6.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: Merkkinsä suosituin uudistui – Mitsubishi ASX Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suosittu pikkumaasturi, Mitsubishi ASX, on uudistunut edukseen. Hyvää: tehokas tilankäyttö, vaivattomuus, varustelu, viimeistely. Huonoa: kulutus, kuskin istuin, melutaso, tunnoton ohjaus. Mitsubishi ASX esiteltiin jo vuonna 2010 Nissan Qashqain menestyksen jalanjäljissä. Siinä missä Nissan on pantu jo kokonaan uusiksi kolme vuotta sitten, Mitsubishin pitäisi pärjätä vieläkin pelkällä ilmeen uudistamisella. Toisaalta Suomessa ostajat ovat löytäneet ASX:n vasta viime vuosina ja se on noussut merkin myydyimmäksi malliksi. Mitsubishi on kärsinyt malliston näivettymisen lisäksi päästöhuijauksista Japanissa. Toivottavasti tuore omistaja Nissan saa nostettua merkin uuteen nousuun. Vai oliko Nissanilla mielessä vain oman konserninsa (Nissan-Renault-Lada-Mitsubishi) nostaminen maailman kolmanneksi suurimmaksi autonvalmistajaksi? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kromilla ehostettu Mitsubishi ASX:n keulan ”shark nose” -ilme vaihtunut ”dynamic shieldiksi”. Vain maski ja puskuri vaihtamalla ulkonäkö on muuttunut merkittävästi, leveä kromilista on taiteltu samoin kuin isommassa Outlanderissakin. Takaa ja sivulta ASX näyttää tutulta. Sisällä suurin muutos on uusi kosketusnäyttö sovelluksineen, muutoin niin materiaalit kuin kojelautakin ovat ennallaan. Varustetasoja on tästedes kaksi, Invite on jo runsas ja Intense Navi tuo vielä muun muassa ksenonit, elektronisen avaimen ja navigaattorin. Valitettavasti uusimpia elektronisia turvajärjestelmiä ei ole tarjolla. Kevyeksi tehostettu ASX on ulkomitoiltaan kompakti, mutta tilat ovat silti kilpailukykyiset niin takapenkillä kuin tavaratilassakin. Takana riittää polvitilaa pitkänkin kuskin takana, mutta kalliimman varustetason lasikatto nipistää pääntiloja. Leveyttä ei ole ylenpalttisesti, mutta tasainen muotoilematon istuin helpottaa kolmenkin sovittautumista. ASX ei ole aivan niin näppärä kuin ulkomitoista voisi päätellä. Pitkä akseliväli tekee kääntymisestä kankeaa ja muhkeiden muotojen ulottuvuutta on vaikea arvioida. Kevyt ohjaus auttaa pyörittelyä, mutta vastaavasti tunnottomuus kiusaa maantiellä. Jousitus on säädetty mukavuuspainotteiseksi, äänieristystä olisi voinut pakata mukaan enemmänkin. Ensimmäisenä väsähtää kuljettaja, istuin ei tue tarpeeksi reisiä eikä ristiselkää. Väännöllä kuorrutettu Tarjolla on kolme eri moottoria. Bensiinimoottori on 1,6-litrainen (117 hv) ja sen yhteydessä on aina viisivaihteinen käsivaihteisto ja etuveto. Dieselmalleja on kaksi, molemmat nelivetoisia. Manuaalivaihteiden kanssa diesel on 1,6 (114 hv) ja kuusivaihteisen automaattivaihteiston kanssa 2,3-litrainen (150 hv). Koeajossa oli tällä kertaa kallein versio isoimmalla moottorilla. Rutka vääntö ja automaatti tekevät ajosta vaivatonta, mutta suoritusarvoiltaan iso moottori ei ole sen nopeampi kuin kaksi muutakaan. Perinteinen momentinmuuntimella varustettu automaatti osaa hyödyntää vääntöä alakierroksilla ehkä liikaakin värinöiden saattelemana. Silti se onnistuu tuhlaamaan polttoainetta yli seitsemän litraa satasella. Vaikka huippumalli tuntuu kalliilta, ei muidenkaan nelivetoiset dieselautomaatit ole yhtään sen halvempia. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Mitsubishi ASX 2.2 Di-D Intense Navi 4WD 6AT Hinta alkaen 23 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 39 995 € Moottori Dieselmoottori 2 268 cm&3179;, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 110 kW (150 hv), 3500 r/min Vääntö 360 Nm (1500–2750 r/min) Vääntö 360 Nm (1500–2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,8 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 152 g/km Mitat pituus 4300 mm, leveys 1810 mm, korkeus 1635 mm, akseliväli 2670 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta