2.3.2020 Ajoneuvot Koeajo: Pirteä lataushybridi – Opel Grandland X PHEV AWD Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Grandland X PHEV AWD tuo odotetun nelivetohybridin saksalaisvalmistajan mallistoon. Hyvää: neliveto, konstailemattomuus. Huonoa: hintaero polttomoottorimalleihin. Grandland X PHEV AWD jatkaa siitä, mihin Grandland-mallisto viimeksi jäi. PSA-yhteistyönä syntynyt katumaasturi saa nyt ranskalaiskonsernin lataushybridivoimalinjan. Virallisesti auton mallinimi on Hybrid4, mutta ilmeisimmin Suomen maahantuonti haluaa erottautua sisarmalli Peugeot 3008 Hybrid4:stä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kolmen moottorin paletti Grandland X:n polttomoottorina on 1,6-litrainen bensakone, jonka huipputeho on 200 hv. Etuakselilla on 110 hv:n ja taka-akselilla 113 hv:n sähkömoottori. Näistä aineksista saadaan aikaan 300 hevosvoiman järjestelmän huipputeho sekä neliveto. Myöhemmin tänä vuonna nähdään myös etuvetomalli Grandland X PHEV. Pelkällä sähköllä ajettaessa auto suosii taka-akselia, sillä sen sähkömoottorilla on pienemmät mekaaniset häviöt. Yhdellä latauksella 13,2 kWh:n akusta saavutetaan 59 kilometrin WLTP-toimintamatka. Sähköajolla huippunopeus on 135 km/h, polttomoottorin kanssa 235 km/h. Suorituskykyä voi luonnehtia riittäväksi, sillä 0–100 km/h taittuu parhaimmillaan 6,1 sekunnissa. Grandland X PHEV AWD onkin heittämällä koko Opel-malliston sporttisin, jättäen taakseen jopa haaleat GSi-mallit. Tuttuun tapaan käytössä on koko joukko ajotiloja puhtaasta sähköajosta hybriditilaan ja pakotettuun nelivetoon. Myös akun säästäminen esimerkiksi kaupunkiajoa varten onnistuu. Tutun tasainen Kokonaisuutena ladattava Grandland X on tutun tasainen suorittaja, joka erottuu perinteisempänä vaihtoehtona Peugeot 3008:lle. PSA-konsernista kielivät vaihteenvalitsin ja kankea tietoviihdejärjestelmä, mutta Opelin perinteinen viisarimittaristo on virkistävän selkeä. Tavaratila on litroissa mitattuna kutistunut hiukan, sillä uusi taka-akselisto on vaatinut tavaratilan sivutaskujen tilan. Grandland X on alustaltaan perusnapakka sortumatta turhaan epämukavuuteen. Äänieristys on hyvällä tolalla, ja Opelin AGR-sertifoidut ergonomiaistuimet tarjoavat hyvät säätövarat. Vakiovarusteinen laturi on teholtaan 3,7 kW, tehokkaampi 7,4 kW:n (1 x 32 A) on lisävaruste. Auton mukana tulee suko-pistorasiaan soveltuva 1,8 kW:n latauskaapeli, latausasemiin tarvittava Mode 3 -kaapeli on sekin lisävaruste. Lataaminen tyhjästä täyteen onnistuu parhaassa tapauksessa kahdessa tunnissa, 8 ampeerin sukolla hiukan yli seitsemässä tunnissa. Grandland X PHEV AWD:n hinnat alkavat 49 285 eurosta, mikä merkitsee noin 10 000 euron hintaloikkaa malliston parhaasta bensiiniversiosta. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen lähikuukausina. Akuston takuu (70 % alkuperäisestä varauksesta) on kahdeksan vuotta ja 160 000 kilometriä. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Opel Grandland X PHEV AWD 300 A8 Executive Hinta alkaen 49 285 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottorit edessä/takana 81/83 kW (110/113 hv), 320/166 Nm. Teho 149 kW (200 hv), 6000 r/min Vääntö 300 Nm (3000 r/min) Vääntö 300 Nm (3000 r/min) Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen 13,2 kWh. Lataus: Type 2 3,4 kW (1 x 16 A), lisävarusteena 7,4 kW (1x32A). Toimintamatka 59 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 221 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,1 s Huippunopeus 235 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,3-1,4 (yhd.) CO2-päästöt 29-32 g/km Mitat pituus 4477 mm, leveys 1906 mm, korkeus 1609 mm, akseliväli 2675 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 600 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 90 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?