Hyundai Kona EV 65 kWh sähköauto

Ajoneuvot Koeajo Sähköautot 3.12.2023

Koeajo: Hyundai Kona EV 65 kWh – kypsemmät vaihtoehdot

Uusi Hyundai Kona jatkaa edeltäjän vakuuttavaa työtä laajalla voimalinjapaletilla. Hyvää: sähköominaisuuksien kehittyminen, varustelu, tilat. Huonoa: holhoavat ajoavustimet.

Hyundai Kona ryntää toiseen mallipolveen jälleen hybridin ja sähkön turvin. Edellinen sähkö-Konahan osoittautui pienimuotoiseksi hitiksi hyvien sähköominaisuuksiensa ja sopivan kokonsa ansiosta.

Ulkoisesti mallia on otettu esimerkiksi isoveli-Tucsonista, jonka jämäkät viivat näkyvät Konassakin. Ryhtiä on haettu myös voimakkailla pyöränkaarilla. Toisaalta Hyundain nykyinen pikselityyli näkyy erityisesti muumihenkisen keulan valonauhassa. Uusilla ideoilla on hiukan pyritty hillitsemään edellisen Konan valojen hajasijoittelua.

Hyundai Kona EV 65 kWh sähköauto

Kona on venähtänyt myös sisäisesti. Takaistuimille on puristettu lisää jalkatilaa ja istuinkorkeus on hyvä, mutta kolmanneksella 466 litraan kasvanut tavaratila on jo aidosti arkipäivässä tuntuva muutos. Etutavaratilaa löytyy 27 litraa, mikä on keulasta ladattavassa autossa kätevää, mutta erillinen välikansi harmittaa.

Hyundai Kona EV 65 kWh sähköauto

Muuten sisätiloissa näkyy raikas nykytyylinen Hyundai, jossa avarat tilat ja sopivasti arvioidut säilytyslokerot jäsentävät kokonaisuutta. 12,3-tuumaiset näytöt kojelaudalla tuntuvat jo vanhoilta tutuilta, mutta ne esittävät useimmat asiat selkeähkösti. Konan äänentoisto soi kohtuullisesti, mutta monien Bose-pohjaisten järjestelmien tapaan asetuksiin saa järkeä vasta, kun ajotilakohtainen äänensäätö otetaan pois päältä.

Hyundai Kona EV 65 kWh sähköauto

Tasaisempaa virtaa

Konan henkinen kaksonen Kia-mallistossa on Niro, jonka sähköversion käyttötesti löytyy toisaalta tästä lehdestä. Hyundain lataustehossa näkyy kuitenkin kehitystyön tulos, sillä samalla 64,8 kWh:n akkupaketilla varustettuna Konan huippulatausteho on 102 kW. Ero ei yksistään ole järin merkittävä, mutta myös Konan latauskäyrän muoto on kehittynyt positiiviseen suuntaan, ja toteutuva keskinopeus sopii akkukoolle hyvin. Samalla mahdollisuudet akun esilämmitykselle ennen pikalataamista ovat parantuneet muun muassa manuaalilämmityksellä.

Hyundai Kona EV 65 kWh sähköauto

AC-latauksen teho on 11 kW, joten Konan isommankin akun saa täyteen tyypillisen yön tai työn aikana. WLTP-toimintamatka on kunnianhimoiset 514 km, mihin pyritään muun muassa ilmalämpöpumpun avulla. Käytännössä täydellä akullisella huristellaan nollan tuntumassa noin 400 kilometriä, ja auton omat arviot asettuvat melko nopeasti oikeansuuntaisiksi. Vain navigaattoripohjainen reittisuunnittelu panikoi joskus jopa laturille navigoitaessa.

Mallistoon kuuluu myös noin 7 000 euroa edullisempi 48 kilowattitunnin akkukoko, joka saattaa vastata mainiosti esimerkiksi edellisellä sähkö-Konalla ajaneiden tarpeisiin. 115 kilowatin (156 hv) sähkömoottorinkin suoritusarvoja voi kuvata riittäviksi. Lataustehossa ja toimintamatkassa jäädään, mutta lisäpanostus on helpompi kohdistaa vaikkapa varusteluun.

Hyundai Kona EV 65 kWh sähköauto

Konan digipuolella uutta on mahdollisuus käyttää älypuhelinavainta, jonka voi jakaa muille käyttäjille. Tarjolla on optio myös luottokorttityylisen älykortin käyttöönottoon, joten autoon saa helposti kolmannen avaimen ilman puhelimiakin. Bluelink-pilvipalveluiden luotettavuus jätti tosin toivomisen varaa.

Protestoinnin ABC

Ajossa Kona tuntuu kasvaneen numeroa suuremmaksi autoksi. Keskipehmeä alusta toimii hyvin, ja ohjauksessa on häivähdys pirteyttä. Melutaso on hyvällä tolalla, vaikka rengasääniä kantautuu taka-akselilta niin sähkö- kuin rinnalla koeajamassamme hybridiversiossakin. Viimeksi mainitussa äänikuoroon liittyy ajoittain mylvähtelevä polttomoottori.

Hyundai Kona EV 65 kWh sähköauto

Oman tarinansa muodostavat ne sadat ja tuhannet piippaukset, joita Kona päästää normaalin ajomatkan aikana. Jokainen muuttuva nopeusrajoitus kuitataan erikseen piippauksella, samoin 1 km/h -ylitys. Osansa tekee myös kuljettajan vireystilan valvonta, joka ahdistuu hyvin nopeasti jopa kuolleiden kulmien vilkuilusta.

Hyundai Kona EV 65 kWh sähköauto

Hybridin ja sähköversion välillä löytyy joitakin eroavaisuuksia ohjelmisoissa ja ajoavustimissa. Esimerkiksi moottoritieavustin HDA päivittyy sähköautossa HDA 2:ksi, vaikka toimintojen ero ei ole valtava. Erot koskevat myös eräitä periaatteessa yhteisiä valikoita.

Vaihtoehtojen kirjo

Kona jakaa runsaasti samoja hyviä puolia kuin käyttötestissämme ollut sisarmalli Kia Niro EV, mutta vie ne vieläkin pidemmälle. Tilat, mukavuus ja osin jopa sähköominaisuudet eivät tunnu enää tinkimiseltä vaikkapa Ioniq-malliperheen autoihin verrattuna, vaan kyseessä on aidosti niiden vaihtoehto.

Hyundai Kona EV 65 kWh sähköauto

Kookkaammalla akulla varustetun Kona EV:n hinnat alkavat 46 390 eurosta, mutta varustetasot on porrastettu melko lähelle toisiaan. Pienempiakkuinen versio puolestaan asettaa paremmin varustellut hybridioptiot koville hintakisassa, ja tarjoaa pohdittavaa käyttövoimamurroksen edessä.

Hyundai Kona EV 65 kWh sähköauto

Hyundai Kona 65 kWh Premium

SÄHKÖAUTO, etuveto
160 kW (218 hv), 255 Nm
Akku brutto / netto 68,5 / 65,4 kWh
Lataus Type 2: 11kW(3x16A), CCS: 102 kW
WLTP-kulutus 14,7 kWh / 100 km toimintamatka 514 km
Suorituskyky 0–100 km/h 7,8 s huippunopeus 172 km/h

Mitat
Pituus 4 355 mm
Leveys 1 825 mm
Korkeus 1 575 mm
Akseliväli 2 660 mm
Tavaratila 466 + 27 l

Omamassa 1 795 kg
perävaunu 750 / 300 kg
Euro NCAP ei testattu
Takuu 5 vuotta
ajoakku 8 vuotta tai 160 000 km

Hinta alkaen 49 990 €
koeajoauto 54 258 €

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Hyundai

Kaikki koeajot

Uusimmat