17.1.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Citroën ë-C4 sähköauto on välimalli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sekä Citroën ë-C4 sähköauto että perinteisemmin polttomoottoroitu Citroën C4 muodostavat melkoisen välimallin niin ulkonäön, tilan, ominaisuuksien kuin hinnankin suhteen. Citroën ë-C4 sähköauto jakaa voimalinjaa lukuun ottamatta lähes kaiken perinteisellä polttomoottorilla varustetun Citroën C4 -mallin kanssa, joten niistä on hankala puhua täysin erikseen. Ulkonäön osalta kattolinja muistuttaa mielenkiintoisella tavalla viistoperäedeltäjistä, kuten Xsara tai GS, vaikka muuten autoa katsovalle tullee jo 156 millimetrin maavarastakin mieleen SUV-luokka. Uudet C4-mallit asettuvat jonnekin luokkien välimaastoon. Samoin kyseessä on käytännössä kilpailija alempaan keskiluokkaan, jossa majailee Volkswagen Golfin lisäksi esimerkiksi sisarkonsernin Peugeot 308. Citroënin uutuus rakentuu kuitenkin Peugeot 308 -mallin EMP2-perusrakenteen sijaan pienemmälle CMP-perusrakenteelle. Tämä salli sähköversion tekemisen, mutta asettaa auton mielenkiintoisen väliin. Aiemmin mainittu Golf alkaa lähes 25 000 euron hinnasta, mutta Citroën C4 alkaa 100-hevosvoimaisella bensiinimoottorilla alta 20 000 euron rajan. Houkutteleva hinta tukee kahden luokan spagaattia, sillä mitat kelpaavat isompaan luokkaan pienemmästä perusrakenteesta huolimatta. Sähköversion hinta alkaa noin 35 000 euron kohdalta ja kipuaa koeajossa olevana Shine-varusteltuna lippulaivana yli 40 000 euron. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suurempaa tuntua Citroën ë-C4 sähköauto jakaa niin paljon polttomoottorimallin kanssa, että myös suurin osa kokemuksista voitaneen asettaa samaan kategoriaan. Sisätilat näyttäytyvät yksinkertaistetun moderneina heijastusnäyttöineen, mutta digimittaristolta kaipaisi enemmän vaihtoehtoja. Tietoviihdejärjestelmä, ja sen 10-tuumainen kosketusnäyttö, toimii mainiona alustana Android Auto tai Apple CarPlay -peilaamiseen, mutta muuten käyttö on kankeampaa. Hyvistä säilytystiloista voi mainita esimerkkinä apukuljettajalta löytyvän hansikaslokeron lisäksi myös kojelautatarjotin ja Smart Pad Support Citroën -tablettiteline. Auton hiljaisuus, Progressive Hydraulic Cushions -jousitus sekä miellyttävästi verhoillut Advanced Comfort -mukavuusistuimet tukevat kokemusta lähtöhintaa, ja perusrakennetta, suuremmasta autosta. Tässä piileekin uutuussitikan paras puoli. Sama tunne tosin toistuu kääntöympyrän kankeutta kokeillessa. Citroën ë-C4 sähköauto Citroën ë-C4 sähköauto rakentuu 100 kilowattia (136 hv) tehoa ja 260 newtonmetriä vääntöä tuottavan sähkömoottorin ja 50-kilowattituntisen akun ympärille. Auton huippunopeudeksi on ilmoitettu 150 kilometriä tunnissa. Se tuntuu käytössä juuri siltä mitä suoritusarvot lupaavat. Sähkömoottorin välitön vääntö tekee liikkumisesta vaivatonta ja tämänkaltainen suorituskyky riittää arjen tarpeisiin erinomaisesti. Räjähtävää riemua etsitään kuitenkin eri välinein. Toimintamatkaksi merkitään WLTP-mittaustavan mukaan 350 kilometriä, mutta käytännön toimintamatkasta meillä lienee ikäviä uutisia – ainakin koeajon aikaan vallinneissa piukoissa pakkasissa. Tämän suhteen isona haasteena esiintyy auton kyvyttömyys arvioida toimintamatkaa luotettavasti. Palaamme tähän kuitenkin kattavammin koeajon yhteydessä. Kuvat ja teksti: Henri Posa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan