19.12.2022

Kylmät tyypit: Mitsubishi ASX ei edes yritä piilotella ranskalaisia sukujuuriaan

Mitsubishi ASX

Mitsubishi ASX ei edes yritä piilotella ranskalaisia sukujuuriaan. Se on lähes identtinen kolme vuotta sitten esitellyn Renault Capturin kanssa.

Mitsubishi ASX palaa markkinoille pienen tauon jälkeen. Vuonna 2010 esiteltyä mallia alkoikin jo ikä painaa kolmesta faceliftistä huolimatta. Mitsubishin päädyttyä Renault-Nissan –allianssin hallintaan 2016 uutuuksia ei juuri ole esitelty. Tästä eteenpäin on helppo otaksua uusien mallien olevan yhteistyössä toteutettuja.

Mitsubishi ASX

Ensimmäinen yhteismalli on ASX, sen suunnitteluun Mitsubishin ei ole tarvinnut osallistua. Se on lähes identtinen kolme vuotta sitten esitellyn Renault Capturin kanssa. Erot rajoittuvat maskiin, rattiin ja logoihin. Kun mallin myyntiin saamiseen meni näin kauan, olisi odottanut vähän isompia visuaalisia muutoksia vaikkapa puskureihin, vanteisiin, verhoiluun tai näyttöruutuihin.

Captur on kuitenkin vielä erittäin kilpailukykyinen ominaisuuksiltaan ja yksi Euroopan myydyimmistä kompakteista citymaastureista. Vanhaan ASX:än verrattuna se tuo melkoisen harppauksen joka saralla, tosin ilmeisesti myös hinta mukaan lukien.

Mitsubishi ASX

Hinnat on luvattu julkistaa vuoden vaihteen jälkeen ennakkomyynnin alkaessa. Ensimmäiset autot saapuvat liikkeisiin maaliskuussa. Vaikka uusi ASX valmistetaan Renaultin tehtaalla Espanjassa, Mitsubishi lupaa sille viiden vuoden takuun, vuoden enemmän kuin Rellu.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Runsaasti varusteluvaihtoehtoja

ASX:än istuutuminen ei siis tuota yllätyksiä, Capturia on Moottorissa koeajettu usein. Tilaa on mukavasti, takaistuimelle mahtuu aikuinen vielä pitkänkin kuskin taakse. Tavaratilaa on perheautolle riittävästi ja tilaa saa lisää liu’uttamalla takaistuinta eteenpäin takajalkatilojen kustannuksella. Istuimet ovat pehmeän mukavat, mutta pitkällä matkalla saattaisi kaivata vähän jämäkämpiä muotoja ja sivutukia.

Mitsubishi ASX

Mittaristo on perusmalleissa perinteinen, mutta kalliimmissa versioissa digitaalinen. Keskellä kojelautaa sopivan ylhäällä on kosketusnäyttö navigaatiota, radiota ja yhteyksiä varten, lämmityslaitteen perinteiset säätimet ovat sen alapuolella.

Varustetasot on nimetty Mitsubishin mukaisesti, Inform, Invite, Intense ja Instyle, ne on niputettu voimalinjojen kanssa. Parasta tasoa ei saa pikkumoottorilla eikä lataushybridiä karvalakkina. Varusteita on riittävästi jo perustasolta alkaen. Kalleimmassa onkin sitten jo ASX:ässä ennen näkemättömiä varusteita. Uusi sukupolvi tuo mukanaan uusimpia elektronisia suojelusenkeleitä, autonomisen ajon avustimia ja langattomia älypuhelinyhteyksiä.

Mitsubishi ASX

Neljä erilaista voimalinjaa

Mitsubishi aloittaa ASX:n myynnin neljällä moottorilla, kaikki bensiinikäyttöisiä. Perusmoottori on litrainen kolmisylinterinen (91 hv) manuaalina. Kevythybridi on 1,3-litrainen (140 hv) joko 6-v. manuaalivaihteistolla tai 7-v. kaksoiskytkinautomaatilla. Hybridissä moottorin koko on 1,6 ja sen apuna on kaksi sähkömoottoria ja monitilavaihteisto (143 hv). Lataushybridissä (159 hv) siihen on vielä lisätty 10,5 kWh:n akusto. Hybrideissä tavaratila on perusmallia pienempi välipohjan alla olevan akuston ja sähkötekniikan takia.

Mitsubishi ASX

Ensiesittelyssä ASX:ällä ei voinut vielä ajaa, mutta takaumat Captur-ajeluista ovat jättäneet päällimmäiseksi mieleen jousitusmukavuuden ja alhaisen melutason varsinkin painavammissa hybridimalleissa. Mitsubishi ei kerro tehneensä muutoksia alustaan. Aktiiviselle ajajalle ohjaustunto on turhan hento, samoin hybridien kaasu- ja jarrupolkimen tunto. Kevythybridi on nopein kiihtymään ja lataushybridillä pääsee sähköllä n. 30-50 km kelistä ja kaasun asennosta riippuen. Ällistyttävän pieniin kulutuslukemiin emme ole päässeet, mutta yritämme uudelleen, kunhan ASX:n rattiin keväällä pääsemme.

Teksti ja kuvat Petri Munukka

Luetuimmat