26.9.2017 Ajoneuvot Koeajo: kohennettu kansanmaasturi – Nissan Qashqai Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomalaisten suosikki-SUV Nissan Qashqai parani paikoista, joissa se loisti ennen malliuudistustaankin. Hyvää: sisätilat, selkeä kojelauta, monipuolinen kokonaisuus. Huonoa: moottorin alavääntö, tahmea ohjauksen keskialue. Nissan Qashqai on ollut pitkään Suomen ylivoimaisesti myydyin katumaasturi, ja betonoinut itsensä vankalle kakkossijalle myös kaikkien uusien henkilöautojen rekisteröintitilastoissa.Nyt suosikki-SUV on rantautunut Suomeen uudistettuna painoksena. Ulkoapäin sen tunnistaa aiempaa trendikkäämmästä keulailmeestä, mutta myös pinnan alle on tehty täsmämuutoksia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyvät puolat uusiksiEnnen faceliftiä Qashqain suosituin varustetaso on ollut kolmanneksi edullisin eli Acenta. Koeajoautomme oli 2 900 euroa kalliimpi Tekna, joka sijoittuu peräti seitsemän varustetason joukossa toiseksi tyyriimmäksi.Sisällä tuntuvimpia eroja Acentaan ovat istuimet, jotka on muotoiltu uudelleen keskimmäisestä eli N-Connecta -tasosta lähtien. Tästä, ja sähkösäädöistä, huolimatta Teknan puolinahkaverhoiltu istuin tarjoaa lähinnä tavanomaisen mukavuuden.Acentaan vastaavaa penkkiremonttia ei ole tehty, mutta siinäkin pehmusteiden kerrotaan olevan aiempaa kestävämpää sorttia.Kuskin kannalta näkyvin kehityksen kohde on uusittu ohjauspyörä sirompine keskiöineen ja nappularyhmittymineen, jotka korvasivat aiemman ratin näppärät keinukytkimet. Uudet namiskat eivät ainakaan alkuun vaikuta yhtään selkeämmiltä. Muuten ohjaamo on jokseenkin ennallaan, kiitos siitä – niin mittaristo, kojelaudan kosketusnäyttö kuin kaikki säätimet ovat niin selkeitä kuin olla voi.Kehut kaakkoonQashqain ajettavuus ja melutaso olivat aikaisemminkin kelvolliset, mutta uudistuksessa juuri näihin kohtiin on kiinnitetty entistä enemmän huomiota. Niinpä meno on kohtuullisen hiljaista ja myös suuntavakaata.Viimeksi mainittua tosin hieman heikentää jo ennen faceliftiä havaittu ohjauksen tahmeus, eli ratti ei palaudu halukkaasti keskiasentoonsa. Tämä piirre, jota kyllä kehutaan nyt parannetun, saa aikaan hieman ohjailun tarvetta muuten tanakassa autossa.Ajomukavuuden osalta tekee mieli suositella Acentaa ja sen suomalaisteille sopivampia 17 tuuman pyöriä. Koeajoyksilössä Teknan vakiot 18-tuumaiset oli korvattu lisävarusteisilla 19-tuumaisilla rinkuloilla, mikä tuntuu pintakovuutena, ja myös melu lisääntyy.Toinen kestomoite on tämän myydyimmän bensiinimoottorin huono alavääntö tyhjäkäynnin yläpuolella. Liikkeellelähdöt vaativat keskittymistä, ja pitkät välitykset aiheuttavat lisäksi sen, että alaspäinvaihdot ovat arkipäivää niin kadunkulmissa kuin maantien ylämäissäkin.Ei Qashqai kuitenkaan laiska ole: kun pitkänhuiskean vaihdekepin avulla houkuttelee kierroksia peliin, auto liikahtaa jopa pirteästi. Ja löytyyhän mallistosta toki 1,6-litrainen 163 hevosvoiman kone kiivaimmille, kuten kaksi eritehoista dieseliäkin. Silti samanlainenHyvät piirteet paremmiksi, vähemmän hyvät taas eivät ole aiemminkaan haitanneet kaupantekoa. Siinä Qashqain faceliftin filosofia lyhyesti. Kun hyvät sisätilat, muuntuva kontti ja neutraali olemus ovat säilyneet, suosion voi ennustaa edelleen jatkuvan.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.nissan.fi/qashqai Nissan Qashqai DIG-T 115 Tekna Hinta alkaen 28 890 € Koeajetun auton hinta varusteineen 30 482 € Moottori Bensiinimoottori 1 197 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (115 hv), 4500 r/min Vääntö 190 Nm (2000 r/min) Vääntö 190 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,6 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4394 mm, leveys 1806 mm, korkeus 1595 mm, akseliväli 2646 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 12.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Ariya Nismo – varsin vaisu Nismotus 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster