30.9.2017 Ajoneuvot Kun mikään ei riitä: maailman kallein autovaha maksaa kymmeniä tuhansia euroja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Auton vahaus on monelle harrastajalle pakkomielle. Boutique-sarjan huippukalliit kiinteät vahat tekevät toimenpiteestä erityisen. Äärimmäisyyksiä löytyy myös autovahoista. Asiakkaiden toiveiden mukaan yksittäin käsityönä valmistetuista ja hienosti paketoiduista tuotteista puhutaan boutique-vahoina. Näiden kiinteiden autovahojen hinnat voivat nousta tuhansista kymmeniin tuhansiin euroihin. Yli sataa tuhatta euroa ei kukaan ole vielä keksinyt vahapurkista pyytää, mutta lähelle on päästy: kymppitonneja on merkitty muutamia kertoja vahavalmistajien hinnastoihin. Nelinumeroiset summat ovat tavanomaisia heti, kun puhutaan asiakkaalle räätälöidystä tuotteesta, mutta tavallisesti valmiina ostettavien premium-vahojen hinnat liikkuvat noin sadan euron ympärillä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuhansia euroja kuluu helposti Tiettävästi maailman kallein vaha on Mitchell and Kingin goldRush Rally Wax. Arvokkuuden suositushinta vuonna 2015 oli 65 000 puntaa sisältäen yksilöllisen maailmanlaajuisen toimituksen yrityksen toimitusjohtajan John R P Johnstonen toimesta. Tämä vastaa pyöreästi noin 75 000 euroa. Yhdistettynä noin neljän kuukauden luvattuun kestoon tämä saattaa kuulostaa vitsiltä, mutta yritys on kyllä olemassa. Kyseisen vahan saatavuudesta tällä hetkellä ei ole varmuutta. Kalliimman vahan mukana saattaa tulla esimerkiksi jonkinlainen aitoustodistus tai hieno pakkaus. Eikä goldRush Rally Wax suinkaan ole ainoa hurjasti hinnoiteltu autovaha. Pitkään maailman kalleimpana autovahana pidettiin Zymöl Solarista, joka on jälleen saatavilla rajoitettuna kymmenen kappaleen eränä. Tällä hetkellä hinta on 55 000 dollaria, joka vastaa sekin yli 45 000 euroa. Solarikseen tosin kuuluu myös elinikäinen täyttö, joten sinällään ei voi puhua yhden vahapurkin hinnasta. Zymölilla on myös edullisemmat alle 10 000 euroa maksavat Royale ja Vintage, joihin myöskin sisältyvät elinikäiset täytöt. Näistä noin 2 000 euroa maksava Vintage saattaa olla autonhoitopalveluita tarjoavalle jopa järkevänä pidettävä sijoitus. Osa asiakkaista lienee valmis maksamaan lisähintaa premium-tuotteesta, mutta tuotteen litrahinta laskee jokaisen täytön myötä yrittäjän kannalta. Swissvax lähestyy tilannetta toisesta suunnasta tarjoamalla asiakkailleen yksilöllisen vahasekoituksen, jonka ominaisuuksiin asiakas saa vaikuttaa. Läpinäkyvässä akryylikotelossa toimitetaan kahden kiinteän 200 millilitran vahan lisäksi aitoustodistus sekä hopealevylle kirjailtu yksilöllinen viesti. Swissvax Divine maksaa hieman vajaat 3 000 euroa. Samaan hintaluokkaan asettuu myös esimerkiksi Chemical Guys Project WAC314, jota mainostetaan luonnonvahan ja pinnoitteen sekoituksena. Ei välttämättä älyttömän kallista Myönnettäköön, ettei näitä vahoja kukaan tavallinen kuluttaja tarvitse. Kuten nykyisin kaikessa muussakin, myös autonhoitotuotteissa tulee olla tarjolla jotain, minkä vain kaikkein rikkaimmat pystyvät hankkimaan. Myös autovaha voi olla statussymboli, sillä maailmaan mahtuu paikkoja joissa naapurillakin saattaa olla samanlainen Bugatti tai Koenigsegg. Pyöreät ja kauniit pisarat yhdistetään usein luonnonvahoihin. Monet öljyiset näyttelyautoihin tarkoitetut vahat helmeilevätkin kauniisti uutena. Kalliin premium-vahan ei silti tarvitse olla järjettömän kallista. Kaikilla mainituilla valmistajilla on tarjolla alle 100 euron hintaisia vahoja. Noin 100 euroa vahasta saattaa kuulostaa todella paljolta, mutta se on todellisuudessa pieni summa autoilun kustannuksia laskettaessa. Tämä korostuu, kun huomioi 200 millilitran purkin kiinteää vahaa riittävän helposti kymmeniin vahauskertoihin. Yhden vahauskerran hinnaksi jää tällöin muutamia euroja. Laadukas vaha suojaa autoa vain muutamalla vahauskerralla vuosittain, joten sadan euron sijoitus riittää helposti ainakin kymmeneksi vuodeksi eteenpäin. Zymöl Glasur on noin 100 euron hintainen boutique-sarjan vaha. Se on pakattu kauniisti, helppo levittää, tuoksuu hyvälle, pyyhkiytyy pois vaivatta ja kestää yli puoli vuotta hellästi hoidettuna maltillisilla ajokilometreillä. Premium-vahan hankinta ei kuitenkaan ole tarpeen kestävää suojaa etsittäessä, joten rahalle saatava vastine on kyseenalainen halvempiin tuotteisiin verrattuna. Moni kallis vaha on tehty autonäyttelyitä varten, ja silloin kestolla ei ole edes merkitystä. Sekä kalliista että edullisista vahoista löytyy kestoltaan molempia ääripäitä edustavia tuotteita. Kalliimmassa vahassa maksetaankin tavallisesti ennen kaikkea käyttömukavuudesta sekä toisinaan myös tuoksusta ja pakkauksesta. Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku