3.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Kona EV 65 kWh – kypsemmät vaihtoehdot Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Hyundai Kona jatkaa edeltäjän vakuuttavaa työtä laajalla voimalinjapaletilla. Hyvää: sähköominaisuuksien kehittyminen, varustelu, tilat. Huonoa: holhoavat ajoavustimet. Hyundai Kona ryntää toiseen mallipolveen jälleen hybridin ja sähkön turvin. Edellinen sähkö-Konahan osoittautui pienimuotoiseksi hitiksi hyvien sähköominaisuuksiensa ja sopivan kokonsa ansiosta. Ulkoisesti mallia on otettu esimerkiksi isoveli-Tucsonista, jonka jämäkät viivat näkyvät Konassakin. Ryhtiä on haettu myös voimakkailla pyöränkaarilla. Toisaalta Hyundain nykyinen pikselityyli näkyy erityisesti muumihenkisen keulan valonauhassa. Uusilla ideoilla on hiukan pyritty hillitsemään edellisen Konan valojen hajasijoittelua. Kona on venähtänyt myös sisäisesti. Takaistuimille on puristettu lisää jalkatilaa ja istuinkorkeus on hyvä, mutta kolmanneksella 466 litraan kasvanut tavaratila on jo aidosti arkipäivässä tuntuva muutos. Etutavaratilaa löytyy 27 litraa, mikä on keulasta ladattavassa autossa kätevää, mutta erillinen välikansi harmittaa. Muuten sisätiloissa näkyy raikas nykytyylinen Hyundai, jossa avarat tilat ja sopivasti arvioidut säilytyslokerot jäsentävät kokonaisuutta. 12,3-tuumaiset näytöt kojelaudalla tuntuvat jo vanhoilta tutuilta, mutta ne esittävät useimmat asiat selkeähkösti. Konan äänentoisto soi kohtuullisesti, mutta monien Bose-pohjaisten järjestelmien tapaan asetuksiin saa järkeä vasta, kun ajotilakohtainen äänensäätö otetaan pois päältä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tasaisempaa virtaa Konan henkinen kaksonen Kia-mallistossa on Niro, jonka sähköversion käyttötesti löytyy toisaalta tästä lehdestä. Hyundain lataustehossa näkyy kuitenkin kehitystyön tulos, sillä samalla 64,8 kWh:n akkupaketilla varustettuna Konan huippulatausteho on 102 kW. Ero ei yksistään ole järin merkittävä, mutta myös Konan latauskäyrän muoto on kehittynyt positiiviseen suuntaan, ja toteutuva keskinopeus sopii akkukoolle hyvin. Samalla mahdollisuudet akun esilämmitykselle ennen pikalataamista ovat parantuneet muun muassa manuaalilämmityksellä. AC-latauksen teho on 11 kW, joten Konan isommankin akun saa täyteen tyypillisen yön tai työn aikana. WLTP-toimintamatka on kunnianhimoiset 514 km, mihin pyritään muun muassa ilmalämpöpumpun avulla. Käytännössä täydellä akullisella huristellaan nollan tuntumassa noin 400 kilometriä, ja auton omat arviot asettuvat melko nopeasti oikeansuuntaisiksi. Vain navigaattoripohjainen reittisuunnittelu panikoi joskus jopa laturille navigoitaessa. Mallistoon kuuluu myös noin 7 000 euroa edullisempi 48 kilowattitunnin akkukoko, joka saattaa vastata mainiosti esimerkiksi edellisellä sähkö-Konalla ajaneiden tarpeisiin. 115 kilowatin (156 hv) sähkömoottorinkin suoritusarvoja voi kuvata riittäviksi. Lataustehossa ja toimintamatkassa jäädään, mutta lisäpanostus on helpompi kohdistaa vaikkapa varusteluun. Konan digipuolella uutta on mahdollisuus käyttää älypuhelinavainta, jonka voi jakaa muille käyttäjille. Tarjolla on optio myös luottokorttityylisen älykortin käyttöönottoon, joten autoon saa helposti kolmannen avaimen ilman puhelimiakin. Bluelink-pilvipalveluiden luotettavuus jätti tosin toivomisen varaa. Protestoinnin ABC Ajossa Kona tuntuu kasvaneen numeroa suuremmaksi autoksi. Keskipehmeä alusta toimii hyvin, ja ohjauksessa on häivähdys pirteyttä. Melutaso on hyvällä tolalla, vaikka rengasääniä kantautuu taka-akselilta niin sähkö- kuin rinnalla koeajamassamme hybridiversiossakin. Viimeksi mainitussa äänikuoroon liittyy ajoittain mylvähtelevä polttomoottori. Oman tarinansa muodostavat ne sadat ja tuhannet piippaukset, joita Kona päästää normaalin ajomatkan aikana. Jokainen muuttuva nopeusrajoitus kuitataan erikseen piippauksella, samoin 1 km/h -ylitys. Osansa tekee myös kuljettajan vireystilan valvonta, joka ahdistuu hyvin nopeasti jopa kuolleiden kulmien vilkuilusta. Hybridin ja sähköversion välillä löytyy joitakin eroavaisuuksia ohjelmisoissa ja ajoavustimissa. Esimerkiksi moottoritieavustin HDA päivittyy sähköautossa HDA 2:ksi, vaikka toimintojen ero ei ole valtava. Erot koskevat myös eräitä periaatteessa yhteisiä valikoita. Vaihtoehtojen kirjo Kona jakaa runsaasti samoja hyviä puolia kuin käyttötestissämme ollut sisarmalli Kia Niro EV, mutta vie ne vieläkin pidemmälle. Tilat, mukavuus ja osin jopa sähköominaisuudet eivät tunnu enää tinkimiseltä vaikkapa Ioniq-malliperheen autoihin verrattuna, vaan kyseessä on aidosti niiden vaihtoehto. Kookkaammalla akulla varustetun Kona EV:n hinnat alkavat 46 390 eurosta, mutta varustetasot on porrastettu melko lähelle toisiaan. Pienempiakkuinen versio puolestaan asettaa paremmin varustellut hybridioptiot koville hintakisassa, ja tarjoaa pohdittavaa käyttövoimamurroksen edessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyundai Kona 65 kWh Premium SÄHKÖAUTO, etuveto 160 kW (218 hv), 255 Nm Akku brutto / netto 68,5 / 65,4 kWh Lataus Type 2: 11kW(3x16A), CCS: 102 kW WLTP-kulutus 14,7 kWh / 100 km toimintamatka 514 km Suorituskyky 0–100 km/h 7,8 s huippunopeus 172 km/h Mitat Pituus 4 355 mm Leveys 1 825 mm Korkeus 1 575 mm Akseliväli 2 660 mm Tavaratila 466 + 27 l Omamassa 1 795 kg perävaunu 750 / 300 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 5 vuotta ajoakku 8 vuotta tai 160 000 km Hinta alkaen 49 990 € koeajoauto 54 258 € Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 - muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Mikä tämä kulmikas ilmestys on? 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe