1.7.2015 Ajoneuvot Koeajo: jenkkiklassikko Ford Mustang Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jenkkiklassikko rantutuu pian myös Eurooppaan. Hyvää: suorituskyky, ajettavuus, ulkonäkö. Huonoa: sisustan muoviosat. Ford Mustang on automaailman pitkäikäisimpiä klassikoita. Sen eri versioita on tuotu Suomeen ja muualle Eurooppaan yksityisesti vuodesta 1964, josta saakka Mustangeja on valmistettu. Nyt maahantuonti alkaa vanhalle mantereelle virallisesti Euroopan Ford-organisaation kautta. Yhdysvalloissa jo jonkin aikaa myynnissä ollut uusi Mustang on saanut eurooppalaisen tyyppihyväksynnän. Aiemmilla malleilla ei ole ollut sitä. Siitä huolimatta autoja on tuotu yksittäiskappalein ja jopa ammattimaisesti. Suomeen uusi Mustang saapuu heinäkuun lopulla. Maahantuojan kiintiö on 40 Mustangia ja ensi vuonna 20 autoa enemmän. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Väkevät moottorit Mustangit valmistetaan synnyinmaassaan Yhdysvalloissa, kuten asiaan kuuluu. Asianharrastaja halunnee Mustanginsa viisilitraisella V8-moottorilla. Sen voimin auto kiihtyy alle viidessä sekunnissa nollasta sataan. Katu-uskottavuus ei kuitenkaan kärsi, vaikka keulille hyväksyisi nelisylinterisen ja 2,3-litraisen turboahdetun Ecoboost-moottorin. Se tarjoaa käyttöön väkevät 317 hevosvoimaa ja 432 newtonmetriä. Toki pikku moottoriin kehitetty, lähinnä boxeria muistuttava pulputtava äänimaailma voi vierastuttaa. Kaksi korimallia Korimalleja on kaksi, Fastback ja kangaskattoinen Convertible. Molempiin on saatavana kummankin moottorin kumppaniksi kuusiportainen automaatti. GT:n alumiininen V8 murahtaa lupaavasti starttinapin painalluksesta. Hyvän väännön ansiosta liikkeelle päästään vaivattomasti. Vaihteisto toimii esimerkillisen tarkasti. Sähköisesti tehostettu ohjaus on säädetty eurooppalaiseen makuun. Tuntuma on tarkka ja hyvä. Tehostukseen voi vaikuttaa katkaisijasta. Valittavana on kolme vaihtoehtoa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ajajalle valintoja Ajaja voi vaikuttaa valinnoillaan moottorin kaasuvasteeseen ja ajonvakautusjärjestelmän toimintaan. Ajo-ohjelmia on neljä: normal, sport+, track ja wet/snow. Jo sportilla meno maittaa ja takapyöräluisuja saadaan haluttaessa helposti aikaan. Rata-asetus (track) sulkee kokonaan avustinelektroniikan pois pelistä. Vaihtoehtoa ei voi suositella heikkohermoisille. Voimakas auto on helppo saada pitkään luistoon jopa vahingossa. Auto on toki melko helppo ja selkeä hallita. Liikenteessä on kuitenkin turvallisinta luottaa elektroniikkaan. GT on varustettu tasauspyörästön lukolla, mikä osaltaan vakauttaa ajoa ja parantaa kiihtyvyyttä, kun auto viedään äärirajoille. Lisäksi manuaalivaihteisessa on sutimista rajoittava lähtöjärjestelmä. Johdonmukainen ajettava Reippaammassa ajossa mutkateillä Mustang on johdonmukainen. Vaikka auto painaa 1 720 kiloa, se taittuu mutkiin jouheasti ja reagoi ohjaukseen hyvin. Moottorin nöyrä voima tekee ajamisesta nautittavaa. Jousitus on enemmän suorituskykyinen kuin mukava. Kovuus tuntuu pienemmissä nopeuksissa nypytyksenä. Jarruja voi varauksetta kehua. Euroopan autoissa on Performance Pack, joka sisältää muun muassa kuusimäntäiset Brembon jarrut. Varustelu on hyvällä tasolla. Hauskoja yksityiskohtia ovat muun muassa Track Apps -sovellus, jolla voi mitata G-voimia ja kierrosaikoja. Lisäksi käytössä on elektroninen etupyörien lukitus, jonka avulla auto pysyy paikallaan, jos ajaja haluaa lämmittää takarenkaita. Muodokkaat etuistuimet ovat erinomaiset. Takana jaloille on hyvin tilaa, mutta aikuinen joutuu istumaan hieman kumarassa. Kangaskattomallissa pääntilaa on yllättäen selvästi enemmän ja takana matkustaa peräti mukavasti. Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?