17.6.2022 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQE – taksiksi toimintamatkan puolesta, mutta poka voi kaivata tilaa päälle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz EQE on seuraava vaihe saksalaismerkin ripeässä sähköistymisessä. EQS:n tavoin luvassa on täysin puhtaalta pöydältä suunniteltu versio malliston kulmakivestä. Vaikka S-sarja on hulppein ja C-sarja suosituin, on E-sarja ehkä tärkein Mercedeksen klassikkomalleista. Varsinkin taksikäytössä mainetta niittänyt eemeli on ollut ison sedanin perikuva vuosikymmenten ajan. Nyt edessä on sähkösovitus osana Mercedes-Benzin ripeää sähköistymistä. Puhtaalta paperilta sähköiselle EVA2-perusrakenteelle suunniteltu Mercedes-Benz EQE onkin idealtaan sukua EQS:lle, eli täyssähköä ei ole vain sovitettu polttomoottorimallin raameihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJäähyväiset laatikoilleKolmen laatikon sedanista on tultu nyt pitkälle, sillä auton lattiaan sijoitettu akku ja koko ajan tärkeämpi ilmanvastus (Cd 0,22) ovat tehneet EQE:stä puikulamaisen. Sukunäkö EQS:ään on voimakas, mutta mittasuhteissa on eroa.Korkeuseroa EQ-veljeksillä on vain kaksi millimetriä. 4,96 metriä pitkä EQE on 27 senttimetriä EQS:ää lyhyempi, mutta akselivälissä (3 120 mm) eroa on enää yhdeksän senttimetriä. Polttomoottorimallistoon nähden EQE asettautuu E-sarjan sedanin ja CLS:n väliin, mutta kyse on senttipelistä.Tavaratilaa on 430 litraa, enemmän kuin E-sarjan lataushybridissä, mutta satakunta litraa vähemmän kuin perusmallissa.Tilavuuden lisäksi takaluukku on mielenkiintoinen yksityiskohta, sillä sen osalta EQE on perinteinen porrasperä. EQS-tyylinen liftback-saranointi olisi nipistänyt takapenkkiläisten pääntilasta. Kontti on malliltaan pitkä, ja liftback-mainen luukku olisi helpottanut tavaratilan perälle kurkottelemista.Matkustamon yleisilme on kuin kopioitu EQS:stä. Takaistuimella tilaa on varsinkin polville hyvin, mutta laskeutuva kattolinja voi olla haaste pituuskasvuunsa panostaneille. Toisaalta auto on ehkä tasapainoisemman kokoinen yksin tai kaksin liikkuville. Tarjolla on nahkaverhoilun lisäksi keinotekoisia materiaaleja niitä kaipaaville. Suomessa EQE on varustettu aina korista ponnahtavilla ovenkahvoilla.Sähkön voimaaAlkuvaiheessa mallistoon saapuu kaksi versiota EQE:stä. Mercedes-Benz EQE 350+ on 215 kilowatin (292 hv) takavetoversio. Plus merkitsee malliston pisintä WLTP-toimintamatkaa, joka on 639 km vakiovarusteilla ja 652 km kapeamman rengaskoon vannepaketilla. 0–100 km/h -kiihdytyksestä auto suoriutuu 6,5 sekunnissa.Toinen malliversio on nelivetoinen Mercedes-AMG EQE 43 4Matic, joka kirjoittaa tehot lukemaan 350 kW (476 hv). AMG suoriutuu 0–100 km/h kiihdytyksestä 4,2 sekunnissa, ja sen WLTP-toimintamatka on 532 km ennen suomalaista varustelua.Myöhemmin katraaseen liittyy vielä EQE 350 4Matic (sama teho, 582 km yhdellä latauksella), 300 kilowatin EQE 500 4Matic (520 km) ja AMG EQE 53 4Matic+ (460 kW eli 626 hv, 518 km).Nämä kaikki malliversiot on varustettu nettokapasiteetiltaan 90,6 kilowattitunnin akustolla. Pikalatauksen ilmoitettu huipputeho on 170 kW ja Type 2 AC-latauksessa teho on 11 kW. Myöhemmin tuotantoon tulee lisävarusteinen 22 kilowatin AC-latauslaite. Pikalatauksessa 10–80 % lataus tapahtuu reilussa puolessa tunnissa, AC-latauksessa 10–100 % vie vakiolaturilla kahdeksisen tuntia.Myöhemmin tuotantoon liittyy vielä hinnat alkaen -malliksi EQE 300, joka perustuu 87,7 kWh -akkukokoon. Muut suoritusarvot ovat 180 kilowattia (245 hv) tehoa, 7,2 sekuntia 0–100 km/h ja 636 km toimintamatkaa.Mercedes antaa korkeajänniteakulle 10 vuoden ja 250 000 kilometrin takuun noin 70 % kapasiteetille.Varusteita, lisää varusteitaKoko kojelaudan kattava Hyperscreen-näyttötrio on lisävaruste, mutta allekirjoittaneiden kokemukset kiiltelevästä jättipinnasta eivät ole olleet pelkästään positiivisia. Hyperscreen on nyt saatavilla AMG-version yhteydessä, ja se saapuu myöhemmin muuhun mallistoon komponenttipulasta johtuen. Hyperscreen-varustelussa kanssa keskinäyttö on 17,7- ja apukuljettajan lisänäyttö 12,3-tuumainen. Ilman Hyperscreeniä tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö on 12,8-tuumainen, ja jäljelle olevaan tilaan kojelaudassa saa vaikkapa komean puupinnan. Mittaristona on joka tapauksessa Suomessa 12,3-tuumainen digiruutu, pienempi versio jää maamme tuontiohjelmasta pois. Käyttöjärjestelmänä on toisen polven MBUX, joka on varustettu esimerkiksi navigaattoripohjaisella akun esilämmityksellä lataamista varten.Nelipyöräohjaus on saatavissa myös EQE:hen. Vakioversioissa kääntökulmat ovat joko 4,5° tai 10°, AMG-mallissa 3,6°. EQS:stä poiketen EQE:n nelipyöräohjaus täytyy ostaa auton kanssa, eli toimintoa ei voi hankkia myöhemmin ohjelmistopäivityksenä.Mercedes-Benz EQE on vakioalustaltaan perinteinen, eli kierrejousien parina ovat säätyvät iskunvaimentimet. Lisävarustelistalta ja AMG-mallien yhteydestä löytyy Airmatic-ilmajousitus säädettävällä maavaralla.Varustelistalta löytyy myös HEPA-suodatin, joka kertoo MBUX-järjestelmässä auton ulkopuolella olevan ilman laadusta. Suodattimelle varattu tila on myös osasyy siihen, miksi EQE:ssä ei ole tavaratilaa keulassa eikä konepeltiä ole tarkoitettu käyttäjän avattavaksi. Tämä on kuitenkin ikävä suunta kehitykselle, sillä konepellin alla sijaitsee esimerkiksi niinkin perinteinen komponentti kuin 12 voltin akku – jonka joutuu kuitenkin tulevaisuudessa tietyin väliajoin vaihtamaan.Lisää rauhaa kaipaaville löytyy akustiikkapaketti, joka panostaa auton ääni- ja lämpöeristykseen laminoitujen lasien ja vähemmän värähtelevien jousituskomponenttien avulla. Burmester-äänentoistopaketti sisältää hyvien poppien lisäksi ajomelukompensaatiotoiminnon ja mahdollisuuden keinotekoisille moottoriäänille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPienehkö kulutus, kova lataustehoEQE muistuttaa suuresti EQS:ää myös kuljettajan paikalta. Airmatic-ilmajousituksella varustettu yksilö on kulultaan hiukan isompaa mallia terävämpi, mutta toisaalta korin liikkeet ovat vähemmän leijailevat. Poikittaissaumat tuntuvat ohjaamoon pieninä tärskähdyksinä, mutta pintakovaa nypytystä ei ilmene. Ohjaus on melko tunnoton, mutta välitykseltään sopivan nopea.EQS:n tavoin lasinpesuneste täytetään oman luukun kautta – konepeltiä ei ole tarkoitettu avattavaksi.Suorituskykyä voi kuvailla vähintään riittäväksi arkikäyttöä ajatellen. Mercedes on kalibroinut kaasupolkimen profiilin niin, että koeajettu EQE 350+ lähtee kiihtymään miellyttävästi ilman terävää nykäisyä. Moottoritiellä melutaso on hyvä kasvaneesta rengasmelusta huolimatta. Tuntuma jarrupolkimeen on hieman heikompi, ja EQE:llä pitäytyy mielellään yhden polkimen ajossa, joskaan senkään toiminta ei ole markkinoiden luonnollisimmasta päästä.Kulutus on hyvällä tolalla. Sekalaisessa ajossa viikon keskikulutus asettui 17 kWh / 100 km -tuntumaan, ja ripeämmässä moottoritieajossakin kulutus pysyy kesällä 21 kWh/100 km -lukemassa. Seka-ajossa akku riittäisi siis 514 kilometrin matkaan, ja moottoritietäkin pääsisi yli 430 km.Pikalataus toimii vauhdikkaasti. Lähes alusta alkaen ja aina puolen akun varaukseen saakka latausteho pysyy 150 kW:n tuntumassa, jonka jälkeen seuraavat 10 % latautuvat 140 kW -teholla. Tämän jälkeen latausteho laskee varsin lineaarisesti niin, että 80 % -varauksen kohdalla latausteho on 80 kW. Suomeksi tämä tarkoittaa 10–80 % -välin latautumista 34 minuutissa. Tässä ajassa ladatulla 72 kWh:lla pääsee moottoritielläkin lähes 350 kilometriä.Pitkällä matkalla vahvistuu myös se, että Mercedeksen toimintamatkaennustin on yhä markkinoiden tarkimpia. Navigointia käytettätäessä suurimmat saadut heitot ennustettuun jäljellä olevaan varauslukemaan olivat vain muutaman prosentin suuruisia.EQS:ää pienemmässä sisaruksessa muistuttavat myös paksut A- ja B-pilarit, jotka luovat melkoisen isot katvealueet.Mercedes-Benz EQE:n ensimmäiset asiakastoimitukset tehtiin toukokuun aikana. Nyt myynnissä olevan EQE 350+:n osalta tilauskirjat näyttävät ensi vuotta, AMG-versio on tässäkin suhteessa ripeämpi. Malliston hinnat alkavat 77 900 eurosta. Myöhemmin luvassa on uusia malliversioita malliston molempiin päihin.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen ja Eetu Kokkonen Mercedes-Benz EQE 350+ Hinta alkaen 77 900 € Koeajetun auton hinta varusteineen 107 490 € Moottori Kestomagnetoitu sähkömoottori taka-akselilla, takaveto. Teho 215 kW (292 hv) Vääntö 565 Nm Vääntö 565 Nm Akku Käytössä oleva kapasiteetti 90,6 kWh. Lataus 11 kW (3x16A) Type 2, 170 kW CCS. Toimintamatka 639 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,5 s Huippunopeus 160 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 16,4 kWh/100 km. (vapaakenttä) Mitat pituus 4964 mm, leveys 1906 mm, korkeus 1503 mm, akseliväli 3120 mm Tavaratila: 430 l Omamassa: 2355 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta. Korkeajänniteakku 10 vuotta/250 000 km. Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Sähköautot Työsuhdeautoilu sähköistyy vauhdilla – katso Ayvensin top 10 -lista 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Sähköautot Yhdellä latauksella Alppien yli – Lucid rikkoi sähköautojen ennätyksen 12.7.2025 Sähköautot BYD ja Veho aloittavat yhteistyökumppaneina 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen