4.12.2018 Ajoneuvot Koeajo: perustana perusvarustelu – Volvo XC40 D3 Volvo XC40:n täyssähköversio on tulossa. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Miellyttävää Volvo XC40 -perusdieseliä povataan malliston suosikiksi. Hyvää: ajettavuus, perusvarustelun riittävyys. Huonoa: raa’aksi jäävät digitoiminnot, kaukovalot. Volvo XC40 on uudistuneen ruotsalaisvalmistajan mielenkiintoisin tuote monellakin tavalla. Valmistajalleen kyseessä on uuden kokoluokan valloitus, ja samalla suunnittelutiimit on päästetty työskentelemään vapaasti niin ulko- kuin sisämuotoilun kanssa. Lopputulos on virkistävän raikas ja nuorekas, nokkeluutta unohtamatta. Yleensä tämän luokan autoissa vaaditaan lisävarustelistan liberaalia ruksimista, jotta lopputulos olisi odotettu. XC40 D3 AWD -perusmalli osoittaa kuitenkin trendin vääräksi. Halvaksi ei tätä pienimmän dieselin nelivetoversiotakaan voi sanoa, mutta lukuisat innovaatiot tulevat oikeuksiinsa jo tällä varustelulla. Tavaratilan pohja on näppärästi jaettavissa, keskitunnelissa odottaa roskis ja ovitaskut ovat valtavat, kiitos hyvien soivien kaiuttimien siirtymisen ilmastointikanaviin. Samalla tulevat esiin myös Volvon kyvyt talviautoilussa, sillä tuulilasin kameran sisältävä kohta lämpenee erityisen tehokkaasti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Puutteitakin löytyy Sisätiloissa XC40 on hämmästyttävän lähellä isompaa XC60:tä, ainakin kun takapenkille istahtaa kaksi keskimittaista aikuista. Pidemmätkin mahtuvat, joskin pysty selkänojan asento aluksi vähän vieroksuttaa. Tavaratilaa löytyy 460 litraa. Musta auto mustalla katolla, mustalla kangassisustalla ja mustalla muoviavaimella saa kaipaamaan varustelistan raikkaita värejä ja oransseja huopaverhoiluja. Merkittävimmin varustevähyys vaikuttaa digitaalisten järjestelmien toimintaan. Mainio näyttöpohjainen mittaristo osaa näyttää vain muutamia asioita, ja Volvon pystypäinen viihdejärjestelmä käyttäytyy suorastaan omituisesti. Esimerkiksi digitaaliset kartat hoitavat nykyaikaisen puhelinluettelokartan virkaa paikannuksella höystettynä, mutta varsinainen navigointi systeemistä puuttuu. Olisiko ajo-ohjeiden lukeminen todellakin liikaa vaadittu lisäominaisuus? Toimiva kokonaisuus Ajettavuudessa tarina on toinen. Malliston pienin dieselmoottori pärjää hienosti yhdessä automaattivaihteiston ja nelivedon kanssa. D3 AWD automaatin arvellaan nousevan koko malliston myydyimpien joukkoon, eikä turhaan, sillä suorituskyky riittää mainiosti maantiellekin. Rajummissa kiihdytyksissä dieselin karkealta ääneltä ei voi välttyä, mutta perusajossa XC40 ilahduttaa hiljaisuudellaan. Rengasmelu on hyvällä tolalla jopa nastarenkailla ajettaessa. Samalla kompaktin katumaasturin alusta pääsee oikeuksiinsa, ja lukuisia kilpakumppaneita tässä segmentissä vaivaava pintakovuus loistaa lähes täysin poissaolollaan. XC40 on kaupungissa ketterä ohjattava, joskin kääntöympyrän koko kangistaa hiukan U-käännöksissä. Syksyn pimeydessä Volvon varmoja otteita häiritsee vain kaukovalojen teho, jotka jättävät toivomisen varaa. Mielenrauhaa tarjoaa valmistajalle ominainen armeija erilaisia turvatoimintoja, joista osa on niputettu City Safety -sateenvarjon alle. Maavaraa löytyy 205 millimetriä. Volvo XC40 onnistuu siinä, missä monilla premium-segmentin autoilla on usein vaikeuksia: auto tuntuu erityiseltä jo perusvarusteilla, ilman merkittäviä lisävarustepakettejakin. Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Jari Saarentaus ja Aake Kinnunen Lisätietoja: www.volvocars.com/xc40 Volvo XC40 D3 AWD Business Aut Hinta alkaen 42 939 € Koeajetun auton hinta varusteineen 42 939 € Moottori Dieselmoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 110 kW (150 hv), 3750 r/min Vääntö 320 Nm (1750–3000 r/min) Vääntö 320 Nm (1750–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 166 g/km Mitat pituus 4425 mm, leveys 1863 mm, korkeus 1658 mm, akseliväli 2702 mm Muu tieto Perävaunumassa (jarrullinen/jarruton) 2 000/750 kg. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku