8.7.2023

Maailman suurin sähköautovertailu jätti kaksijakoiset fiilikset – ihanneolosuhteet eivät tienneet WLTP-juhlia

Ihanneolosuhteet loivat puitteet hyville tuloksille kesän 2023 vertailussa. Niitä tosiaan saatiinkin, mutta edelleen vain kolmannes autoista saavutti ilmoitetut WLTP-arvot. Niin ikään parivaljakko bZ4X ja Solterra teki paluun.

Se tiedettiin, että sähköautot osaavat olla kranttuja olosuhteisiin liittyen. Kuitenkin siitäkin huolimatta, että eteläinen Norja antoi tämänkertaiselle vertailulle 15 - 20 asteen lämpötilan ja enimmäkseen auringonpaistetta, siis lähes täydelliset olosuhteet, voi 32 vertailuauton yhteissuoritusta luonnehtia kokonaisuutena pettymykseksi. Vain noin kolmannes autoista ylsi valmistajan ilmoittamaan WLTP-toimintamatkaansa, ja osa jäi siitä yli 15 prosentilla. Valonpilkahduksiakin mahtui kaikesta huolimatta mukaan.

Raportti maailman suurimmasta sähköautovertailusta on luettavissa kokonaisuudessaan vasta ilmestyneestä Moottori 7/2023:sta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kourallinen juhlan aiheita

Tesla on hallinnut toimintamatkavertailua melko suvereenisti, ja tälläkin kertaa sekä voitto että uusi ennätys kirjattiin kalifornialaistallin hyväksi. Tesla Model S AWD peittosi Model 3 Long Rangen vuonna 2021 asettaman aiemman ennätyksen 18 kilometrillä. Näin hinausauto noukki Model S:n talteen vasta 672 kilometrin kohdalla. Auto pääsi 38 kilometriä ilmoitettua WLTP-toimintamatkaansa pidemmälle. Se vastaa kuutta prosenttia.

Suurimman prosentuaalisen hyppäyksen omasta ilmoitetusta WLTP-arvostaan teki eräs joukon monista kiinalaisautoista, keskikokoinen katumaasturi Xpeng G9, joka pääsi 588 kilometriä eli 68 kilometriä yli ilmoitetun.

Jonkinlaisena haamurajana pidettävän 600 kilometrin ylittäjiä löytyi tasan kaksi kappaletta, sillä ennätysauto Tesla Model S AWD:n lisäksi siihen pystyi ainoastaan ruotsalaisvahvistus Polestar 2 Long Range Single Motor. Polestar uupui 602 kilometrin kohdalla eli jäi ilmoitetusta 615 kilometrin toimintamatkastaan pari prosenttia. Myös ennakkoon hehkutetulle Hyundain streamlinerille, Ioniq 6:lle, luvataan testiauton takavetopohjalla 614 kilometrin range, mutta testin mukaiset 8 prosenttia pois siitä tarkoittavat 567 todellista kilometriä.

Ilmoitetut 600 kilometrin ylittäjät olivat kaikki virtaviivaisia sedaneita. Niistä kaksi pääsi tavoitteeseen.

Mainituista tuloksista huolimatta seuraaviin testeihin odotetaan tekniikan kehityksen myötä jopa 800 kilometriin pystyviä automalleja, kuten norjalaisosapuoli NAF:in autotesteistä vastaava kuluttajaneuvoja Anette Berve testin yhteydessä totesi. Nytkin 500 kilometrin ylittäjien määrä on kasvanut parin vuoden takaisesta merkittävästi.

Testin toteutuksesta

Maailman suurin sähköautovertailu tuo esiin eri sähköautomallien maksimaalisia toimintamatkoja talvi- ja kesäolosuhteissa hyvin vertailukelpoisesti, sillä reitti ja puitteet ovat aina samat, ja autojen akut ajetaan aivan loppuun, täysin virrattomiksi.

Pääasiassa nopeusalueilla 60 - 110 km/h liikkuva ajoreitti kulkee aina ensin Oslon läpi, sitten reilut 300 kilometriä moottori- ja maanteitä Dombåsiin, ja edelleen kohti vuoristoisempaa lisälenkkiä. Tästä eteenpäin selviytyvillä autoilla kierretään samaista lenkkiä siihen asti, kunnes virta viimein ehtyy kokonaan, ja hinausauto noutaa nekin kotiin.

Volkswagen ID. Buzz noukittiin talteen 396 kilometrin kohdalla, miinus 3 %.

Autoilla pyritään pysähtymään maantien varteen siihen kohtaan, jossa akku hyytyy, mutta joskus joudutaan turvallisuussyistä kääntymään tieltä pois vähän ennen.

Vertailuautoja ajavat pääasiassa kokeneet sähköautoilijat. Autoissa on päällä asetukset, jotka mahdollistavat pisimmän mahdollisen toimintamatkan, ja regeneratiivista jarrutusta käytetään aina kun mahdollista. Ajoavustinten, kuten adaptiivisen vakionopeudensäätimen käyttö on kielletty. Autoista otetaan siis toimintamatkan puitteissa kaikki irti.

