Ajoneuvot Koeajo 28.9.2015

Koeajo: mallistonsa myydyin Tesla Model S

Sähköauto päihittää hintaluokkansa perinteiset kilpailijat. Hyvää: kosketusnäyttö helppokäyttöinen ja erittäin helposti omaksuttavissa. Huonoa: vasempaan takakulmaan sijoitettu latauspistoke vaikeuttaa kadunvarsilatausta.

Sähköauto pystyy kilpailemaan bensiini- ja dieselautojen kanssa vasta, kun sen toimintasäde antaa mahdollisuuden huolettomaan arkiseen liikkumiseen. Kun keskimäärin 250 kilometriin asettuvat päivittäiset ajot voi huoleti suorittaa sähköautolla, silloin tämä kynnys on saavutettu. Tesla tekee sen.

Koeajossa ollut Tesla Model S 70D on Teslan malliston halvin neliveto ja siksi myös malliston myydyin. Kaikkine varusteineen koeajetulle mallille kertyy hintalappuun 106 808 euroa. Näyttävän sisustuksen, valaistuksen ja lasikaton lisäksi ajomukavuuden viimeistelevä älykäs ilmajousitus kuorruttavat ajettavuudeltaan kiitettävän auton hintaluokkansa eturiviin.

Tesla_Model_S_P70D-16

Tehdas ilmoittaa toimintamatkaksi 440 kilometriä. Sen saavuttaminen vaatii kesäkelilläkin tarkkuutta ja pientä kikkailua. Energiaa kuluu vähemmän, jos ilmastointia ei käytetä ja ajetaan tasaista nopeutta.

Koeajossa viitattiin kintaalla pihistelylle ja autoa käytettiin huoletta niin moottoritiellä kuin taajamassakin ja ilmastointi huolehti koko ajan matkustamon viihtyisyydestä. Tällä ajolla ja kesäisissä olosuhteissa meno olisi pysähtynyt noin 300 kilometriin.

Lähes tyhjät akut latautuivat täyteen voimavirtaliittymästä noin neljässä tunnissa. Lataus on helppoa, mutta vasempaan takakulmaan sijoitettu latauspistoke ihmetyttää. Esimerkiksi kadunvarren latauspaikan käyttö vaati melkoista taiturointia, jotta johto ylettyy lataustolppaan.

Tesla_Model_S_P70D-8

Takuu rohkaisee

Huolto-ohjelmaa Teslalla ei ole, mutta suositus on, että tarkastuksessa käytäisiin kerran vuodessa. Jos ajoa on hyvin vähän, riittää tarkastus 20 000 kilometrin välein.

Akuston ja voimansiirron takuu on kahdeksan vuotta ilman kilometrirajaa. Muulle autolle Tesla myöntää neljän vuoden tai 80 000 kilometrin takuun.

Maahantuojan mukaan akuston kapasiteetista pitäisi kahdeksan vuoden jälkeen olla jäljellä vielä 80–85 prosenttia. Uudet akut maksavat noin 30 000 euroa. Odotus on, että ne halpenevat vähitellen markkinoiden kasvaessa. Kehitys taas tuo vähitellen lisää toimintamatkaa.

Jo nyt uusiin tilauksiin voi valita tehokkaamman 90 kWh:n akun 3 300 euron lisähinnalla.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Tesla

Kaikki koeajot

Uusimmat