 toi tutunnäköiseen koriin muun muassa kierrejouset lehtijousien tilalle. Se oli oikeastaan vain välimalli siirryttäessä 311 tuotannosta täysin erinäköiseen laatikkomallisen Wartburg 353:n maailmaan. Juuri 353 jäi Wartburgin viimeiseksi tuotteeksi oltuaan tuotannossa 1966-1991, jos Wartburg 1.3 voidaan 353-mallistoon kuuluvaksi laskea. Virallisesti 353 tuotanto loppui vuonna 1988 tuon nelisylinterisen 1.3-mallin myötä. Tämä tarina loppui vuonna 1991 muurin murruttua, kahden Saksan yhdistyttyä ja lopulta teknisesti vanhentuneiden autojen jäädessä tarpeettomaksi. Vuoteen 1992 mennessä Eisenachin tehtaalla oli valmistettu yli 1,8 miljoonaa ajoneuvoa merkeillä Wartburg, Dixi, BMW, EMW ja IFA. Se on merkittävä suoritus ja näillä autoilla on suurta historiallista arvoa aikansa kuvana. Wartburg 353 ja 353W Tällä kertaa käytetyt erikoisuudet -juttusarjassa löydettiin myynnistä Wartburg 353 ja tarkemmin sanottuna hyvin varhainen 353W. Lisäkirjain tulee saksankielen sanasta Weiterentwicklung, joka tarkoittaa jatkokehittelyä. Palataan kuitenkin vielä hetkeksi alkuperäiseen 353-malliin. Valtavan tavaratilan lisäksi myös Wartburg 353 sisätiloista löytyi käytännöllisiä ratkaisuja. Vuonna 1966 julkaistu 353 korvasi mallistossa numerosarjan 312, kuten jo aiemmin todettiin. Teknisesti näillä on paljon yhteistä, mutta seuraajan laatikkomuodolla on käytännön etuja. Ulkomitoiltaan pienessä autossa on valtava yli 500 litraa vetävä tavaratila. Myynti-ilmoituksen mukaan kaupan on jatkokehitelmä mallinimellä W, joka esiteltiin vuonna 1975. Kehitysaskeleena autoon saatiin vihdoin levyjarrut edes etuakselille. Trafilta saatavien julkisten tietojen perusteella myynnissä oleva yksilö edustaa W-kirjaimen ensimmäistä mallivuotta. Myyntikuvien perusteella auton kunnosta on vaikeaa sanoa paljon, mutta joitakin paikkamaalauksia on taidettu suorittaa. Voimassa oleva katsastus on hyvä merkki toimivuuden kannalta. Litrainen kolmisylinterinen kaksitahtimoottori kehittää noin 50 hevosvoimaa. Nelipykäläinen vaihteisto on synkronoitu. Auton erikoisuuksiin kuuluu kaksitahtimoottorin kanssa hyvin yhteen sopiva vapaakytkin, joten kaasupoljinta nostamalla ei saakaan aikaan moottorijarrutusta. Kirjoitushetkellä myynnissä oleva yksilö on katsastettu ja tieliikennekelpoinen, mutta seuraava katsastus on suoritettava 20.8.2018 mennessä. Siitä aiheesta lienee hyvä keskustella mahdollisen ostopäätöksen puntaroinnin yhteydessä. Katsastetun Wartburgin löytäminen myynnistä ei ole enää itsestäänselvyys. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi, AWE Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volkswagen New Beetle Cabriolet – katto auki ja menoksi 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Käytetyt autot ADACin tiepalveluraportti: nämä isot autot ja pakettiautot jättävät eniten tielle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan