26.9.2017 Ajoneuvot Koeajo: kohennettu kansanmaasturi – Nissan Qashqai Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomalaisten suosikki-SUV Nissan Qashqai parani paikoista, joissa se loisti ennen malliuudistustaankin. Hyvää: sisätilat, selkeä kojelauta, monipuolinen kokonaisuus. Huonoa: moottorin alavääntö, tahmea ohjauksen keskialue. Nissan Qashqai on ollut pitkään Suomen ylivoimaisesti myydyin katumaasturi, ja betonoinut itsensä vankalle kakkossijalle myös kaikkien uusien henkilöautojen rekisteröintitilastoissa. Nyt suosikki-SUV on rantautunut Suomeen uudistettuna painoksena. Ulkoapäin sen tunnistaa aiempaa trendikkäämmästä keulailmeestä, mutta myös pinnan alle on tehty täsmämuutoksia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvät puolat uusiksi Ennen faceliftiä Qashqain suosituin varustetaso on ollut kolmanneksi edullisin eli Acenta. Koeajoautomme oli 2 900 euroa kalliimpi Tekna, joka sijoittuu peräti seitsemän varustetason joukossa toiseksi tyyriimmäksi. Sisällä tuntuvimpia eroja Acentaan ovat istuimet, jotka on muotoiltu uudelleen keskimmäisestä eli N-Connecta -tasosta lähtien. Tästä, ja sähkösäädöistä, huolimatta Teknan puolinahkaverhoiltu istuin tarjoaa lähinnä tavanomaisen mukavuuden. Acentaan vastaavaa penkkiremonttia ei ole tehty, mutta siinäkin pehmusteiden kerrotaan olevan aiempaa kestävämpää sorttia. Kuskin kannalta näkyvin kehityksen kohde on uusittu ohjauspyörä sirompine keskiöineen ja nappularyhmittymineen, jotka korvasivat aiemman ratin näppärät keinukytkimet. Uudet namiskat eivät ainakaan alkuun vaikuta yhtään selkeämmiltä. Muuten ohjaamo on jokseenkin ennallaan, kiitos siitä – niin mittaristo, kojelaudan kosketusnäyttö kuin kaikki säätimet ovat niin selkeitä kuin olla voi. Kehut kaakkoon Qashqain ajettavuus ja melutaso olivat aikaisemminkin kelvolliset, mutta uudistuksessa juuri näihin kohtiin on kiinnitetty entistä enemmän huomiota. Niinpä meno on kohtuullisen hiljaista ja myös suuntavakaata. Viimeksi mainittua tosin hieman heikentää jo ennen faceliftiä havaittu ohjauksen tahmeus, eli ratti ei palaudu halukkaasti keskiasentoonsa. Tämä piirre, jota kyllä kehutaan nyt parannetun, saa aikaan hieman ohjailun tarvetta muuten tanakassa autossa. Ajomukavuuden osalta tekee mieli suositella Acentaa ja sen suomalaisteille sopivampia 17 tuuman pyöriä. Koeajoyksilössä Teknan vakiot 18-tuumaiset oli korvattu lisävarusteisilla 19-tuumaisilla rinkuloilla, mikä tuntuu pintakovuutena, ja myös melu lisääntyy. Toinen kestomoite on tämän myydyimmän bensiinimoottorin huono alavääntö tyhjäkäynnin yläpuolella. Liikkeellelähdöt vaativat keskittymistä, ja pitkät välitykset aiheuttavat lisäksi sen, että alaspäinvaihdot ovat arkipäivää niin kadunkulmissa kuin maantien ylämäissäkin. Ei Qashqai kuitenkaan laiska ole: kun pitkänhuiskean vaihdekepin avulla houkuttelee kierroksia peliin, auto liikahtaa jopa pirteästi. Ja löytyyhän mallistosta toki 1,6-litrainen 163 hevosvoiman kone kiivaimmille, kuten kaksi eritehoista dieseliäkin. Silti samanlainen Hyvät piirteet paremmiksi, vähemmän hyvät taas eivät ole aiemminkaan haitanneet kaupantekoa. Siinä Qashqain faceliftin filosofia lyhyesti. Kun hyvät sisätilat, muuntuva kontti ja neutraali olemus ovat säilyneet, suosion voi ennustaa edelleen jatkuvan. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov Lisätietoja: www.nissan.fi/qashqai Nissan Qashqai DIG-T 115 Tekna Hinta alkaen 28 890 € Koeajetun auton hinta varusteineen 30 482 € Moottori Bensiinimoottori 1 197 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (115 hv), 4500 r/min Vääntö 190 Nm (2000 r/min) Vääntö 190 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,6 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4394 mm, leveys 1806 mm, korkeus 1595 mm, akseliväli 2646 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku