Mercedes-Benz EQE

Ajoneuvot Koeajo Sähköautot 17.6.2022

Koeajo: Mercedes-Benz EQE – taksiksi toimintamatkan puolesta, mutta poka voi kaivata tilaa päälle

Mercedes-Benz EQE on seuraava vaihe saksalaismerkin ripeässä sähköistymisessä. EQS:n tavoin luvassa on täysin puhtaalta pöydältä suunniteltu versio malliston kulmakivestä.

Vaikka S-sarja on hulppein ja C-sarja suosituin, on E-sarja ehkä tärkein Mercedeksen klassikkomalleista. Varsinkin taksikäytössä mainetta niittänyt eemeli on ollut ison sedanin perikuva vuosikymmenten ajan. Nyt edessä on sähkösovitus osana Mercedes-Benzin ripeää sähköistymistä. Puhtaalta paperilta sähköiselle EVA2-perusrakenteelle suunniteltu Mercedes-Benz EQE onkin idealtaan sukua EQS:lle, eli täyssähköä ei ole vain sovitettu polttomoottorimallin raameihin.

Jäähyväiset laatikoille

Kolmen laatikon sedanista on tultu nyt pitkälle, sillä auton lattiaan sijoitettu akku ja koko ajan tärkeämpi ilmanvastus (Cd 0,22) ovat tehneet EQE:stä puikulamaisen. Sukunäkö EQS:ään on voimakas, mutta mittasuhteissa on eroa.

Mercedes-Benz EQE

Korkeuseroa EQ-veljeksillä on vain kaksi millimetriä. 4,96 metriä pitkä EQE on 27 senttimetriä EQS:ää lyhyempi, mutta akselivälissä (3 120 mm) eroa on enää yhdeksän senttimetriä. Polttomoottorimallistoon nähden EQE asettautuu E-sarjan sedanin ja CLS:n väliin, mutta kyse on senttipelistä.

Tavaratilaa on 430 litraa, enemmän kuin E-sarjan lataushybridissä, mutta satakunta litraa vähemmän kuin perusmallissa.

Tilavuuden lisäksi takaluukku on mielenkiintoinen yksityiskohta, sillä sen osalta EQE on perinteinen porrasperä. EQS-tyylinen liftback-saranointi olisi nipistänyt takapenkkiläisten pääntilasta. Kontti on malliltaan pitkä, ja liftback-mainen luukku olisi helpottanut tavaratilan perälle kurkottelemista.

Mercedes-Benz EQE Mercedes-EQ sähköauto E-sarja taksi-Mersu

Matkustamon yleisilme on kuin kopioitu EQS:stä. Takaistuimella tilaa on varsinkin polville hyvin, mutta laskeutuva kattolinja voi olla haaste pituuskasvuunsa panostaneille. Toisaalta auto on ehkä tasapainoisemman kokoinen yksin tai kaksin liikkuville. Tarjolla on nahkaverhoilun lisäksi keinotekoisia materiaaleja niitä kaipaaville. Suomessa EQE on varustettu aina korista ponnahtavilla ovenkahvoilla.

Sähkön voimaa

Alkuvaiheessa mallistoon saapuu kaksi versiota EQE:stä. Mercedes-Benz EQE 350+ on 215 kilowatin (292 hv) takavetoversio. Plus merkitsee malliston pisintä WLTP-toimintamatkaa, joka on 639 km vakiovarusteilla ja 652 km kapeamman rengaskoon vannepaketilla. 0–100 km/h -kiihdytyksestä auto suoriutuu 6,5 sekunnissa.

Mercedes-Benz EQE Mercedes-EQ sähköauto E-sarja

Toinen malliversio on nelivetoinen Mercedes-AMG EQE 43 4Matic, joka kirjoittaa tehot lukemaan 350 kW (476 hv). AMG suoriutuu 0–100 km/h kiihdytyksestä 4,2 sekunnissa, ja sen WLTP-toimintamatka on 532 km ennen suomalaista varustelua.

Myöhemmin katraaseen liittyy vielä EQE 350 4Matic (sama teho, 582 km yhdellä latauksella), 300 kilowatin EQE 500 4Matic (520 km) ja AMG EQE 53 4Matic+ (460 kW eli 626 hv, 518 km).

Mercedes-Benz EQE

Nämä kaikki malliversiot on varustettu nettokapasiteetiltaan 90,6 kilowattitunnin akustolla. Pikalatauksen ilmoitettu huipputeho on 170 kW ja Type 2 AC-latauksessa teho on 11 kW. Myöhemmin tuotantoon tulee lisävarusteinen 22 kilowatin AC-latauslaite. Pikalatauksessa 10–80 % lataus tapahtuu reilussa puolessa tunnissa, AC-latauksessa 10­–100 % vie vakiolaturilla kahdeksisen tuntia.

Myöhemmin tuotantoon liittyy vielä hinnat alkaen -malliksi EQE 300, joka perustuu 87,7 kWh -akkukokoon. Muut suoritusarvot ovat 180 kilowattia (245 hv) tehoa, 7,2 sekuntia 0–100 km/h ja 636 km toimintamatkaa.

Mercedes antaa korkeajänniteakulle 10 vuoden ja 250 000 kilometrin takuun noin 70 % kapasiteetille.

Varusteita, lisää varusteita

Koko kojelaudan kattava Hyperscreen-näyttötrio on lisävaruste, mutta allekirjoittaneiden kokemukset kiiltelevästä jättipinnasta eivät ole olleet pelkästään positiivisia. Hyperscreen on nyt saatavilla AMG-version yhteydessä, ja se saapuu myöhemmin muuhun mallistoon komponenttipulasta johtuen. Hyperscreen-varustelussa kanssa keskinäyttö on 17,7- ja apukuljettajan lisänäyttö 12,3-tuumainen.

Ilman Hyperscreeniä tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö on 12,8-tuumainen, ja jäljelle olevaan tilaan kojelaudassa saa vaikkapa komean puupinnan. Mittaristona on joka tapauksessa Suomessa 12,3-tuumainen digiruutu, pienempi versio jää maamme tuontiohjelmasta pois. Käyttöjärjestelmänä on toisen polven MBUX, joka on varustettu esimerkiksi navigaattoripohjaisella akun esilämmityksellä lataamista varten.

Nelipyöräohjaus on saatavissa myös EQE:hen. Vakioversioissa kääntökulmat ovat joko 4,5° tai 10°, AMG-mallissa 3,6°. EQS:stä poiketen EQE:n nelipyöräohjaus täytyy ostaa auton kanssa, eli toimintoa ei voi hankkia myöhemmin ohjelmistopäivityksenä.

Mercedes-Benz EQE on vakioalustaltaan perinteinen, eli kierrejousien parina ovat säätyvät iskunvaimentimet. Lisävarustelistalta ja AMG-mallien yhteydestä löytyy Airmatic-ilmajousitus säädettävällä maavaralla.

Mercedes-Benz EQE Mercedes-EQ sähköauto E-sarja taksi-Mersu

Varustelistalta löytyy myös HEPA-suodatin, joka kertoo MBUX-järjestelmässä auton ulkopuolella olevan ilman laadusta. Suodattimelle varattu tila on myös osasyy siihen, miksi EQE:ssä ei ole tavaratilaa keulassa eikä konepeltiä ole tarkoitettu käyttäjän avattavaksi. Tämä on kuitenkin ikävä suunta kehitykselle, sillä konepellin alla sijaitsee esimerkiksi niinkin perinteinen komponentti kuin 12 voltin akku – jonka joutuu kuitenkin tulevaisuudessa tietyin väliajoin vaihtamaan.

Lisää rauhaa kaipaaville löytyy akustiikkapaketti, joka panostaa auton ääni- ja lämpöeristykseen laminoitujen lasien ja vähemmän värähtelevien jousituskomponenttien avulla. Burmester-äänentoistopaketti sisältää hyvien poppien lisäksi ajomelukompensaatiotoiminnon ja mahdollisuuden keinotekoisille moottoriäänille.

Pienehkö kulutus, kova latausteho

EQE muistuttaa suuresti EQS:ää myös kuljettajan paikalta. Airmatic-ilmajousituksella varustettu yksilö on kulultaan hiukan isompaa mallia terävämpi, mutta toisaalta korin liikkeet ovat vähemmän leijailevat. Poikittaissaumat tuntuvat ohjaamoon pieninä tärskähdyksinä, mutta pintakovaa nypytystä ei ilmene. Ohjaus on melko tunnoton, mutta välitykseltään sopivan nopea.

Mercedes-Benz EQE Mercedes-EQ sähköauto E-sarja

EQS:n tavoin lasinpesuneste täytetään oman luukun kautta – konepeltiä ei ole tarkoitettu avattavaksi.

Suorituskykyä voi kuvailla vähintään riittäväksi arkikäyttöä ajatellen. Mercedes on kalibroinut kaasupolkimen profiilin niin, että koeajettu EQE 350+ lähtee kiihtymään miellyttävästi ilman terävää nykäisyä. Moottoritiellä melutaso on hyvä kasvaneesta rengasmelusta huolimatta. Tuntuma jarrupolkimeen on hieman heikompi, ja EQE:llä pitäytyy mielellään yhden polkimen ajossa, joskaan senkään toiminta ei ole markkinoiden luonnollisimmasta päästä.

Kulutus on hyvällä tolalla. Sekalaisessa ajossa viikon keskikulutus asettui 17 kWh / 100 km -tuntumaan, ja ripeämmässä moottoritieajossakin kulutus pysyy kesällä 21 kWh/100 km -lukemassa. Seka-ajossa akku riittäisi siis 514 kilometrin matkaan, ja moottoritietäkin pääsisi yli 430 km.

Mercedes-Benz EQE Mercedes-EQ sähköauto E-sarja taksi-Mersu

Pikalataus toimii vauhdikkaasti. Lähes alusta alkaen ja aina puolen akun varaukseen saakka latausteho pysyy 150 kW:n tuntumassa, jonka jälkeen seuraavat 10 % latautuvat 140 kW -teholla. Tämän jälkeen latausteho laskee varsin lineaarisesti niin, että 80 % -varauksen kohdalla latausteho on 80 kW. Suomeksi tämä tarkoittaa 10–80 % -välin latautumista 34 minuutissa. Tässä ajassa ladatulla 72 kWh:lla pääsee moottoritielläkin lähes 350 kilometriä.

Pitkällä matkalla vahvistuu myös se, että Mercedeksen toimintamatkaennustin on yhä markkinoiden tarkimpia. Navigointia käytettätäessä suurimmat saadut heitot ennustettuun jäljellä olevaan varauslukemaan olivat vain muutaman prosentin suuruisia.

EQS:ää pienemmässä sisaruksessa muistuttavat myös paksut A- ja B-pilarit, jotka luovat melkoisen isot katvealueet.

Mercedes-Benz EQE:n ensimmäiset asiakastoimitukset tehtiin toukokuun aikana. Nyt myynnissä olevan EQE 350+:n osalta tilauskirjat näyttävät ensi vuotta, AMG-versio on tässäkin suhteessa ripeämpi. Malliston hinnat alkavat 77 900 eurosta. Myöhemmin luvassa on uusia malliversioita malliston molempiin päihin.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen ja Eetu Kokkonen

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Mercedes-Benz

Kaikki koeajot

Uusimmat