11.11.2015

Kiinnostaako klassikko? Mercedes-Benz museo myy varastoaan

Tarjolla kaikkea ikivanhasta avoautosta Le Mans -kilpuriin.

Futuristinen Mercedes-Benz Museum on Stuttgartin upeimpia vierailukohteita. Museokierros kertoo maailman vanhimman autonvalmistajan tarinan nivottuna 1900-luvun värikkäisiin tapahtumiin.

Mercedes-Benz on yli satavuotisen historian aikana taltioinut varastoon monipuolisen autojoukon. Stuttgartin varastoista löytyy parrasvaloissa kylpeviä huippumalleja ja hyvin myyneitä arkiautoja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Avokauneutta 1920-luvulta

Nyt saksalainen autojätti keventää varastoa. Vasaran alle on päätymässä esimerkiksi vuoden 1929 Mercedes-Benz 630 Kompressor. 160 hevosvoimaisen rivikuutosen vauhdittama avokorinen kaunokainen on entisöity Englannissa 2002–2003.

Seitsemänkymmentäluvun luksusta tarjoilee W116-korin 280 SE. Vanha ässämersu maalattu aikakauteen sopivasti kullanbeigeen metallinhohtoväriin. Upeakuntoisen auton matkamittarissa on vasta 85 681 kilometriä, joten se kelvannee kesäpäivien käyttöklassikoksi.

AMG:n voimaklassikkoja

Tarjolla on myös meneviä AMG-malleja. W124-korin E60 AMG Limited on yksi arvostetun korimallin helmistä. Kuusilitraiseksi porattu V8-moottori tuottaa 381 hevosvoimaa. Leveät lokasuojanpullistukset tuovat iättömään W124-koriin voimakkuutta.

Ehkä tuorein myytävistä autoista on vuosimallin 1998 Mercedes-Benz AMG CLK-LM. Kuusisataahevosvoimainen V8-moottorinen kilpuri rakennettiin Le Mansiin FIA GT1 -luokkaan. Myytävä yksilö jäänee keskitasoa edullisemmaksi CLK-LM -malliksi, sillä autoyksilö ei voi ylpeillä näyttävällä kilpailuhistorialla. Autolla on ajettu ainoastaan vuoden 1998 Le Mansin aika-ajojen esikarsinnassa. Siten se voisi olla loistopeli äveriäälle ratapäiväharrastajalle.

Mainittujen autojen lisäksi kaupan on lukuisia SL-malleja, W124 ja W123 -korien E-sarjalaisia. Mercedes-Benz on jakanut auton kolmeen ajoneuvoluokkaan: lähes ajamattomiin keräilyharvinaisuuksiin, hienokuntoisiin sekä patinoituneisiin keräilyautoihin ja käyttöklassikoiksi soveltuviin nykyaikaisiin klassikoihin.

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: All-Time-Stars

Luetuimmat