23.6.2018 Ajoneuvot Koeajo: uudistettu tuttavuus – Nissan Qashqai Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissan Qashqai on tavallinen katumaasturi, mutta uusi ProPilot Pack uudistaa tuttavuutta. Hyvää: kuljettajaa avustavan järjestelmän helppokäyttöisyys. Huonoa: avustavan järjestelmän herkkyys ja saatavuus. Nissan Qashqai ei tässä vaiheessa perusteellista esittelyä kaipaa. Edellisestä uudistuksesta on kutakuinkin tasan vuosi, joten suurta mullistusta ei tässä vaiheessa ole tarjolla. Tai niinhän sitä voisi luulla. Maan myydyimpien automallien kärkikolmikossa useamman vuoden keikkunut auto on myyntilukujen valossa myös katumaasturien ykkönen Suomessa. Mutta, jos faceliftin vertaa uutta ei ole tarjolla, mistä lienee kyse? Autoon ei ole kajottu ulkoisesti, eikä sisätiloissakaan ole vuodentakaiseen verrattuna uutta. Vastaus löytyy pienen sinisen napin takaa ratista. Autoon on poimittu lisävarustelistalta ProPilot Pack, eli älykäs kuljettajan avustusjärjestelmä. Sen saa Qashqai-mallistossa toistaiseksi vain dCi 130 Xtronic -automaattiversion pariksi, joten siinä lisäsyy diesel-mallin valintaan. Varustetasoltaan koeajoauto on Tekna+, eli malliston parhaiten varusteltu versio. Sen huomaa näyttävyyden lisäksi myös hinnasta. Saman moottorin ja cvt-automaattivaihteiston saa omakseen yli 7 000 euroa halvemmallakin. Kaikkiaan Qashqain varustetasoja on seitsemän. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Äly avustaa Artikkelia kirjoitettaessa älykkäästä kuljettajanavustusjärjestelmästä on valmistauduttava maksamaan veroineen 1 000 euroa. Maahantuojan mukaan hinnastomuutokset saattavat olla mahdollisia. Vastineeksi lisäsijoitukselle saa kaistallapitoavustimen, mukautuvan vakionopeudensäätimen ja liikenneruuhka-avustimen. Ja hieman älyä kolmikon kaitsemiseen. Vaikka kuljettaja on edelleen kuningas ratin takana, on yhdistelmä merkittävä tunnustelu autonomisen ajamisen suuntaan. Samaa tarjoavat toki muutkin valmistajat. Järjestelmää ei ole pakko käyttää kaikessa laajuudessaan, esimerkiksi ohjausominaisuuden saa kytkettyä pois päältä, jos automatiikan rattiin kajoaminen tuntuu liian vieraalta. Ajossa järjestelmän aktivoidaan rattiin sijoitetusta painikkeesta. Muutamalla napinpainalluksella asetetaan myös haluttu etäisyys edellä ajavaan sekä haluttu nopeus. Sen jälkeen kuljettajan tehtäväksi jää käsien pitäminen ohjauspyörällä sekä mahdollisten ongelmatilanteiden ratkaisu. Näkymätön käsi ohjaa Alkutotuttelun jälkeen oikeat painikkeet löytyvät automaattisesti ja avustettu ajo alkaa sujua. Hyväkuntoisella tiellä, jonka kaistamerkinnät näkyvät selvästi, taittuu matka varsin sujuvasti. Qashqai seuraa omaa kaistaa nöyrästi myös mutkissa ja edellä ajavan hidastaessa auto hidastaa automaattisesti säilyttäen asetetun etäisyyden. Järjestelmä pyrkii pitämään auton keskellä kaistaa ja onnistuukin siinä kelvollisesti. Mutta ajolinjan valinnan poiketessa omasta näkemyksestä esimerkiksi kaarteessa, tuntuu avustimen toiminta vieraalta. Kuin kartturi kajoaisi rattiin. Luottamus vaatii totuttelua. Tarvittaessa järjestelmä pysäyttää auton kokonaan. Sen kokeileminen onnistuu vaikkapa ruuhkassa. Liikennevalojen vaihtuessa punaiselle ja jonon matelemisen tyssätessä, pysähtyy myös auto. Ja jonon jatkaessa matkaa, lähtee Qashqai liikkeelle omatoimisesti, kunhan kuljettajan kädet pysyvät ratilla. Jos auto aistii kuljettajan irrottavan otteensa useamman sekunnin ajaksi, seuraa välitön varoitusääni ja sen myötä avustus päättyy, ellei käsiä palauta kehälle. Järjestelmä ilmoittaa äänimerkillä myös kaistamerkinnän ylityksestä sekä heittäessään ohjat ongelmatilanteissa takaisin kuljettajalle. Täysin omissa ajatuksissaan kuljettaja ei siis voi avustetussakaan ajotilanteessa olla. Tarkaksi osoittautuneen järjestelmän merkkiäänet pitävät osaltaan huolen siitä, että ajatus ei harhaudu. Herkintä pinnaa äänimaailma saattaa kiristää. Keskikaiteen ja haarautuvien kaistojen yhdistelmä tuntuu olevan järjestelmälle haaste, samoin haalistuneet kaistaviivat. Päällysteen uusintaa kaipaavalla pikkutiellä avustusta ei saa päälle lainkaan. Tien kuoppia ja muita vaurioita avustin ei myöskään kiertele. Varsinaisesta ongelmasta ei kuitenkaan voi puhua kuin tienhoidollisesta näkökulmasta. Koeajolenkillä käy nopeasti ilmi, että sillä saralla parannettavaa riittää paljon, ennen kuin avustetusta ajosta saa kaiken hyödyn irti. Teksti: Antti Hentinen Kuvat: Roman Razinkov Lue myös: https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/maistiainen-suv-suosikki-nissan-qashqai-kesapaivityksessa/ https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koeajo-kohennettu-kansanmaasturi-nissan-qashqai/ Lisätietoja: www.nissan.fi/qashqai Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku