11.9.2023

Koeajo: Volvo XC40 Recharge – Kaupunkimaasturi vetäisee liikkuvat taakse

Volvo tekee kasvojenkohotuksen, joka nostaa XC40 Rechargen uudelle tasolle käytettävyyden suhteen. Hyvää: uusittu voimalinja, kulutus, käytettävyys Huonoa: pintakova alusta

Volvon kehitystyö sähköautomerkki Polestarilla alkaa hiljalleen näkyä laajemmin myös emomerkin tuotteissa. Tästä osoituksena on faceliftattu XC40 Recharge, joka muuttuu päivityksen myötä etuvetoisesta takatuuppariksi. Ja parannus on merkittävä.

XC40:n edellisen vajaaveto-version suurin haaste oli huono vetopito. Etuvetoisen auton keula oli kevyt ja renkaat sutivat vähänkään liukkaalla pinnalla niin, että kiihdytys tuntui välillä suorastaan huvittavalta. Ominaisuuteen oli olemassa helppo ratkaisu: muutetaan veto takarenkaille.

Pienellä kikalla kaksivetoisen version houkuttelevuus nousi kertalaakista korkeammaksi. Enää nelivetoista autoa ei voi perustella yhtä selkeästi kuin aiemmin. Toki nelikko on edelleen ylivertainen kelirikon aikaan tai jos kuski haluaa autoltaan reippaampaa suorituskykyä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tehoa varsin riittävästi

Mitenkään kovin nuhaiseksi päivitettyä takavetoisen mallin voimalinjaakaan ei voi kutsua. Single-version sähkömoottori tuottaa 238 hevosvoimaa ja 420 Nm vääntöä. Voimaa on mukavasti ja kiihtyvyys on reipasta, mutta ei räjähtävää.

Nelivetoversio puolestaan pamauttaa tiskiin lukemat 408 hv ja 670 Nm. Etenkin vääntölukemat ovat hurjat ja kiihtyvyyttäkin piisaa. Volvon XC40 Twin pomppaa nollasta sataan 4,8 sekunnissa, mikä on varmasti suurimmalle osalle varsin riittävä suoritusarvo.

Toimintamatka vaihtelee Single-version 473 km:n ja Single Extended Range-version 570 kilsan välillä. Väliin mahtuu Twin-versio, joka yltää 535 kilometrin WLTP-lukemaan. Keskikulutus on singleversiossa 16,8 kWh/100 km ja nelivetoversiossa 17,7 kWh.

WLTP-lukeman kohdalla kannattaa muistaa, että kyseessä on vertailuluku, jonka toteutuminen on kiinni ajosuoritteesta, kelistä ja kaikesta mahdollisesta. Mutta Volvon kohdalla luvut ovat mahdollisia, kunhan muistaa tarkkailla omaa ajotapaansa. Sinänsä autoa katsoessa lukema on yllättävän pieni, sillä otsapinta-ala on XC40:ssä on suuri.

Toimintasäde pitää kesäkelissä hyvin kutinsa, ellei ajotapa ole pahasti polttomoottorihenkinen. Kovat vauhdit nielevät energiaa ja motarilla 120+ km/h vauhdit syövät rangen tehokkaasti, mutta Volvon lataus on sen veran hyvällä tasolla, ettei asiaa kannata sen enempää miettiä.

Lisää latausnopeutta

Edelliseen kehitysversioon verrattuna suurimmat muutokset ovat tulleet vetotavan lisäksi sähköihin. CSS-pikalatauksen nopeus on kasvanut 133 kW:sta 150 kW:iin. Ero ei ole kovinkaan merkittävä, mutta latauskurvi tuntuu olevan parempi käytännön tasolla.

Volvo ottaa ilahduttavan isoilla akun varaustasoilla virtaa vastaan nopeasti. Tämä tarkoittaa sitä, että latausnopeus on ripeää myös silloin kun taulussa on 80 prosenttia virtaa. Tämä on hyvä asia matka-ajoa silmällä pitäen. Ja 10–80 prosenttia –latauksessa latausnopeus on keskimäärin 116 kW.

Moni asia XC40 Rechargessa on myös ennallaan. Ajattavuus on edelleen jykevää ja Volvon alusta on hieman pintakova. Se löytää tien epätasaisuudet välillä turhankin selvästi. Ajotuntumassa on selvästi haettu sporttisuutta, eikä siinä mitään pahaa ole.

Tilaa, mutta ei taksitasoa

Vaikka mali on keskiluokkaa, on sisätilat saatu sellaisiksi, että ainakaan 183 senttisen kuskin kanssa myös takapenkille mahtuu istumaan. Taksien jalkatilaa ei toki ole lupa odottaa, mutta tässä luokassa tilanne ei ole koskaan sellainen.

Ohjaamo on tyypillistä nyky-Volvoa. Säätimet on siivottu kosketusnäytön sisään ja keskikonsolissa ei juuri kytkimiä näy. Ratkaisu on tyylikäs, mutta ei aina kaikkein käytännöllisin.

Käytännöllisyyden kannalta erikoinen on myös ratkaisu, että Volvossa ei Polstarin tavoin ole lainkaan käynnistyspainiketta. Auto on siis lähtövalmis aina kun kuski istuu sisään autoon avaimet taskussaan. Auto lähtee liikkeelle siis valitsemalla vaihdestaakista eteen tai taakse.

Järjestelmään tottuu nopeasti, mutta aivan ongelmaton se ei ole. Jos autosta hyppää pois avaimet taskussaan, sammuttaa auto itsensä. Toki se myös käynnistyy heti kun kuski istahtaa takaisin puikkoihin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähköä talteen älykkäästi

Parannuslistalla on ollut myös rekuperaatio, eli jarrutusenergian talteenotto. Edellisessä mallissa oli kaksi vaihtoehto, eli yhden polkimen ajo tai vapaa rullaavuus. Nyt mukaan on tullut automaattinen rekuperaatiotila. Se haistelee ympärillä olevaa liikennettä ja ottaa jarrutusenergiaa talteen silloin kun se on järkevää.

Järjestelmä toimii erinomaisesti ja auto reagoi mm. edellä ajavien autojen hidastukseen. Kun baana on vapaa ja auton vauhti sopiva nopeusrajoitukseen nähden, rullaa XC40 Recharge pitkiä siivuja itsekseen. Jos eteen tulee liikennetilanne, hidastaa järjestelmä automaattisesti vauhtia ja nappaa talteen jarrutusenergian. Muutos on todella tervetullut, sillä edellisen version yhden pedaalin ajotapa oli melko jyrkkä tapaus.

Uuden päivityksen myötä Volvo nostaa XC40:n teknisesti samalle viivalle Polestarin kanssa. Polestar on edelleen enemmän Premium ja sporttinen, mutta tarjolla on toki hyvä olla myös katumaasturivaihtoehto, sillä matala sedan ei toimi kaikille.

Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala

Volvo XC40 Recharge Single Motor

Hinta alkaen

51 900 €

Moottori

Sähköauto, takaveto

Teho

175 kW (238 hv)

Vääntö

420 Nm

Vääntö

420 Nm

Akku

Akuston energiasisältö: käytössä oleva 69 kWh. Lataus: Type 2 11 kW 3 x 16 A, CCS 150 kW.

Toimintamatka

473 km

Kiihtyvyys 0–100 km/h

7,3 s

Huippunopeus

180 km/h

Kulutus l/ 100 km

16,8 kWh / 100 km (vapaakenttä)

Mitat

pituus 4440 mm, leveys 1863 mm, korkeus 1647 mm, akseliväli 2702 mm
Tavaratila: 419 l
Omamassa: 2040 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1500 / 750 kg

Euro NCAP

4 tähteä

Takuu

2 vuotta (akkutakuu 8 vuotta / 160 000 km)

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat