1.7.2015 Ajoneuvot Koeajo: jenkkiklassikko Ford Mustang Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jenkkiklassikko rantutuu pian myös Eurooppaan. Hyvää: suorituskyky, ajettavuus, ulkonäkö. Huonoa: sisustan muoviosat. Ford Mustang on automaailman pitkäikäisimpiä klassikoita. Sen eri versioita on tuotu Suomeen ja muualle Eurooppaan yksityisesti vuodesta 1964, josta saakka Mustangeja on valmistettu. Nyt maahantuonti alkaa vanhalle mantereelle virallisesti Euroopan Ford-organisaation kautta. Yhdysvalloissa jo jonkin aikaa myynnissä ollut uusi Mustang on saanut eurooppalaisen tyyppihyväksynnän. Aiemmilla malleilla ei ole ollut sitä. Siitä huolimatta autoja on tuotu yksittäiskappalein ja jopa ammattimaisesti. Suomeen uusi Mustang saapuu heinäkuun lopulla. Maahantuojan kiintiö on 40 Mustangia ja ensi vuonna 20 autoa enemmän. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Väkevät moottorit Mustangit valmistetaan synnyinmaassaan Yhdysvalloissa, kuten asiaan kuuluu. Asianharrastaja halunnee Mustanginsa viisilitraisella V8-moottorilla. Sen voimin auto kiihtyy alle viidessä sekunnissa nollasta sataan. Katu-uskottavuus ei kuitenkaan kärsi, vaikka keulille hyväksyisi nelisylinterisen ja 2,3-litraisen turboahdetun Ecoboost-moottorin. Se tarjoaa käyttöön väkevät 317 hevosvoimaa ja 432 newtonmetriä. Toki pikku moottoriin kehitetty, lähinnä boxeria muistuttava pulputtava äänimaailma voi vierastuttaa. Kaksi korimallia Korimalleja on kaksi, Fastback ja kangaskattoinen Convertible. Molempiin on saatavana kummankin moottorin kumppaniksi kuusiportainen automaatti. GT:n alumiininen V8 murahtaa lupaavasti starttinapin painalluksesta. Hyvän väännön ansiosta liikkeelle päästään vaivattomasti. Vaihteisto toimii esimerkillisen tarkasti. Sähköisesti tehostettu ohjaus on säädetty eurooppalaiseen makuun. Tuntuma on tarkka ja hyvä. Tehostukseen voi vaikuttaa katkaisijasta. Valittavana on kolme vaihtoehtoa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ajajalle valintoja Ajaja voi vaikuttaa valinnoillaan moottorin kaasuvasteeseen ja ajonvakautusjärjestelmän toimintaan. Ajo-ohjelmia on neljä: normal, sport+, track ja wet/snow. Jo sportilla meno maittaa ja takapyöräluisuja saadaan haluttaessa helposti aikaan. Rata-asetus (track) sulkee kokonaan avustinelektroniikan pois pelistä. Vaihtoehtoa ei voi suositella heikkohermoisille. Voimakas auto on helppo saada pitkään luistoon jopa vahingossa. Auto on toki melko helppo ja selkeä hallita. Liikenteessä on kuitenkin turvallisinta luottaa elektroniikkaan. GT on varustettu tasauspyörästön lukolla, mikä osaltaan vakauttaa ajoa ja parantaa kiihtyvyyttä, kun auto viedään äärirajoille. Lisäksi manuaalivaihteisessa on sutimista rajoittava lähtöjärjestelmä. Johdonmukainen ajettava Reippaammassa ajossa mutkateillä Mustang on johdonmukainen. Vaikka auto painaa 1 720 kiloa, se taittuu mutkiin jouheasti ja reagoi ohjaukseen hyvin. Moottorin nöyrä voima tekee ajamisesta nautittavaa. Jousitus on enemmän suorituskykyinen kuin mukava. Kovuus tuntuu pienemmissä nopeuksissa nypytyksenä. Jarruja voi varauksetta kehua. Euroopan autoissa on Performance Pack, joka sisältää muun muassa kuusimäntäiset Brembon jarrut. Varustelu on hyvällä tasolla. Hauskoja yksityiskohtia ovat muun muassa Track Apps -sovellus, jolla voi mitata G-voimia ja kierrosaikoja. Lisäksi käytössä on elektroninen etupyörien lukitus, jonka avulla auto pysyy paikallaan, jos ajaja haluaa lämmittää takarenkaita. Muodokkaat etuistuimet ovat erinomaiset. Takana jaloille on hyvin tilaa, mutta aikuinen joutuu istumaan hieman kumarassa. Kangaskattomallissa pääntilaa on yllättäen selvästi enemmän ja takana matkustaa peräti mukavasti. Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku