23.4.2020

Land Roverin lataushybridit pikalatauksella: 0–80% lataus käy puolessa tunnissa

Land Rover lataushybridi

Maastoautoistaan tunnettu Land Rover tuo pistokemallit Range Rover Evoque ja Discovery Sport -malleihinsa. Yhteistehoa nelivetoisiin lataushybrideihin luvataan yli 300 hevosvoimaa.

Land Rover esitteli mallistoonsa lisää sähköä, 48-voltin Range Rover Evoque ja Land Rover Discovery -kevythybridimallit saivat rinnallensa P300e-latayshybridit.

P300e-lataushybridien voimalinja koostuu 147 kilowattia (200 hevosvoimaa) tuottavasta kolmisylinterisestä 1,5-litraisesta bensiinimoottorista, sekä taka-akselille sijoitetusta 80-kilowattisesta sähkömoottorista. Neliveto on siis toteutettu sähköisesti, pelkällä bensiinillä auto on etuvetoinen ja nollapäästöisenä vauhti saadaan ainoastaan takapyöriltä.

Hybridivoimalinjan yhteistehoksi kummassakin hybridimaasturissa ilmoitetaan 227 kilowattia (309 hv).

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kevyempää tekniikkaa

Kahdeksanalueisen automaattivaihteiston kerrotaan olevan viisi kiloa kevyempi, kuin muissa malleissa käytetty yhden vaihteen enemmän omaava automaattivaihteisto. Myös moottori on 37 kiloa kevyempi kuin valmistajan nelisylinterinen versio. Akun koko on 15 kilowattituntia ja pelkällä sähköllä voi kumpaisellakin Land Roverilla saavuttaa parhaillaan 135 km/h -huippunopeuden.

Land Rover lataushybridi

Lähipäästöttömäksi WLTP-syklin mukaiseksi toimintamatkaksi ilmoitetaan Evoquelle 66 kilometriä ja Discovery Sportille 62 km. Evoquen ilmoitettu WLTP-kulutus on 1,4 litraa sadalle kilometrille, joka tarkoittaa laskennallisesti 32 gramman CO2-päästöjä kilometrille. Discovery Sportin vastaavat lukemat ovat 1,6 l/100 km ja 36 g/km.

Pikaladattavat hybridit

Toistaiseksi lataushybrideihin harvoin saatavilla oleva AC-pikalataus kuuluu Land Roverin ladattaviin uutuuksiin vakiona, ilman lisämaksua mukaan tulee myös latauskaapeli julkisiin AC-latauslaitteisiin.

32 kilowatin latausteholla akun kerrotaan latautuvan 0–80% 30 minuutissa. 7 kilowatin AC-hidaslatauksella saman varauksen saavuttaminen vie tunnin ja 24 minuuttia. Kotitalouksien suko-pistokkeesta tyhjästä täyteen latautuminen vie 6h 42 min. Älypuhelimen kautta auton latautumisen ja verkkovirran kautta toimivan esilämmityksen voi ajastaa haluamaansa ajankohtaan. Normaalisti auto lämpeää sähköllä, joka rokottaa toimintamatkaa.

Ajotiloja on kolme: automaattisesti voimalinjoja yhdistävä HYBRID, joka mukautuu ajo-olosuhteiden ja jäljellä olevan varauksen mukaan. Matkan määränpään syöttämällä navigointijärjestelmään auto optimoi energiankäytön matkalle mahdollisimman taloudelliseksi. Kaksi muuta ajotilaa ovat täysin sähköinen EV, sekä akkua säästävä SAVE.

Range Rover Evoque P300e:n hinta alkaa Suomessa 53 790 eurosta ja Range Roveri P300e:n 54 649 eurosta.

Lähde ja kuvat: Land Rover

Luetuimmat