1.10.2022 Ajoneuvot Liikenneturva selvitti: Suurin osa vanhemmista kuljettaa lapsiaan turvaistuinsuosituksen mukaisesti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneturvan selvityksen mukaan 73 prosenttia vanhemmista kuljettaa lapsiaan turvaistuimessa suosituksen mukaisesti – selkä menosuuntaan vähintään nelivuotiaaksi asti. Liikenneturva selvitti viime keväänä, millaiset näkemykset alle kouluikäisten lasten vanhemmilla on liikenneturvallisuudesta ja lasten turvallisesta kuljettamisesta. Vastauksista välittyy positiivinen suuntaus, sillä kyselyyn vastanneista vanhemmista suurin osa kertoi toimivansa Liikenneturvan suosituksen mukaisesti. Kaikkiaan 73 prosenttia vastaajista mainitsee, että oma lapsi matkustaa tai on matkustanut turvaistuimessa selkä menosuuntaan vähintään nelivuotiaaksi asti. Liikenneturva päivitti turvaistuinsuositustaan noin puolitoista vuotta sitten. Suosituksen ydinviesti on, että lapsi matkustaa autossa selkä menosuuntaan asennetussa turvaistuimessa mahdollisimman pitkään. – Hienoa, että vastaajista suurin osa kuljetti lapsiaan turvaistuinsuosituksemme mukaisesti. Meillä on kuitenkin vielä työtä tehtävänä. Viestimme jatkossakin lasten turvallisesta kuljettamisesta vanhemmille, vahvistaa Liikenneturvan suunnittelija Ida Maasalo. Selvityksen mukaan turvaistuinsuosituksen pitäisi ennallaan 60 prosenttia vastaajista ja yli kolmannes kannatti vieläkin tiukempaa lainsäädäntöä. Selvityksessä vastaajilta tiedusteltiin myös, mitkä asiat edistäisivät lasten turvallista kuljettamista autossa. Vastaajien mukaan tehokkaampi viestiminen oli eniten mainintoja saanut keino. Lisäksi kaksi kolmasosaa vastaajista kannatti poliisin tehokkaampaa valvontaa sekä suurempia sakkoja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vanhemman vastuulla Laki velvoittaa, että lapsen on käytettävä asianmukaista turvalaitetta autossa matkustaessaan siihen saakka, kunnes lapsi on vähintään 135 cm pitkä. Lisäksi alle 3-vuotiasta lasta ei saa koskaan kuljettaa henkilö-, paketti- tai kuorma-autossa ilman turvalaitetta. Lapsen turvallinen kuljettaminen autossa on aina vanhemman vastuulla. – Selkä menosuuntaan matkustaminen tuo lapselle parhaimman suojan autossa. Suosituksemme on, että selkä menosuuntaan asennetussa turvaistuimessa matkustetaan mahdollisimman pitkään, vähintään 4-vuotiaaksi. Neljä vuotta on suosituksen alaraja, mutta yleensä selkä menosuuntaan matkustaminen on mahdollista huomattavasti pidempään, toteaa yhteyspäällikkö Elias Ruutti. Liikenneturvan suositus on, että lapsi käyttää autossa asianmukaista turvalaitetta, kunnes hän on 150 cm pitkä. Lapselle turvallisin paikka autossa on turvaistuimessa takapenkillä. –Liikenneturvan suositukset ovat lakia tiukempia kannanottoja turvallisuuden puolesta ja perustuvat tutkimustietoon, korostaa Ruutti. Lähde: Liikenneturva Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?