Kaukoidän toppeja ja floppeja

Kaukoidästä tuli kesätestiin niin monta mallia, että ne voittavat määrällään kaikkien muiden maanosien tuotteet. Testin kaikkiaan 33 autoyksilöstä peräti 13 tuli yksin Kiinasta. Vertailun vuoksi luku 13 oli myös kaikkien eurooppalais- ja amerikkalaisautojen (mukaan lukien kolme Teslaa ja Jeep Avenger) yhteismäärä.

Nissan Ariya oli itäaasialainen onnistuja; 581 km, +9 %.

Kiinalaisautot vastasivat sekä suurimmasta ilmoitetun toimintamatkan ylityksestä (mainittu Xpeng G9) että sen alituksesta, ja erot tuppasivat aiempien kertojen tapaan olemaan isoja muutenkin. Kilometreissä mitattuna jumbosijalta löytyi BYD Han 4×4, joka alitti ilmoitetun 521 kilometrin toimintamatkansa 69 kilometrillä, vastaten 13 prosentin heilahdusta. Yhtä paljon prosentuaalisesti jäi muuten toinen unelmien rakentaja, BYD Atto 3, tuloksenaan 364 kilometriä.

Sitten oli eräs japanilaisparivaljakko, jota ei tarvitse mainita edes nimeltä ja kaikki tietävät mistä on kyse. Viime talvitestistä erinäisten vaiheiden jälkeen poisvedetty Toyota bZ4X sekä sen lähes identtinen sisarmalli Subaru Solterra tekivät paluun nyt kesällä. Autoja oli yhteensä kolme, sillä Toyota oli edustettuna sekä etu- että nelivetoisena. Tämä on muuten syy siihen, miksi vertailuautomalleja oli 32, mutta vertailuautoja 33 kappaletta.

Yhteensä kolmesta testissä nähdystä malliversiosta bZ4X 2WD Activelle luvataan pisin WLTP-toimintamatka, 503 kilometriä. Nelivetoiselle bZ4X AWD Executivelle toimintamatkaa luvataan 459 kilometriä ja niin ikään nelivetoiselle Subaru Solterra Sport AWD:lle puolestaan 416 kilometriä.

Tulokset ovat melko erikoista luettavaa. 434 kilometriin yltänyt etuvetoinen bZ4X jää ilmoitetusta lukemasta peräti 14 prosentilla eli 69 kilometrillä – niin paljon, että nelivetoversio pääsi lupauksista huolimatta sitä 10 kilometriä pidemmälle. AWD pysähtyi 444 kilometrin kohdalle, jääden ilmoitetusta lukemasta vielä kohtuullisen säädylliset 16 kilometriä, prosenteissa 3 %.

Subaru Solterran paikat olivat vieläkin kuumemmat, sillä se jäi jo valmiiksi lyhimmästä 416 kilometrin ilmoitetusta toimintamatkastaan 56 kilometrillä, pysähtyen 361 kilometrin kohdalle. Se oli koko ryhmän heikoin tulos, tosin esimerkiksi Jeep Avenger pääsi vain kaksi kilometriä Solterraa pidemmälle.

Nimestään huolimatta aasialaisista ja siis kiinalaisista juuri tällä hetkellä tapetilla ovat myös MG:t. Meidänkin markkinoillemme vihdoin saapuvilla MG:illä kesätulokset olivat niin ikään lähellä ilmoitettuja lukuja tai jopa niiden yli. MG 4:llä päästiin 440 kilometriä (+ 1%), MG Marvel R:llä 397 kilometriä (- 1%) ja sähköfarmari MG 5:llä 396 kilometriä (+ 4%).

MG 5:n tenkka poo koitti vasta 16 kilometriä ilmoitetun jälkeen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mersu oli tarkka kuin sveitsiläinen kello

Mercedes-EQ EQS 580 SUV:lle luvataan 577 kilometrin toimintamatka, jonka se myös käytännössä metrilleen piti. Niin ikään EQS SUV:in ilmoitettu WLTP-sähkönkulutus, 19,3 kWh / 100 kilometriä, piti testissä desimaalilleen paikkansa.

Saksalaispremiumia edustivat vertailussa myös Audi Q8 Sportback 55 E-Tron Quattro, BMW i7 XDrive 60, BMW iX1 XDrive 30, Mercedes-EQ EQE 350 4Matic sekä kompakti tilamaasturi Mercedes-EQ EQB 250. Saksalaispremium vaikuttaa testin perusteella tarkoittavan tarkkuutta, sillä mainitussa joukossa heitot olivat suuntaan tai toiseen enintään 2 prosenttia (EQB +2%, 460 km; iX1 - 2%, 428 km; i7 - 2%, 594 km).

Suljetaan ympyrä palaamalla vielä Tesloihin, jotka voi laskea premiumautoiksi. Kalifornialaistallista mukana oli toimintamatkakuningatar Model S:n lisäksi suorituskykykatumaasturi Model X Plaid sekä maailman myydyin automalli, suuressa nosteessa oleva Model Y Standard Range RWD. Model X:n 546 kilometrin tulos ylitti WLTP-ilmoituksen kolmella kilometrillä. Model Y puolestaan jäi 455 kilometrin WLTP-lupauksestaan kuuden kilometrin verran, mikä tosin vastasi vain vaivaista yhtä prosenttia.

Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: NAF

Luetuimmat