14.4.2015 Ajoneuvot Koeajo: pieni katumaasturi Mazda CX-3 4-5-vuotiaiden katsastusraportin kolmen kärki: Audi Q2, Porsche 911 ja Mazda CX-3. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Onko Mazdan näkemys pienestä katumaasturista kenties luokkansa näyttävin? Hyvää: muotoilu, ajettavuus, kattavat aktiiviset turvavarusteet. Huonoa: polvitila takana, tavaratila. Mazda CX-3 näyttää hyvälle. Etuvaloista alkavat pitkät kaaret ulottuvat takaoven puolelle asti luoden vaikutelman pidemmästä autosta. Mitat kuitenkin paljastavat CX-3:n todellisen koon – akseliväli on yhtenevä lähes samanaikaisesti julkaistussa Mazda2:ssa. Opel Mokan ja Nissan Juken kanssa yhteneväiset ulkomitat paljastuvat takaistuimella. Pidemmän kuljettajan takana polvitilaa on niukasti. Reisituki ja pääntila riittävät keskimittaiselle. Ajoasennon saa hyväksi. Sisätilojen merkittävin muotoilukikka liittyy kolmeen pyöreään ilmastoinnin suuttimeen – neljäs on piilotettu kojelautaa halkovaan vaakasuuntaiseen listaan. Koeajoautojen Premium Plus -varustetasoissa sisätilat ovat melkoinen materiaalien tilkkutäkki, mutta silti kokonaisuus toimii. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Matala heijastusnäyttö Mazda tarjoaa pieneen katumaasturiinsa melkoisen määrän varusteita. Turvavarusteita ovat kaistavahti, kuolleen kulman hälytin ja peräänajovaroitin. Kuljettajaa avustetaan myös ajonopeuden näyttävällä heijastusnäytöllä. Se on toteutettu muiden Mazdojen tapaan mittariston päältä pystyyn nousevalla läpinäkyvällä näyttölevyllä. Valitettavasti näyttölevy ei ole tarpeeksi korkea. Matalimmallakin istuma-asennolla keskimittainen näkee heijastusnäytön läpi osan kojelautaa, osan heijastavaa konepeltiä ja vain pienen kaistaleen maantietä. Vastavaloa peilaava konepelti tekee järjestelmästä hyödyttömän. Ajettavuus kunnossa Perusasiat ovat kunnossa. Lisäkorkeuden vaikutusta ajettavuuteen ei mutka-ajossa huomaa, eikä nopeuden nosto hätkähdytä CX-3:sta. Autoa ajaa hymyssä suin. Nelivedon vaikutusta reippaassa mutka-ajossa ei huomaa. CX-3:n moottorivalikoima poikkeaa valtavirrasta. Ainoa bensiinimoottori on kaksilitrainen, josta tarjotaan etuvedon kanssa 120 hevosvoimaista ja nelivedolla 150 hevosvoimaista versiota. Kumpaankin tarjotaan myös automaattivaihteistoa. Etuvetoinen käsivaihteinen 120-hevosvoimainen on malliston halvin, se maksaa 21 547 euroa. Kulutus pysyy aisoissa Nykymittapuulla suuresta iskutilavuudesta huolimatta kulutus pysyy aisoissa korkean puristussuhteen ansiosta. Auto etenee vaivatta tasaisesti alakierroksilta asti vääntävän moottorin ansiosta. Pienten bensiiniturbojen korostetun vahvaan alavääntöön mieltyneiltä vaaditaan pientä totuttelua. Dieselvaihtoehdoksi Mazda tarjoaa 1,5-litraista 105 hevosvoimaista. Bensiinimoottorien tavoin tarjolla on etuvedon lisäksi neliveto, jonka saa myös automaattivaihteisena. Dieselin voimavarat riittävät vaivattomaan etenemiseen, mutta sammutettu radio kavaltaa käyttövoiman. Reippaissa kiihdytyksissä dieselin karkeuden kuulee. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Myynti kasvussa Pienten katumaasturien myynti on Euroopassa roimassa kasvussa, joten kesäkuussa Suomeen saapuvalle Mazdalle voi ennustaa vahvaa myyntiä ainakin muotoilua ja ajettavuutta painottavien ostajien keskuudessa. Mikäli elämäntapaan kuuluu ahkera tavaroiden ja takapenkkiläisten kuskaus, löytynee markkinoilta sopivampia vaihtoehtoja. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mazda CX-3 Skyactiv-G 2.0 AWD Hinta alkaen 21 547 € Koeajetun auton hinta varusteineen 37 065 € Ajoneuvovero 135 €/ v Moottori 1998 cm³, bensiinimoottori, 6-v. manuaali-vaihteisto, neliveto. Teho 110 kW (150 hv), 6000 r/min Vääntö 204 Nm (2800 r/min) Vääntö 204 Nm (2800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,7 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km 8,1 (kaup.) / 5,5 (maant.) / NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 150 g/km Mitat pituus 4275 mm, leveys 1765 mm, korkeus 1535 mm, akseliväli 2570 mm Tavaratila: 350 l Omamassa: 1310 kg Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?