8.9.2022

Komponenttipulassa pahin on ohitettu – sähköautojen määrä kasvaa kohisten

Hyundai Ioniq 5

Uusien autojen ensirekisteröinnit ovat edelleen viime vuodesta selvästi jäljessä, mutta piristymisen merkkejä on näkyvissä. Komponenttipulassakin pahin näyttäisi olevan ohitse.

Tämän vuoden elokuussa rekisteröitiin 7113 uutta henkilöautoa, mikä on 10 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden vastaavana aikana. Tämän vuoden aikana ajanjaksolla tammi-elokuu Suomessa on rekisteröity uusia henkilöautoja yhteensä 56119 kappaletta, mikä on peräti 22,2 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan.

Uusien autojen ensirekisteröinnit laahaavat sen vuoksi, että uusien autojen saatavuudessa on ollut merkittäviä komponenttipulasta johtuvia viiveitä.

Kaikesta päätellen komponenttipulan pahimman vaiheen ennakoidaan olevan jo takana, ja autoalalla uskotaan toimitusaikojen normalisoituvan vuoden kuluttua eli ensi vuoden jälkimmäisellä puolikkaalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytettyjen kauppa myös hiljaisempaa

Käytettyjen henkilöautojen kauppa on ollut myös viime vuotta hiljaisempaa. Käytettyjen henkilöautojen myynti väheni noin 11 prosentilla viime vuoden elokuuhun verrattuna. Käytettyjen henkilöautojen kauppa on ollut tammi-elokuun välisenä aikana noin 11,6 prosenttia hiljaisempaa kuin kuin vastaavana ajankohtana viime vuonna.

Uusia pakettiautoja rekisteröitiin elokuussa 1 049, joka on 4,1 prosenttia enemmän kuin viime vuoden elokuussa, kaikkiaan pakettiautoja on ensirekisteröity 20,5 prosenttia vähemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.

Täyssähköisten autojen määrä kasvaa

Täyssähkoautojen ensirekisteröinnit sen sijaan nousevat kohisten. Tammi-elokuussa rekisteröidyistä henkilöautoista noin 15 prosenttia on ollut täyssähköautoja, viime vuonna osuus oli vastaavaan aikaan noin 10 prosenttia.

Täyssähköisten henkilöautojen hankintatukea koskeva laki on ollut voimassa yhtäjaksoisesti vuodesta 2018 suurin piirtein samansisältöisenä. Kotitaloudet voivat saada 2 000 euron hankintatuen hinnaltaan enintään 50 000 euron täyssähköauton hankintaan. Henkilöautojen hankintatuen hakuaika päättyy nykyisen lain mukaisesti maaliskuun 2023 lopussa. Tuki uhkaa kuitenkin päättyä ennen määräaikaa ennenaikaisesti, sillä sille varattu määräraha varataan loppuun jo lähiviikkoina.

– Mikäli hankintatuki päättyisi syksyllä määrärahojen loppumiseen, sähköautojen kysyntään tulisi negatiivinen signaali ja pahimmillaan markkinahäiriö. Vaikka hankintatuki ei ole ainoa tekijä kotitalouksien hankintapäätöksissä, se helpottaa hankintaa, koska tuki tasaa hintaeroa verrattaessa uuden sähköauton hintaa samankokoisen uuden tai käytetyn polttomoottoriauton hintaan, sanoo Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.

Hankintatuelle on suuri tarve, sillä hintaero keskimääräisen uuden bensiiniauton ja täyssähköauton välillä on edelleen noin 20 000 euroa.

Myös Norjassa hankintakannustetta jatketaan

Ruotsissa täyssähköautojen hankintatuki oli 4 000 euroa vuosina 2012–2017 ja sen tasoa nostettiin 7 000 euroon ns. bonus-malus -mallin tullessa voimaan vuonna 2018. Hankintatuki pienenee Ruotsissa ensi vuonna noin 5 000 euroon. Tukea saavat sekä kotitaloudet että yritykset. Autoalalla uskotaan, että Ruotsissa autojen sähköistyminen on edennyt noin 3–4 vuotta Suomen autokannan sähköistymistä nopeammin.

Myös Norjassa jatketaan edelleen suurinta osaa sähköautojen hankintakannusteista. Maassa on sähköautoille arvonlisäverovapautus, vaikka sähköautojen osuus ensirekisteröinneistä on noussut jo lähes 80 prosenttiin. Norjassa on suunnitteilla, että sähköautoille asetetaan alennettu arvonlisäverotaso vaiheittain lähivuosien aikana. Arvonlisäveron suuruus sähköauton hankinnasta olisi 4,0–12,5 prosenttia, kun yleinen arvonlisävero Norjassa on 25 prosenttia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisämäärärahan tarve 37 miljoonaa

Saksassakin enimmillään 6 000 euron suuruista sähköautojen hankintatukea jatketaan sähköistymisen nopeuttamiseksi. Hankintatuki on voimassa vuoden 2025 loppuun siten, että tukisumma laskee portaittain tulevien vuosien aikana.

– Norjan, Ruotsin ja Saksan kannustemallit osoittavat, että hankintatukien tulee pitkäjänteisiä ollakseen tehokkaita. Kiihtymässä olevan käyttövoimamurroksen alkuvuosille suunnattujen kannusteiden vaikutus sähköautojen määrään kannassa on ratkaiseva. Hankintatuen alasajo olisi Suomen autokannan sähköistymisen kannalta askel taaksepäin, Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa sanoo.

Autoalan mielestä hankintatuelle tulisi varata lisämäärärahaa ja tukikautta tulisi jatkaa ensi vuoden loppuun asti, jotta hankintatuen loppuminen ei leikkaisi sähköautojen kysyntää. Lisämäärärahatarve tälle vuodelle on yhteensä noin 7 miljoonaa euroa ja ensi vuodelle noin 30 miljoonaa euroa. Hankintatukea tulisi seuraavalla hallituskaudella uudistaa vastaavan tapaisella bonus-malus -järjestelmällä kuin Ruotsissa. Ruotsin kannusteveromallissa hankintatuki rahoitetaan vuosittaisesta ajoneuvoverosta kerättävillä tuloilla.

Koronapandemian aikana uusien autojen kysyntä on vähentynyt ja pandemian jälkeisen nopean talouskasvun aikaansaama komponenttipula on vähentänyt autojen tuotantoa ja näin ollen se on myös leikannut voimakkaasti uusien autojen rekisteröintejä. Hankintatuen tarve korostuu, koska autokannan uusiutuminen on ottanut viime vuosien aikana taka-askelia.

Lähde: Autoalan tiedotuskeskus

Luetuimmat