2.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: BYD Han – ihmeen hyvää Kiinasta BYD on lyhenne sanoista Build Your Dreams – rakenna unelmasi. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BYD Han on merkin kahdesta ensiaallon mallista se, joka tähtää hiukan erikoiseen segmenttiin. Riittävätkö eväät linjakkaiden sedanien luokassa? Monet valmistajat ovat viime vuosina ryhtyneet kirjoittamaan nimensä takaluukkuun irtokirjaimilla, mutta harva puristaa sinne samanlaisen määrän tekstiä kuin BYD. Kiinalainen sähköautomerkki ottaa nimensä sanoista Build Your Dreams ja takaluukussa lyhenne on ystävällisesti kirjoitettu auki. Mallimerkintä on Han ja moottoriversio on 3,9S, merkiten auton kiihtyvyysarvoa 0–100 km/h.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHani haniSuomeen par’aillaan rantautuva BYD esittäytyi suomalaismedialle kahden automallin voimin. Kompaktien crossovereiden luokkaan sijoittuvaan Atto 3:een palaamme myöhemmin. Han puolestaan on viittä milliä vaille viisimetrinen linjakaskattoinen sedan, jollaisia on joskus yritetty markkinoida myös neliovisina coupéina. Henkistä vastinparia voi hakea vaikkapa Volkswagenin Arteonista.BYD Hanin toimintamtka on 521 km yhdistetyllä WLTP-syklillä, kiitos 85,4-kilowattituntisen akuston. Yhdistetty WLTP-kulutus on 18,5 kWh/100 km, mihin auttaa osaltaan matala ilmanvastuskerroin 0,233. Latauksen huipputeho on 120 kW.Sähköisen nelivedon yhteisteho on 380 kW (517 hv) ja auto kiihtyy 0–100 km/h mainitussa 3,9 sekunnissa ja huippunopeus on 180 km/h. Ainakin suorituskyvyn suhteen Hani on hunajaa.Sugar SugarSisätilat ovat yllättävä kokoelma erilaisia vaikutelmia yksityiskohdasta riippuen. Verhoilu on parempaa kuin uudelta automerkiltä voi normaalisti odottaa, mutta joissain kytkimissä vastaavasti muovisuus paistaa läpi. Keskitunnelin säilytyslokeron ja ovikorttien suhteen BYD:n inspiraationa lienee ollut Mercedes-Benz, vaihdekepin ympäristössä olevat painikkeet on lainattu BMW:n tyylikirjasta ja tietoviihdejärjestelmän käyttöliittymä on samalla tavalla Apple-henkinen kuin Teslalla. Digitaalimittaristo kertoo paljon asiaa ja tärkeimmät tiedot ovat myös tuulilasinäytössä.BYD Hanin vilkkuääni on tosin markkinoiden kauhein, sillä ääni on sama kuin muiden autojen turvavyömuistuttimissa. Blongg… blongg… blongg… voisivatko valot jo vaihtua? Tietoviihdejärjestelmän näyttö on 15,6-tuumainen. Se on aseteltu hyvin teslamaisesti, mutta käyttöliittymä ei ole lähelläkään jenkkivalmistajan intuitiivisuutta, ja tuntuu lähinnä kökölle kiinalaiselle piraattipuhelimelle.Istuimet ovat erinomaiset. Kyseessä saattaa olla ensimmäinen kiinalainen auto suomalaisilla markkinoilla, jonka kuljettajan paikalle voi istua jopa mielellään. Reisi- ja sivuttaistukea on riittävästi, ja pehmeät pintamateriaalit yhdessä penkin ilmastoinnin kanssa takaa viihdytyyden.Myös takapenkkiä on kallistettu sopivasti, jotta noin 180-senttisellä ei kumahda pää kattoon lennokkaasta kattolinjasta huolimatta. Tavaratila on 410 litraa ja se on muodoltaan melko pitkä, lastausaukon ollessa tyypillistä porrasperää. Avauspainikkeen etsimisestä saa tosin hauskan seuraleikin vaikkapa illanistujaisiin. Huomattavaa