7.9.2015 Ajoneuvot Koeajo: uusi automerkki DS5 Teksti Jari Saarentaus Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi ranskalainen automerkki on syntynyt. Hyvää: persoonallisuus, suorityskyky, mukavuus. Huonoa: persoonalliset ergonimia ratkaisut. DS5 ei ole Citroën, vaikka oikeastaan onkin. DS-merkki on PSA-yhtymän irtiotto Citroënin malliston huippumerkiksi, jolle luodaan oma imago. Isoimmilla markkina-alueilla DS saa omat merkille räätälöidyt myymälänsäkin. Kiinassa avataan 100 myyntipistettä tämän vuoden loppuun mennessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Astetta persoonallisempi Citroën on tunnettu persoonallisesta tavastaan suunnitella ja valmistaa autoja. DS5 on vielä astetta persoonallisempi kuin mihin ollaan totuttu. Tämä korostuu varsinkin sisätiloissa. Mustanpuhuva sisustus on nahkaa ja alumiinikoristeita. Muotokieli on trendikäs ja rohkea. Tavanomaisista ergonomisista ratkaisuista on poikettu jopa liiankin kanssa. Kolmiosainen kattoikkuna tuntuu turhalta kikkailulta. Katto jakautuu kahteen osaan keskelle sijoitetun jyhkeän nappulapaneelin takia. Tuulilasinäyttö säätyy niinikään kattoon sijoitetusta katkaisimesta. Sivulaseja käytetään keskikonsolista käsin. Totuttelun ja hämmästelyn jälkeen kaikki toiminnot löytyvät. Ohjaamon tärkeimmät asiat ovat kunnossa. Etuistuimet antavat erinomaisen tuen ja sopiva ajoasento löytyy nopeasti. Näkyvyys on riittävä joka suuntaan, vaikka ikkunapinnat etukulmiin ja taakse koostuvat ”lisäruuduista”. Niukasti pääntilaa Takapenkin pääntila on niukka laskevan kattolinjan takia. Takapenkin reisituki jää vaatimattomaksi erityisesti pidemmillä matkustajilla. Muilta osin mukavuus on hyvää tasoa. Matkustamo on hiljainen aina moottoritienopeuksille asti. Myös rengasäänet pysyvät sopivan vaimeina. Jousitus on jämäkkä ja ohjaustuntuma hyvä. Ajomukavuutta täydentää ruudikas 180 hevosvoiman säätyväsiipisellä turbolla varustettu dieselmoottori ja sen jatkeena työskentelevä kuusivaihteinen automaatti. Suomeen tuotavat mallit ovat toistaiseksi kaksi dieselmoottorista versiota: 115 e-HDi ja koeajettu 180 BlueHDi. Pienempi moottori on manuaalivaihteinen ja isompi aina automaativaihteinen. Myöhemmin on tulossa myös bensiinimoottorinen malli. Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus DS5 Blue HDi 180 Sport chic Hinta alkaen 42 991 € Moottori Dieselmoottori 1 997cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 133 kW (180 hv), 3750 r/min Vääntö 400 Nm (2000 r/min) Vääntö 400 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 118 g/km Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?