Ajoneuvot | Koeajo | 2.3.2020

Koeajo: Pirteä lataushybridi – Opel Grandland X PHEV AWD

Opel Grandland X PHEV AWD tuo odotetun nelivetohybridin saksalaisvalmistajan mallistoon. Hyvää: neliveto, konstailemattomuus. Huonoa: hintaero polttomoottorimalleihin.

Jaa artikkeli

Grandland X PHEV AWD jatkaa siitä, mihin Grandland-mallisto viimeksi jäi. PSA-yhteistyönä syntynyt katumaasturi saa nyt ranskalaiskonsernin lataushybridivoimalinjan. Virallisesti auton mallinimi on Hybrid4, mutta ilmeisimmin Suomen maahantuonti haluaa erottautua sisarmalli Peugeot 3008 Hybrid4:stä.

Opel Granland X PHEV

Kolmen moottorin paletti

Grandland X:n polttomoottorina on 1,6-litrainen bensakone, jonka huipputeho on 200 hv. Etuakselilla on 110 hv:n ja taka-akselilla 113 hv:n sähkömoottori. Näistä aineksista saadaan aikaan 300 hevosvoiman järjestelmän huipputeho sekä neliveto. Myöhemmin tänä vuonna nähdään myös etuvetomalli Grandland X PHEV.

Pelkällä sähköllä ajettaessa auto suosii taka-akselia, sillä sen sähkömoottorilla on pienemmät mekaaniset häviöt. Yhdellä latauksella 13,2 kWh:n akusta saavutetaan 59 kilometrin WLTP-toimintamatka. Sähköajolla huippunopeus on 135 km/h, polttomoottorin kanssa 235 km/h.

Suorituskykyä voi luonnehtia riittäväksi, sillä 0–100 km/h taittuu parhaimmillaan 6,1 sekunnissa. Grandland X PHEV AWD onkin heittämällä koko Opel-malliston sporttisin, jättäen taakseen jopa haaleat GSi-mallit.

Tuttuun tapaan käytössä on koko joukko ajotiloja puhtaasta sähköajosta hybriditilaan ja pakotettuun nelivetoon. Myös akun säästäminen esimerkiksi kaupunkiajoa varten onnistuu.

Tutun tasainen

Kokonaisuutena ladattava Grandland X on tutun tasainen suorittaja, joka erottuu perinteisempänä vaihtoehtona Peugeot 3008:lle. PSA-konsernista kielivät vaihteenvalitsin ja kankea tietoviihdejärjestelmä, mutta Opelin perinteinen viisarimittaristo on virkistävän selkeä. Tavaratila on litroissa mitattuna kutistunut hiukan, sillä uusi taka-akselisto on vaatinut tavaratilan sivutaskujen tilan.

Grandland X on alustaltaan perusnapakka sortumatta turhaan epämukavuuteen. Äänieristys on hyvällä tolalla, ja Opelin AGR-sertifoidut ergonomiaistuimet tarjoavat hyvät säätövarat.

Vakiovarusteinen laturi on teholtaan 3,7 kW, tehokkaampi 7,4 kW:n (1 x 32 A) on lisävaruste. Auton mukana tulee suko-pistorasiaan soveltuva 1,8 kW:n latauskaapeli, latausasemiin tarvittava Mode 3 -kaapeli on sekin lisävaruste. Lataaminen tyhjästä täyteen onnistuu parhaassa tapauksessa kahdessa tunnissa, 8 ampeerin sukolla hiukan yli seitsemässä tunnissa.

Opel Granland X PHEV

Grandland X PHEV AWD:n hinnat alkavat 49 285 eurosta, mikä merkitsee noin 10 000 euron hintaloikkaa malliston parhaasta bensiiniversiosta. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen lähikuukausina. Akuston takuu (70 % alkuperäisestä varauksesta) on kahdeksan vuotta ja 160 000 kilometriä.

Jaa artikkeli

Keskustelu