25.9.2019

Kesä kaasulla: huoltotarve tulee varhemmin

Moottorin käyttötestissä on ehtinyt olemaan muutaman vuoden sisällä jos jonkinlaista menopeliä.

Kaasuauton huoltoväli on tiheämpi, muttei muutoin juuri eroa vastaavan bensiiniauton huollosta.

Moottorin kesäkuun alussa alkanut pitkä koeajo kaasukäyttöisellä Seat Arona TGI:llä lähestyy päätöstään. Kaasukäyttöisellä katumaasturilla on koeajettu usean eri koeajajan voimin ja useissa eri ajotilanteissa 15 000 kilometriä. On siis ensimmäisen huollon aika.

Kaasu-Aronan huoltotarpeet eivät juurikaan eroa vastaavan bensiinikäyttöisen Seat Aronan huoltotarpeista. Kaasuautolle ensimmäinen huolto tosin tulee jo vuoden käytön tai 15 000 kilometrin kohdalla, kun se bensiiniveljellä tulisi vuoden tai 30 000 kilometrin kohdalla.

–Taustalla on tiheämpi tarve öljynvaihdolle. Kaasuautossa öljyn joutuminen kovemmalle rasitukselle ja puhdistuminen aiheuttavat kovempia haasteita, joten öljyt vaihdetaan tiuhemmin, Seat Center Airportin huollon työnjohtaja Juuso Rämö kertoo.

Muut huoltotoimet autolle ovat vastaavat kuin bensiiniautollekin tehtäisiin. Kaasuauton huolto ei myöskään vie juurikaan enempää aikaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaasujärjestelmä tarkastetaan

Mahdollisiin kaasuvuotoihin suhtaudutaan huolto-ohjelmassa huolellisesti. Rämö kertoo, että kaasu-Aronan kaasujärjestelmä tarkastetaan perusteellisesti auton tullessa kolmen vuoden käyttöikään.

– Autosta luetaan aluksi mahdolliset vikakoodit. Tarkastuksessa käydään myös silmämääräisesti lävitse, ettei kaasusäiliöissä ole mitään ongelmia kuten materiaalien korroosiovaurioita, Rämö selvittää.

Sitten seuraa kaasujärjestelmän läpikotainen tarkastus kaasuvuoden tunnistimella.

– Tunnistimella käydään lävitse kaasusäiliöt, niiden venttiilit, kaikki liitoskohdat, kaasusuuttimet, moottoritilassa sijaitseva kaasunpaineen säätimen moitteettomuus sekä tankkausventtiili.

Kolmivuotishuollon jälkeen kaasu-Aronan kaasujärjestelmän kunto tarkastetaan huoltosuunnitelman mukaisesti kahden vuoden välein.

Seat Arona kesä kaasulla

200 euron huolto

Jos koeajoautomme kesäinen taival on sujunut suuremmitta murheitta, ei murheita tullut ilmi huollossakaan.

Huolto tuli kaikkineen maksamaan 208,04 euroa, johon summaan sisältyvät työt sekä tarvikkeet. Esimerkiksi öljyn hinta oli hieman yli 112 euroa, vaihtotyön osuus 65 euroa. Palaneet polttimot olisi vaihdettu, mutta tarvetta vaihdolle ei ollut. Lasinpesunesteen täytön sovimme tekevämme itse.

Mikä mukavaa auton sai huollon jäljiltä puhtaana, sillä huoltohintaan kuului harjaton pesu.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus

Luetuimmat