9.4.2015 Ajoneuvot Koeajo: moottoripyörien valtamerilaiva Victory Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Näyttävyyttä, varusteita ja painoa on riittävästi. Hyvää: väljät tilat, moottorin vääntö, varustaso. Huonoa: paino, satulanlämmittimen nappien huono sijoittelu. Victoryn suunnittelussa on noudatettu yksinkertaista peruskaavaa: pyritään kosiskelemaan Harley-Davidson -kuljettajia tekemällä mahdollisimman samanlainen pyörä, mutta jokaisesta teknisestä yksityiskohdasta tehdään vähän parempi.Ajossa on moottoripyörien valtamerilaiva, sillä tankattuna painoa on yli 400 kiloa, V2-moottori on yli 1,7 litrainen ja tavaratilaakin on 130 litraa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVäännöllä, ei kierroksillaMoottori on amerikkalaisittain ilmoitettuna 106-kuutiotuumainen eli vähän harrikan moottoria isompi. Myös teho- ja vääntölukemat peittoavat pahimman kilpailijan lukemat.Moottori vetää tasaisen vahvasti tyhjäkäyntilukemista alkaen. Korkeita kierroksia ei kannata kiihdytyksissä käyttää, sillä tällaisen moottorin vahvuus on laaja-alainen vääntö.Mittarit ovat selkeimmät mahdolliset eli isot ja pyöreät. Ajotietokonetta käytetään kätevästi vasemman käden etusormella.Matka-ajoon tuovat mukavuutta vakionopeussäädin ja hyvin moottoritienopeuksissakin kuuluva radio. Kylmemmällä säällä mukavuutta tuovat kahvan- ja satulanlämmittimet.Tilaa riittääAjoasento on isokokoisellekin kuljettajalle väljä eli tilavampi kuin jo mainitussa kilpailijassa. Leveästä ohjaustangosta pidellään kiinni lähes suorin käsin.Isoilla astinlaudoilla voi jalkojen paikkaa ja siten polvikulmaa vaihdella. Matkustajalla on yhtä hyvät oltavat, ja selkänojana toimiva takalaukku mahdollistaa vaikka nukahtamisen matkan aikana.Äijämäinen tunnelmaÄijämäinen tunnelma jatkuu ajoasennon lisäksi hallintalaitteissa. Kytkinkahva on suhteellisen jäykkä ja vaihteet kolahtavat päälle äänekkäästi mutta sujuvasti.Vaihdepoljin on jäykähkö käyttää, jopa siinä määrin että asia alkaa vähän haitata kaupunkiajossa.Myös jarrujen voimantarve on mitoitettu samalla kaavalla, kunhan kahvaa tai poljinta käyttää riittävällä voimalla niin jarruteho on riittävä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIso ei jätä kylmäksiTaka- ja sivulaukut on muotoiltu futuristisesti, mutta niiden tilavuus on suurempi kuin ulkonäön perusteella voisi odottaa. Korkealla sijaitsevaan takalaukkuun kannattaa pakata kevyimmät matkatavarat, muuten pyörästä tulee yläpainoinen ja matkustajan kanssa lähelle 600 kiloa nouseva paino alkaa häiritä varsinkin kaupunkiajossa.Kannattaa varautua siihen, että Victorylla saa juttuseuraa jokaisella pysähdyksellä. Iso ja näyttävä amerikkalainen ei jätä kylmäksi.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Victory Cross Country Tour Hinta alkaen 32 590 € Moottori V2, bensiinimoottori, 1 731 cm³, ilma-/öljyjäähdytys, kuusi vaihdetta, hihnaveto. Teho 97 kW (71 hv), 5500 r/min Vääntö 153 Nm (2750 r/min) Vääntö 153 Nm (2750 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 667 mm, paino tankattuna noin 410 kg, akseliväli 1 670 mm, tankin tilavuus 22 litraa. Rengaskoko edessä 130/70 18, takana 180/60 16. Huoltoväli 8 000 km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen