26.1.2023 Ajoneuvot Kysely: Nastarenkaiden kieltoalueet jakavat autoilijoiden mielipiteet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tänä talvena voimaan astuneet nastarenkaiden kieltoalueet jakavat suomalaisten autoilijoiden mielipiteet. Kitkat vai nastat on klassinen kysymys. Selvä enemmistö suomalaisista suosii talvella kuitenkin nastarenkaita, mutta pääkaupunkiseudulla kitkat ovat yleistyneet ja käytössä joka neljännellä, selviää LähiTapiolan kyselystä. Vuonna 2020 voimaan tullut tieliikennelaki mahdollisti tienpitäjille myös sen, että nastarenkailla ajoa voidaan rajoittaa tietyillä katuosuuksilla. Tiettävästi ensimmäinen nastarenkaiden kieltoalue tuli syksyllä 2022 voimaan Helsingin keskustassa vilkkaasti liikennöidyllä Lönnrotinkadulla. Lönnrotinkatu on suljettu osin kolmivuotisen kokeilun ajan nastarenkailla ajavilta. Kokeilulla pyritään parantamaan keskustan ilmanlaatua sekä vähentämään liikennemelua. Nastat rouhivat tienpinnasta pienhiukkasia, mikä osaltaan aiheuttaa katupölyä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 44 prosenttia kannattaa nastakieltoalueita LähiTapiolan Arjen katsaus -kyselyssä autoilijoiden näkemykset nastarenkaiden kieltoalueista jakautuvat. Autoilijoista 44 prosentin mielestä on hyvä, että esimerkiksi kaupungit voivat kieltää nastoilla ajon talvella tietyillä katuosuuksilla. Käytännössä yhtä moni eli 45 prosenttia on kuitenkin asiasta päinvastaista mieltä. Runsaat kymmenen prosenttia kyselyyn vastaajista ei osaa kertoa omaa kantaansa. Odotetusti myönteisemmin mahdollisiin nastarengaskieltoalueisiin suhtautuvat kitkoilla ajavat. – Yleisesti keskustelussa kitka- ja nastarenkaista – ja ylipäätään talvirenkaista – olisi hyvä muistaa se, että ne kehittyvät koko ajan. Sekä nastat että kitkat ovat kehittyneet paljon viime vuosikymmenten aikana, kun renkaiden materiaalit ja valmistusteknologia ovat kehittyneet ja renkaiden ominaisuuksia voidaan tutkia enemmän. Nykyiset kitkat pitävät tiessä paljon paremmin ja nastat kuluttavat sitä vähemmän kuin vaikka 2000-luvun alun renkaat. Autoilija saattaisi yllättyä, jos hän ei ole pitkään aikaan ajanut toisella rengastyypillä, sanoo LähiTapiolan liikenneturvallisuudesta vastaava johtaja Tapani Alaviiri. Nastarenkaat on suomalaisten suosikit LähiTapiolan kyselystä käy ilmi, että nastarenkaat ovat edelleen suomalaisten selvät talvisuosikit. Kitkarenkaiden käyttö on kuitenkin lisääntynyt 2000-luvulla. Autoilijoista lähes 70 prosenttia kertoo käyttävänsä lähes aina nastarenkaita, kun kitkat ovat käytössä lähes aina 16 prosentilla kyselyyn vastanneista. Viisi prosenttia vastaajista kertoo käyttävänsä talvella kumpiakin rengastyyppejä, jos esimerkiksi taloudessa on kaksi autoa. Lisäksi on pieni joukko autoilijoita, jotka ovat valinneet autoonsa ympärivuotiset renkaat. Tällöin renkaiden kausivaihtoa ei tarvita lainkaan. Muutama yksittäinen vastaaja kertoi jopa ajavansa läpi vuoden kesärenkailla. Kitkarenkaiden suosio on odotetusti suurinta lauhemman talven Etelä-Suomessa. Pääkaupunkiseudulla kitkarenkaita kertoo käyttävänsä talvella lähes aina 27 prosenttia autoilijoista. Maaseutumaisissa kunnissa asuvista tai itä- ja pohjoissuomalaisista näin tekee harvempi kuin joka kymmenes. – Nastarenkaita on perinteisesti pidetty turvallisempina talvirenkaina, ja ne pärjäävätkin yleensä hyvin rengastesteissä. Nastarenkaat pitävät tyypillisesti paremmin jäällä, kun taas kitkojen pito-ominaisuudet voivat olla parhaimmillaan lumisella tiellä. Se pitää tietenkin muistaa, että mikään talvirengas ei pidä hyvin, jos se ei ole kunnossa. Esimerkiksi yli viisi vuotta käytetty tai paljon ajettu rengas on voinut menettää paljon urasyvyyttä ja pito-ominaisuuksiaan, Alaviiri sanoo. Myös ympäristövaikutukset mietityttävät LähiTapiolan kyselyssä selvitettiin myös, mitä suomalaiset ajattelevat talvirenkaiden turvallisuudesta ja esimerkiksi ympäristövaikutuksista. Vastaajista 76 prosenttia pitää nastarenkaita kaikista parhaina renkaina talviolosuhteissa, kitkoista näin sanoo joka viides. Yli puolet kaikista kyselyyn osallistuneista on kuitenkin myös sitä mieltä, ettei ole väliä, minkä tyyppiset renkaat ovat, kunhan ne ovat turvalliset talviolosuhteissa. – Kitkarenkaat voivat toimia hyvin esimerkiksi painavassa autossa, jossa on kuljettajan apuna myös turvallisuustekniikkaa, kuten ajonvakautus- ja luistonestojärjestelmä. Se kitkoilla ajaessa on kuitenkin hyvä muistaa, että märällä jäällä ne pitävät yleensä huonosti. Kitkoilla ajaessa korostuukin ennakoiva ajotapa, mutta ei sitä tietenkään voi unohtaa myöskään nastoilla ajaessa. Ylipäätään liikenteessä pitää aina talvisin muistaa varata enemmän aikaa jarrutuksiin, sanoo Alaviiri. Monet autoilijat ajavat mieluummin kitkarenkailla, koska nastarenkaiden nastat pitävät enemmän ääntä ja kuluttavat myös tienpintaa. LähiTapiolan kyselyssä selvitettiin myös, pitävätkö suomalaiset renkaiden ympäristö- ja terveysvaikutuksia tärkeinä tekijöinä talvirenkaiden valinnassa. Yli 60 prosenttia vastaajista on sitä mieltä, että renkaiden ympäristövaikutukset, kuten osuus katupölyn ja melun syntymiseen sekä tiestön kulumiseen, tulisi ottaa huomioon renkaiden valinnassa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 5 vinkkiä talvirenkaiden valintaan Talvirenkaita pitää lain mukaan käyttää 1.11. ja 31.3. välisenä aikana, jos sää tai keli sitä edellyttää. Nastarenkaita saa käyttää muunakin talviaikana sään tai kelin niin vaatiessa. Nykyinen lainsäädäntö painottaa talvirenkaiden käytössä keliperusteisuutta, mikä korostaa autoilijan vastuuta. Tee rengasvalinta autosi, ajotarpeesi, liikkumasi ympäristön ja myös oman ajotyylisi mukaan. Nastoilla ja kitkoilla on ajaessa vähän erilaiset ominaisuudet. Henkilöauton talvirenkaiden kulutuspinnan pääurien tulee olla vähintään 3,0 millimetriä syvät. Loskaisella tai lumisella kelillä tai muuten vaikeissa ajo-olosuhteissa urien syvyys olisi kuitenkin hyvä olla vähintään 5 millimetriä. Tärkeitä turvallisuustekijöitä renkaissa ovat myös nastojen kunto, oikea rengaspaine ja renkaiden ikä. Tarkasta renkaiden kunto tarkemmin vähintään niiden vaihdon yhteydessä. Muista, että esimerkiksi keskieurooppalaiset kitkarenkaat eivät toimi Suomen olosuhteissa. Suosi kotimaassa kunnon talvioloihin tehtyjä renkaita. LähiTapiolan teettämään Arjen katsaus -kyselytutkimukseen vastasi 7.–13.10.2022 kaikkiaan 1020 suomalaista. Vastaajat edustavat Suomen 18 vuotta täyttänyttä väestöä (pois lukien Ahvenanmaan maakunnassa asuvat). Kysymyksiin auton renkaista vastasi noin 850 henkilöä, jotka joko omistavat auton, joilla on auto käytössä tai jotka ovat ajaneet autoa viimeisen 12 kuukauden aikana. Kyselyn toteutti Kantar Public ja tulosten tilastollinen virhemarginaali koko aineiston tasolla on noin 3,1 prosenttiyksikköä. Lähde: LähiTapiola Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2024 Uutinen World Car of the Year 2024 on Kia EV9 – myös Hyundai Ioniq 5 jälleen palkinnonsyrjässä kiinni ja Toyota Priukselle muotoilupalkinto Ferrarin nenän edestä 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Cadillac Escalade 25 vuotta - sivujuonteesta statussymboliksi 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta