Ajoneuvot | Koeajo | 12.7.2019

Maistiainen: Audi A4 ja salatut kuvat

Automaailma toimii joskus kummallisin tavoin.

Jaa artikkeli

Pahoittelut aloituskuvasta. Se on käsitelty Photoshopilla. Normaalisti Moottori ei moiseen vääristelyyn ryhdy, mutta nyt emme voineet muuta. Taustalla on tarina autoalan toimintatavoista vuonna 2019.

Näin automaailma toimii

Uutuusmallin esittely noudattaa yleensä kolmivaiheista porrastusta. Ensin auto paljastetaan – joko suuressa spektaakkelissa tai paljon kätevämmin lehdistötiedotteella. Pari kuukautta myöhemmin vuorossa ovat varsinaiset koeajot, jälleen kerran lähes poikkeuksetta jossain päin Keski-Eurooppaa. Lopuksi autot saadaan Suomeen, ja vasta sitten selviää lopullinen totuus.

Kansainvälisiin koeajoihin kutsutaan medioita ympäri Eurooppaa, joskus jopa ympäri maailmaa. Kutsuttuja on satoja, ja tapahtuma kestää auton merkittävyydestä riippuen yhden työpäivän tai yhden yön yli. Kaikki sadat mediat eivät tietysti pääse ajamaan autoa yhtä aikaa, eihän satojen autojen valmistaminen yhtä tapahtumaa varten kävisi järkeen. Siksi koeajotapahtuma kestää viikosta kolmeen, ja jokainen maa pääsee ajamaan vuorollaan.

Embargo eli julkaisukielto

Perinteisen lehtimedian aikaan maiden osallistumisjärjestys ei ollut niin tärkeää. Jokainen lehti ilmestyi kun ilmestyi. Nykyisin tilanne on toinen, netin myötä nopeudesta on tullut tärkeä tekijä. Se on johtanut embargoihin, määräaikoihin, joiden jälkeen uutuudesta saa julkaista tietoa. Toimintamalli ärsyttää, vaikka se onkin reilu: kaikki mediat ovat samalla viivalla.

Yleensä embargot koskevat vain ajokokemuksia, ovathan auton tekniset tiedot ja kuvat paljastettu aiemmin. Tällä hetkellä näin on esimerkiksi BMW 1-sarjan kanssa: Moottori koeajoi odotettua uutuutta jo viikko sitten, mutta tekstin saamme julkaista vasta 17. päivä.

Julkista ja salaista

Koomisiakin tilanteita syntyy: Audi julkaisi uudistetun Audi A4:n tekniset tiedot ja valokuvat jo toukokuussa. Autoja on myös liikkunut ympäri Eurooppaa julkaisutapahtumassa. Jotkut ohikulkijat lienevät varmasti kuvanneet autoja ja laittaneet kuvia Instagramiin.

Mediat eivät kuitenkaan saa kertoa autosta mitään, emme voi edes julkaista autosta kuvia. Sen takia voimme linkata tähän uutisen Audi A4:n ja urheilumalli S4:n julkaisusta, mutta enempää emme voi tehdä. Se ei olisi reilua sopimusta noudattavia medioita kohtaan.

Siksi avauskuvassa on tökeröllä kuvankäsittelyllä siirretty Audi A4 Avantin kuva valmistajan omasta lehdistöpankista. Sen saamme toki julkaista, onhan Audi päästänyt kuvat nettiin jo kuukausi sitten.

Mutta jos satut näkemään uuden mallin liikenteessä, ota toki siitä kuvia. Mikään ei estä julkaisemasta niitä esimerkiksi Instagramissa ja tagaamällä #moottorimedia.

Audi A4 -malliston hinnat ovat sentään jo julkisia. Mallisto kattaa alkuun kolme bensiinivaihtoehtoa (150, 190 ja 245 hv) ja kaksi dieseliä (190 ja 231 hv). Mallisto laajenee myöhemmin, tulossa ovat muun muassa S4 ja S4 Avant -mallit sekä A4 allroad quattro. Hinnat alkavat 150-hevosvoimaisen 35 TFSI MHEV S tronicin 38 531 eurosta.

Jaa artikkeli

Keskustelu