on, että takapenkit eivät ole ollenkaan taitettavissa, joka rokottaa auton käytännöllisyyspisteitä reippaasti. Suksiluukku sentään löytyy, mutta siitäkin mahtuu läpi korkeintaan murtomaasuksipari. Alustaltaan BYD Han ei ole taajamassa niin hiottu kuin eurooppalaiset kilpailijansa, joten isompiin töyssyihin reagoidaan usein kumahduksella tai vavahduksella. Kovemmassa vauhdissa kumahduksia ei ole, auto huojuu töyssyissä hieman liioitellusti, mutta kokonaisuutena alustaa voi kuvailla mukavaksi.Kiihdyttäessä ja voimakkaasti regeneroitaessa auto tuntui käytökseltään lähes etuvetoiselta. Urissa täyskaasulla eteni melko voimakasta vetelyä, jollaista ei yleensä neli- tai takavetoisessa autossa ilmene.Matka-ajossa Han on miellyttävimmillään. Auto on äärimmäisen hiljainen moottoritienopeuksissa, auto kulkee varsin hyvin suoraan ja ohjauksen keskialue on selkeä. Ainoastaan paremmat aktiiviset ajoavustimet ja audiojärjestelmä voisi tehdä pitkän siivun ajamisesta mukavampaa.Latauksen testaaminen lössähtiEnsimmäisen koeajon aikana BYD Hania pikaladattiin poikkeuksellisen monta kertaa. Silti latauskäyrästä ei meinannut ottaa mitään tolkkua. Välillä auto saattoi ottaa kymmenenkin prosentin varauksessa vastaan ainoastaan 40 kilowatin tehoa, mutta joskus auto latasi 100 kW:n tuntumassa aina 70 % varaukseen saakka – vaikka olosuhteet pysyivät hyvinkin samanlaisina.Syy vaihteleviin tuloksiin löytyi maahantuojalta: autossa oli koeajon aikana jonkinasteisia kommunikointiongelmia osalla Kempowerin latureista, mutta ei kuitenkaan kaikilla. Koeajon kaikki lataukset tehtiin juuri lahtelaisvalmistajan tolpissa.Ja toimihan se. Tyypillisesti latausteho alkoi 20 % varauksessa n. 100 kW:n tuntumasta. Kovemmilla pakkasilla auto kärsi esilämmitystoiminnon puutteesta, ja latausteho saattoi alkaa esim. 70 kW:sta, ja nousta siitä hiljalleen 100 kW:n tuntumaan 15 minuutin latailun jälkeen. Parhaimmillaan auto saatiin latautumaan välillä 20–80% 36 minuutissa. 80 % varauksessa latausteho oli vielä 80 kW, mutta lähti laski sen jälkeen merkittävästi alemmalle tasolle.Vaihtovirtalatauksessa Han on jäänyt suomalaisittain muista markkinoiden autoista jälkeen, sillä se ei tue lainkaan kolmivaihelatausta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMakeisveron karvas makuBYD Han on kokonaisuutena erinomainen auto, Moottorin tähän asti ajamista kiinalaisautoista Polestarin ohella ehdottomasti paras.Nelivetoisen Hanin hinta alkaa 71 900 eurosta, mikä toisaalta asettaa auton erikoiseen kilpailutilanteeseen. Samassa hinta- ja kokoluokassa on jo monia nimekkäitä kilpailijoita, joten haasteeksi voi nousta ostajien kokeilunhalun kutittelu.Artikkeli on julkaistu alun perin vuonna 7/2023, ja uudelleenjulkaistu 1/2024 uusien lataustestien myötä.Teksti: Aake Kinnunen ja Eetu Kokkonen Kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Sähköautot Työsuhdeautoilu sähköistyy vauhdilla – katso Ayvensin top 10 -lista 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Sähköautot Yhdellä latauksella Alppien yli – Lucid rikkoi sähköautojen ennätyksen 12.7.2025 Sähköautot BYD ja Veho aloittavat yhteistyökumppaneina 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen