4.12.2018

Koeajo: perustana perusvarustelu – Volvo XC40 D3

Volvo XC40 D3
Volvo XC40:n täyssähköversio on tulossa.

Miellyttävää Volvo XC40 -perusdieseliä povataan malliston suosikiksi. Hyvää: ajettavuus, perusvarustelun riittävyys. Huonoa: raa’aksi jäävät digitoiminnot, kaukovalot.

Volvo XC40 on uudistuneen ruotsalaisvalmistajan mielenkiintoisin tuote monellakin tavalla. Valmistajalleen kyseessä on uuden kokoluokan valloitus, ja samalla suunnittelutiimit on päästetty työskentelemään vapaasti niin ulko- kuin sisämuotoilun kanssa. Lopputulos on virkistävän raikas ja nuorekas, nokkeluutta unohtamatta.

Yleensä tämän luokan autoissa vaaditaan lisävarustelistan liberaalia ruksimista, jotta lopputulos olisi odotettu. XC40 D3 AWD -perusmalli osoittaa kuitenkin trendin vääräksi. Halvaksi ei tätä pienimmän dieselin nelivetoversiotakaan voi sanoa, mutta lukuisat innovaatiot tulevat oikeuksiinsa jo tällä varustelulla.

Tavaratilan pohja on näppärästi jaettavissa, keskitunnelissa odottaa roskis ja ovitaskut ovat valtavat, kiitos hyvien soivien kaiuttimien siirtymisen ilmastointikanaviin. Samalla tulevat esiin myös Volvon kyvyt talviautoilussa, sillä tuulilasin kameran sisältävä kohta lämpenee erityisen tehokkaasti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Puutteitakin löytyy

Sisätiloissa XC40 on hämmästyttävän lähellä isompaa XC60:tä, ainakin kun takapenkille istahtaa kaksi keskimittaista aikuista. Pidemmätkin mahtuvat, joskin pysty selkänojan asento aluksi vähän vieroksuttaa. Tavaratilaa löytyy 460 litraa.

Musta auto mustalla katolla, mustalla kangassisustalla ja mustalla muoviavaimella saa kaipaamaan varustelistan raikkaita värejä ja oransseja huopaverhoiluja. Merkittävimmin varustevähyys vaikuttaa digitaalisten järjestelmien toimintaan. Mainio näyttöpohjainen mittaristo osaa näyttää vain muutamia asioita, ja Volvon pystypäinen viihdejärjestelmä käyttäytyy suorastaan omituisesti.

Esimerkiksi digitaaliset kartat hoitavat nykyaikaisen puhelinluettelokartan virkaa paikannuksella höystettynä, mutta varsinainen navigointi systeemistä puuttuu. Olisiko ajo-ohjeiden lukeminen todellakin liikaa vaadittu lisäominaisuus?

Toimiva kokonaisuus

Ajettavuudessa tarina on toinen. Malliston pienin dieselmoottori pärjää hienosti yhdessä automaattivaihteiston ja nelivedon kanssa. D3 AWD automaatin arvellaan nousevan koko malliston myydyimpien joukkoon, eikä turhaan, sillä suorituskyky riittää mainiosti maantiellekin.

Rajummissa kiihdytyksissä dieselin karkealta ääneltä ei voi välttyä, mutta perusajossa XC40 ilahduttaa hiljaisuudellaan. Rengasmelu on hyvällä tolalla jopa nastarenkailla ajettaessa. Samalla kompaktin katumaasturin alusta pääsee oikeuksiinsa, ja lukuisia kilpakumppaneita tässä segmentissä vaivaava pintakovuus loistaa lähes täysin poissaolollaan. XC40 on kaupungissa ketterä ohjattava, joskin kääntöympyrän koko kangistaa hiukan U-käännöksissä.

Syksyn pimeydessä Volvon varmoja otteita häiritsee vain kaukovalojen teho, jotka jättävät toivomisen varaa. Mielenrauhaa tarjoaa valmistajalle ominainen armeija erilaisia turvatoimintoja, joista osa on niputettu City Safety -sateenvarjon alle. Maavaraa löytyy 205 millimetriä.

Volvo XC40 onnistuu siinä, missä monilla premium-segmentin autoilla on usein vaikeuksia: auto tuntuu erityiseltä jo perusvarusteilla, ilman merkittäviä lisävarustepakettejakin.

Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Jari Saarentaus ja Aake Kinnunen

Lisätietoja: www.volvocars.com/xc40

Volvo XC40 D3 AWD Business Aut

Hinta alkaen

42 939 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

42 939 €

Moottori

Dieselmoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

110 kW (150 hv), 3750 r/min

Vääntö

320 Nm (1750–3000 r/min)

Vääntö

320 Nm (1750–3000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

10,4 s

Huippunopeus

200 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

166 g/km

Mitat

pituus 4425 mm, leveys 1863 mm, korkeus 1658 mm, akseliväli 2702 mm

Muu tieto

Perävaunumassa (jarrullinen/jarruton) 2 000/750 kg.

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat