3.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Kona EV 65 kWh – kypsemmät vaihtoehdot Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Hyundai Kona jatkaa edeltäjän vakuuttavaa työtä laajalla voimalinjapaletilla. Hyvää: sähköominaisuuksien kehittyminen, varustelu, tilat. Huonoa: holhoavat ajoavustimet. Hyundai Kona ryntää toiseen mallipolveen jälleen hybridin ja sähkön turvin. Edellinen sähkö-Konahan osoittautui pienimuotoiseksi hitiksi hyvien sähköominaisuuksiensa ja sopivan kokonsa ansiosta. Ulkoisesti mallia on otettu esimerkiksi isoveli-Tucsonista, jonka jämäkät viivat näkyvät Konassakin. Ryhtiä on haettu myös voimakkailla pyöränkaarilla. Toisaalta Hyundain nykyinen pikselityyli näkyy erityisesti muumihenkisen keulan valonauhassa. Uusilla ideoilla on hiukan pyritty hillitsemään edellisen Konan valojen hajasijoittelua. Kona on venähtänyt myös sisäisesti. Takaistuimille on puristettu lisää jalkatilaa ja istuinkorkeus on hyvä, mutta kolmanneksella 466 litraan kasvanut tavaratila on jo aidosti arkipäivässä tuntuva muutos. Etutavaratilaa löytyy 27 litraa, mikä on keulasta ladattavassa autossa kätevää, mutta erillinen välikansi harmittaa. Muuten sisätiloissa näkyy raikas nykytyylinen Hyundai, jossa avarat tilat ja sopivasti arvioidut säilytyslokerot jäsentävät kokonaisuutta. 12,3-tuumaiset näytöt kojelaudalla tuntuvat jo vanhoilta tutuilta, mutta ne esittävät useimmat asiat selkeähkösti. Konan äänentoisto soi kohtuullisesti, mutta monien Bose-pohjaisten järjestelmien tapaan asetuksiin saa järkeä vasta, kun ajotilakohtainen äänensäätö otetaan pois päältä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tasaisempaa virtaa Konan henkinen kaksonen Kia-mallistossa on Niro, jonka sähköversion käyttötesti löytyy toisaalta tästä lehdestä. Hyundain lataustehossa näkyy kuitenkin kehitystyön tulos, sillä samalla 64,8 kWh:n akkupaketilla varustettuna Konan huippulatausteho on 102 kW. Ero ei yksistään ole järin merkittävä, mutta myös Konan latauskäyrän muoto on kehittynyt positiiviseen suuntaan, ja toteutuva keskinopeus sopii akkukoolle hyvin. Samalla mahdollisuudet akun esilämmitykselle ennen pikalataamista ovat parantuneet muun muassa manuaalilämmityksellä. AC-latauksen teho on 11 kW, joten Konan isommankin akun saa täyteen tyypillisen yön tai työn aikana. WLTP-toimintamatka on kunnianhimoiset 514 km, mihin pyritään muun muassa ilmalämpöpumpun avulla. Käytännössä täydellä akullisella huristellaan nollan tuntumassa noin 400 kilometriä, ja auton omat arviot asettuvat melko nopeasti oikeansuuntaisiksi. Vain navigaattoripohjainen reittisuunnittelu panikoi joskus jopa laturille navigoitaessa. Mallistoon kuuluu myös noin 7 000 euroa edullisempi 48 kilowattitunnin akkukoko, joka saattaa vastata mainiosti esimerkiksi edellisellä sähkö-Konalla ajaneiden tarpeisiin. 115 kilowatin (156 hv) sähkömoottorinkin suoritusarvoja voi kuvata riittäviksi. Lataustehossa ja toimintamatkassa jäädään, mutta lisäpanostus on helpompi kohdistaa vaikkapa varusteluun. Konan digipuolella uutta on mahdollisuus käyttää älypuhelinavainta, jonka voi jakaa muille käyttäjille. Tarjolla on optio myös luottokorttityylisen älykortin käyttöönottoon, joten autoon saa helposti kolmannen avaimen ilman puhelimiakin. Bluelink-pilvipalveluiden luotettavuus jätti tosin toivomisen varaa. Protestoinnin ABC Ajossa Kona tuntuu kasvaneen numeroa suuremmaksi autoksi. Keskipehmeä alusta toimii hyvin, ja ohjauksessa on häivähdys pirteyttä. Melutaso on hyvällä tolalla, vaikka rengasääniä kantautuu taka-akselilta niin sähkö- kuin rinnalla koeajamassamme hybridiversiossakin. Viimeksi mainitussa äänikuoroon liittyy ajoittain mylvähtelevä polttomoottori. Oman tarinansa muodostavat ne sadat ja tuhannet piippaukset, joita Kona päästää normaalin ajomatkan aikana. Jokainen muuttuva nopeusrajoitus kuitataan erikseen piippauksella, samoin 1 km/h -ylitys. Osansa tekee myös kuljettajan vireystilan valvonta, joka ahdistuu hyvin nopeasti jopa kuolleiden kulmien vilkuilusta. Hybridin ja sähköversion välillä löytyy joitakin eroavaisuuksia ohjelmisoissa ja ajoavustimissa. Esimerkiksi moottoritieavustin HDA päivittyy sähköautossa HDA 2:ksi, vaikka toimintojen ero ei ole valtava. Erot koskevat myös eräitä periaatteessa yhteisiä valikoita. Vaihtoehtojen kirjo Kona jakaa runsaasti samoja hyviä puolia kuin käyttötestissämme ollut sisarmalli Kia Niro EV, mutta vie ne vieläkin pidemmälle. Tilat, mukavuus ja osin jopa sähköominaisuudet eivät tunnu enää tinkimiseltä vaikkapa Ioniq-malliperheen autoihin verrattuna, vaan kyseessä on aidosti niiden vaihtoehto. Kookkaammalla akulla varustetun Kona EV:n hinnat alkavat 46 390 eurosta, mutta varustetasot on porrastettu melko lähelle toisiaan. Pienempiakkuinen versio puolestaan asettaa paremmin varustellut hybridioptiot koville hintakisassa, ja tarjoaa pohdittavaa käyttövoimamurroksen edessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyundai Kona 65 kWh Premium SÄHKÖAUTO, etuveto 160 kW (218 hv), 255 Nm Akku brutto / netto 68,5 / 65,4 kWh Lataus Type 2: 11kW(3x16A), CCS: 102 kW WLTP-kulutus 14,7 kWh / 100 km toimintamatka 514 km Suorituskyky 0–100 km/h 7,8 s huippunopeus 172 km/h Mitat Pituus 4 355 mm Leveys 1 825 mm Korkeus 1 575 mm Akseliväli 2 660 mm Tavaratila 466 + 27 l Omamassa 1 795 kg perävaunu 750 / 300 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 5 vuotta ajoakku 8 vuotta tai 160 000 km Hinta alkaen 49 990 € koeajoauto 54 258 € Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan