14.3.2016 Ajoneuvot Koeajo: Kia Sportage – käytännöllisyys edellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Turbon vaikutus on väkevä. Hyvää: takamatkustajien tilat, moottoriäänten eristys, takuu. Huonoa: Alavääntö, englanninkielinen käyttöjärjestelmä, etuvetoon ei saa automaattivaihteistoa. Uudesta Kia Sportage:sta näkee selvästi paremmin ulos kuin edeltäjästään. Erottuvaa, melko rohkeaa muotoilua ei ole unohdettu, mutta nyt käytännöllisyys on selvästi ollut enemmän mukana suunnittelussa.Auto on vain neljä senttiä pidempi, mutta takana matkustavien tilat vaikuttavat runsailta. Peräkkäin voi istuttaa jopa kaksimetriset karjut.Tavaratila on kasvatettu ilman varapyörää 503 litraan eli 38 litraa aiempaa suuremmaksi. Kontissa ei ole erityisiä hienouksia, mutta lastauskorkeus on madaltunut, ja ruumasta saa lähes tasaisen, kun takaistuimet kippaa nurin. Takaistuinten selkänojan kulmaa voi vaihtaa istumis- tai kuljetustarpeiden mukaan.Etuistuimissa saa hyvän, ryhdikkään asennon, vaikka reisituki on lyhyenlainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaista-avustin paimentaaAuton mukavuutta on parannettu myös äänieristystä petraamalla. Moottoriäänet on häivytetty hyvin. Rengasäänet nousevat hallitseviksi, mutta ainakin kesärenkailla ja sileällä asvaltilla taajuus pysyy melko siedettävänä.Ääntä pitää aktiivinen kaista-avustin, mikäli se on päälle kytkettynä. Auto piipittää kimakasti, jos ajoneuvo uhkaa lipua kaistaviivan yli ilman suuntamerkkiä. Lisäksi ratti veivautuu ohjaamaan itsestään takaisin kaistalle, mikäli kuljettaja ei reagoi. Kaista-avustin tulee vakiovarusteena jo toiseksi halvimmassa EX-varustetasossa. Saman varustelun päälle saa vielä tukun muita aktiivisia avustimia ja mm. kääntyvät kaksoisksenonit, jos on valmis pulittamaan yli 4 000 euroa lisää.Vauhti uhkaa hyytyäTasaisessa ajossa vapaasti hengittävällä 1,6 litran bensiinimoottorillakin pärjää. Hevosvoimat pääsevät valloilleen vasta korkeissa käyntinopeuksissa. Ylämäissä on veivattava vaihdekeppiä urakalla tai vauhti hyytyy.Kia Sportagen etuvetoisiin malleihin ei ole automaattivaihteistoa saatavilla, mikä on melkoinen puute. Onneksi manuaalin vaihteensiirto toimii juohevasti.Noin seitsemän kymmenestä edellisen sukupolven Sportagen ostajasta valitsi etuvedon. Halvimmasta nelivedosta pitää maksaa yli kymppitonni enemmän.Jos ei ole kokemusta ahdetuista turbomoottoreista, vapaasti hengittävän bensiinimoottorin heikko alavääntö tuskin häiritsee. Mutta jos ajaa perätysten myös tarjolla olevia turbomoottoreita, kuten koeajossa, turbon vääntöön ei voi olla ihastumatta.Uusi moottori vakuuttaaAivan uutena vaihtoehtona tarjolle tulee 1,6-litrainen, 177 hevosvoiman bensiiniturbo, joka korvaa kaksilitraisen 166 hevosvoiman vaparin. Turbomoottorin vääntö on käytössä jo matalilla kierroksilla, ja huippukin tulee vastaan 60 newtonmetriä korkeammalla kuin neljä desiä isommassa edeltäjässä.Kiihtyvyysarvo nollasta sataan on lähes kaksi sekuntia parempi, ja kulutustakin on saatu alaspäin.Kian bensiiniturbo ei silti ole aivan taloudellisimmasta päästä. Nelivetomallissa uuden kaksoiskytkinautomaatin kanssa ylletään 7,5 litran viralliseen kulutukseen ja etuvetoisessa käsin vaihdettavassa Sportagessa 7,3 litraan.Pääsimme maistamaan kolmattakin moottoria, dieseleistä keskimmäistä. Kaksilitraisesta otetaan tehoa 136 hevosvoimaa ja vääntöä 373 newtonmetriä. Väännön muhkeus tuntuu etenkin kiihdytyksissä ja ohituksissa, ja kulutus jää tuntuvasti bensiiniturboa pienemmäksi.Uusi Sportage on helposti lähestyttävä auto. Sen säätimien käyttölogiikka on helposti ymmärrettävä, ja runsaat tilat sekä kohtuullinen maavara tekevät siitä monikäyttöisen kumppanin. Nelivedolla vaihtoehdot vain lisääntyvät, mikäli ostajan rahkeet siihen riittävät.Teksti: Teppo Komulainen Kuvat: Valmistaja Kia Sportage 1.6 ISG Urban EX EcoDynamics Hinta alkaen 30 991 € Moottori Bensiinimoottori 1 591 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 97 kW (132 hv), 6300 r/min Vääntö 161 Nm (4850 r/min) Vääntö 161 Nm (4850 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,5 s Huippunopeus 182 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 147 g/km Mitat pituus 4480 mm, leveys 1855 mm, korkeus 1635 mm, akseliväli 2670 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen