Ajoneuvot | Klassikko | Uutinen | 3.7.2019

Lee Iacocca 1924–2019: Mies Mustangin, minivanin ja monen muun takana

Lee Iacocca oli yksi automaailman suurimmista johtajista. Urallaan hän ehti toimia niin Fordin kuin Chryslerinkin pääjohtajana.

Jaa artikkeli

Automaailman yksi jättiläisistä on poissa. Vuonna 1924 syntynyt Lido Anthony ”Lee” Iacocca nukkui pois tiistaina kotonaan Yhdysvaltojen Kaliforniassa.

Lee Iacocca

Iacocca ja Snoop Dogg yhdistivät voimansa 2005 Iacocca Foundationin ja Chrysler Groupin rahoittamaa diabetestutkimusta varten.

Jälkeen hän jätti mittavan perinnön: pitkällä urallaan Iacocca ehti toimia niin Ford Motor Companyn kuin Chryslerinkin pääjohtajana – saavutus, jota tuskin kukaan enää tulee toistamaan.

Vuonna 1924 Pennsylvaniassa italialaisperheeseen syntynyt Iacocca aloitti Fordilla insinöörinä vuonna 1946. Hän siirtyi nopeasti myynnin ja markkinoinnin puolelle, ja ura lähti vahvaan nousuun. Vuonna 1960 hänestä tehtiin Ford-autojen varajohtaja, vuonna 1965 yhtiön henkilö- ja hyötyajoneuvojen varajohtaja, 1967 konsernin varajohtaja ja vuonna 1970 koko Ford Motor Companyn pääjohtaja.

Mustangin isä

Matkalla hän ehti vaikuttaa yhtiön autovalikoimaan, ja Iacoccaa pidetään esimerkiksi uuden autoluokan luoneen Mustangin isänä, ja mahtui mukaan paloriskistä otsikoihin noussut Ford Pintokin. Ura Fordilla päättyi vuonna 1978 Iacoccan riitauduttua Henry Ford toisen kanssa.

Seuraava positio löytyi uppoavasta Chrysleristä. Yhtiö oli juuri myynyt Euroopan toimintonsa Peugeotille vuonna 1979, mistä seurasi Talbot-merkin hetkellinen jälleen herääminen Euroopassa. Kaupalla Chrysler nettosi rahaa tappioidensa paikkaamiseen.

Lee Iacocca

Lee Iacocca 1984 esittelemässä Plymouth Voyagerin ja Dodge Caravanin etuvetoversioita. ”Ennustan, että tila-autosta tulee 80-luvulle se, mitä Mustang oli 60-luvulle”.

Iacocca ryhtyi rakentamaan Chrysleriä uudelleen. Yksi ensimmäisistä teoista oli saattaa tuotantoon jo Ford-aikana kaavailtu tila-autoprojeti, josta syntyivät Dodge Caravan ja Plymouth Voyager -tila-autot. Syntyi uusi autoluokka, ja Chrysler-konsernin tuotteet olivat markkinakärjessä vuosikymmeniä.

Avoauton henkiinherätys

Lee Iacocca

Lee Iacoccan virallinen muotokuva Chryslerin pääjohtajana vuonna 1978.

Jo vuonna 1979 Iacoccan tarvitsi löytää Chryslerille rahaa, ja maan tapaan sitä kysyttiin valtiolta. Chrysler sai lainan. Vuonna 1983 hän maksoi sen takaisin kirjoittamalla 813 487 500 dollarin sekin. Vuotta aiemmin yhtiö oli tuonut markkinoille LeBaron-avoauton. Avoautomarkkinat olivat kuihtuneet, eikä Chrysler suorittanut legendojen mukaan lainkaan markkinointitutkimusta – ja auto ylitti myyntiodotukset moninkertaisesti.

Erikoisuus nimeltä AMC

Vuonna 1987 Iacoccan ohjaama Chrysler osti American Motor Companyn. Yksi sivujuonne oli Eagle-automerkki, jonka yksi sivujuonne oli Renault 25:n pohjalta kehitetty Premier. Tuotanto kesti vain vuoteen 1992 asti, mutta muodosti pohjan konsernin LH-perusrakenteelle, jota käytettiin vielä konsernin kaikissa suurissa etuvetoautoissa vuoteen 2004 asti. Vuosituhannen vaihteen pyöreä Chrysler 300M siis kantaa sisimmissään ranskalaisgeenejä!

Pelastajana Jeep

Premierin kaltaisia sivujuonia merkittävämpi tekijä AMC-kaupassa oli kuitenkin maastoautoihin erikoistunut Jeep. Vuonna 1984 esitellyn Cherokeen kaltaiset mallit nostivat merkin suureksi tekijäksi, ja todennäköisesti ilman Jeep-malliston myyntimenestystä Chryslerin tarina olisi jo päättynyt.

1980-luvulla Lee Iacocca nousi yritysjohtajasta kuuluisuudeksi esiintymällä näkyvästi Chryslerin kasvoina mainoksissa muun muassa hokemassa ”Jos löydät paremman auton, osta se”.

Vuonna 1992 Iacocca siirtyi Chryslerin pääjohtajan ja hallituksen puheenjohtajan asemassa eläkkeelle.

Lee Iacocca

Lee Iacocca vastaanottamassa palkintoa 2010 Walter P. Chrysler Galassa. FCA:n tuolloinen pääjohtaja Sergio Marchionne (takana oikealla) kutsui lavalle spontaanisti avuksi Fordin pääjohtajan Alan Mulallyn (keskellä) ja Yhdysvaltain autotyöläisten ammattiliiton UAW:n johtajan Bob Kingin (vasemmalla).

Jaa artikkeli

Keskustelu