Ajoneuvot | Uutinen | 20.9.2019

Kuuden miljardin hiilidioksiditonnin sota: Trump vastaan Kalifornia

Päästörajojen kehitystä vaaliva Kalifornian osavaltio on joutunut nokikkain Trumpin liittovaltiohallinnon kanssa. Viimeisin käänne kädenväännössä on poistaa osavaltion erityisoikeus omiin päästörajoihin.

Jaa artikkeli

Yhdsyvaltain presidentti Donald Trump ja länsirannikon polttopiste Kalifornia ovat jälleen sodassa autojen päästörajojen kanssa. Trump ja hänen hallintonsa haluaa höllätä presidentti Barack Obaman asettamia päästö- ja kulutusrajoja merkittävästi, perustellen tekoa halvemmilla ajoneuvoilla, turvallisuudella, standardoiduilla päästörajoilla sekä työpaikkojen luomisella.

Kalifornian liittolaisiksi taistelussa ovat lähteneet useat autonvalmistajat, jotka sopivat osavaltion kanssa sopimuksen sen tiukempien päästörajojen noudattamisesta. BMW:n, Fordin, Hondan ja Volkswagenin sopimukseen on ollut kiinnostusta myös muiden valmistajien suunnalta. Tunnetusti huonona häviäjänä Trump on asettanut Kalifornian ja autonvalmistajien sopimuksen antitrusti-tutkintaan kartelliepäilynä.

– Autonvalmistajien tulisi tarttua tähän mahdollisuuteen, sillä ilman tätä vaihtoehtoa Kalifornian tavalle joudutte konkurssiin, Trump varoitti autonvalmistajia Twitterissä.

Varsinainen kina vasta alkaa

Viimeisimpänä liikkeenä Trumpin hallinto on käynyt käsiksi Kalifornian oikeuteen säätää omat päästörajansa, joita noudattaa aurinkoisen osavaltion lisäksi noin tusina muuta osavaltiota. Vuonna 1970 säädetyn Clean Air Actin yhteydessä Kalifornia sai oikeuden omien päästörajojen asettamiselle, sillä räjähdysmäinen väestönkasvu yhdessä alueen topologian kanssa loivat olosuhteet Yhdysvaltojen huonoimmalle ilmanlaadulle.

Ympäristövirasto EPA on kuitenkin nyt ottamassa oikeutta takaisin, joten oikeuslaitosten ovet käyvät jälleen tiuhaan. Kalifornia on jo nostanut yli 50 oikeusjuttua Trumpin toimia vastaan ja nyt osavaltion ilma-asioista vastaava California Air Resource Board on varautumassa ”elinaikansa taisteluun”.

Los Angelesissa toimivan UCLA:n ympäristölakien asiantuntija Julia Stein kertoo osavaltion olevan vahvoilla, sillä erityisoikeuden 50 vuoden historiassa sitä ei ole yritetty kumota kertaakaan.
– Ironisesti, vaikka hallinto väittää luovansa ’yhden kansallisen standardin’ poistamalla Kalifornian poikkeusoikeuden, se tekee itse asiassa päinvastoin, Stein kommentoi blogissaan.

Kalifornian kuvernööri Gavin Newsom ja pääsyyttäjä Xavier Becerra kommentoivat, että osavaltio on valmiina puolustamaan autoja koskevaa erityisoikeuttaan ilmanlaadun suhteen. Yhteensä osavaltiolla on noin 100 erilaista erityisoikeutta ilmanlaatunsa hallintaan.

– Meidän viestimme heille, jotka väittävät tukevansa osavaltioiden oikeuksia: älkää talloko meidän omiamme, Becerra kommentoi viitaten republikaanihallinnon yleiseen pyrkimykseen vähentää liittovaltion roolia ja palauttaa valtaa osavaltioille.

– Tämä on se hetki, jonka jätämme perinnöksi, kommentoi Newsom.

Todennäköisimmin Kalifornian ja liittovaltion oikeustaistelu venyy Trumpin hallintokauden loppupuolelle. Mikäli taistelu venyy pidemmälle, on olemassa vaara, että presidentiksi valitaan demokraattipuolueen ehdokas, joka opastaa hallintoaan Kalifornian puolelle.

Kuusi miljardia tonnia

Trumpin suunnitelma koskee paitsi suoranaisten päästörajojen jäädyttämistä, myös paikallispäästöttömien ajoneuvojen osuutta. Kalifornia haluaisi 2025 ajoneuvomyynnistä 15,4 prosenttia olevan sähköautoja tai muita paikallispäästöttömiä ajoneuvoja. Kymmenen muuta osavaltiota on seurannut tätä tavoitetta.

Trumpin hallinnon mukaan sähköautoja tai muita paikallispäästöttömiä ajoneuvoja ei tule vaatia pakollisiksi. Varsinaisten fossiilisten polttoaineiden osalta hallinto haluaisi jäädyttää vuosien 2020–2026 päästörajat vuoden 2020 tasolle.

Alkuperäinen Obaman hallinnon tavoite ajoneuvomalliston CAFE-päästöille on 54,5 mailia per gallona (4,32 l/100 km) vuonna 2025, mutta koska CAFE-standardit ovat mystinen viidakko vanhoja säädöksiä erikoisin paikkauksin, odotetaan varsinaisen kulutuksen asettuvan noin 46,7 mailiin per gallona (5,03 l/100 km) vuonna 2025.

Trumpin hallinnon ajamissa tavoitteissa vielä vuonna 2026 oltaisiin 37 mailia per gallonan tasolla, eli noin 6,36 litran per 100 km kulutuksessa.

Muutos kasvattaisi Yhdysvaltain öljynkulutusta noin 500 000 barrelilla per päivä 2030 mennessä, mutta se säästäisi autotehtailta löyhemmällä säännöstelyllä yli 300 miljardia dollaria.

New York Times kiteyttää eron toisin: Obaman ajan 54,5 mpg:n päästötavoitteiden tarkoituksena oli säästää kuusi miljardia tonnia hiilidioksidia ajoneuvojen elinkaaren aikana. Trumpin tavoitteet päästäisivät suurimman osan tuosta määrästä ilmakehään. Vertailun vuoksi koko Suomen kaikki kasvihuonepäästöt olivat Tilastokeskuksen mukaan hiilidioksidiksi muunnettuna 56,5 miljoonaa tonnia vuonna 2018.

Kalifornian osavaltio väittääkin, että liittovaltiolla on velvollisuus suojella ympäristöä tuleville sukupolville.
– Näemme oikeudessa, jos seisotte tiellämme, kommentoi pääsyyttäjä Becerra.

Me vastaan te vastaan he

Tunnetusti vastakkainasetteluja hyödyntävänä Trumpin hallinto on hämmästellyt, miksi Yhdysvaltain sydänmailla asuvien avolavakuljettajien pitäisi maksaa ajokistaan enemmän, että rikkaat länsirannikon snobit voivat ajaa rahallisesti tuetuilla sähköautoilla. Kalifornialaisten, demokraattien ja ympäristöaktivistien mielestä Trumpilla on mielessään vain suurten öljy-yhtiöiden etu.

Autovalmistajat ovat jääneet eräällä tavalla ristituleen, sillä vaikka Kalifornian tiukemmat päästörajat maksavat paljon, joutuvat tehtaat varautumaan muun muassa sähköautoihin Euroopan ja Kiinan markkinoiden takia joka tapauksessa. Myös monet Kalifornian rajojen edellyttämistä muutoksista on jo tehty autotehtaisiin.

Ilman viranomaispainetta autotehtaiden panostus sähkö- ja hybriditekniikkaan saattaa kalskahtaa turhana kulueränä sijoittajien mielissä. Toisaalta on myös arvioitu, että autovalmistajat ja muut vihreän alan yritykset siirtävät työpaikkoja pois Yhdysvalloista innovaatiopaineiden ja kilpailun karatessa muualle.

– Jokainen näistä yrityksistä tietää, mihin kuluttaja on menossa ja mihin maailma on menossa… kohti polttomoottorin eliminointia, sanaili kuvernööri Newsom.

Jaa artikkeli

Keskustelu