17.1.2021

Maistiainen: Citroën ë-C4 sähköauto on välimalli

Citroen e-C4

Sekä Citroën ë-C4 sähköauto että perinteisemmin polttomoottoroitu Citroën C4 muodostavat melkoisen välimallin niin ulkonäön, tilan, ominaisuuksien kuin hinnankin suhteen.

Citroën ë-C4 sähköauto jakaa voimalinjaa lukuun ottamatta lähes kaiken perinteisellä polttomoottorilla varustetun Citroën C4 -mallin kanssa, joten niistä on hankala puhua täysin erikseen. Ulkonäön osalta kattolinja muistuttaa mielenkiintoisella tavalla viistoperäedeltäjistä, kuten Xsara tai GS, vaikka muuten autoa katsovalle tullee jo 156 millimetrin maavarastakin mieleen SUV-luokka. Uudet C4-mallit asettuvat jonnekin luokkien välimaastoon.

Citroen e-C4

Samoin kyseessä on käytännössä kilpailija alempaan keskiluokkaan, jossa majailee Volkswagen Golfin lisäksi esimerkiksi sisarkonsernin Peugeot 308. Citroënin uutuus rakentuu kuitenkin Peugeot 308 -mallin EMP2-perusrakenteen sijaan pienemmälle CMP-perusrakenteelle. Tämä salli sähköversion tekemisen, mutta asettaa auton mielenkiintoisen väliin.

Aiemmin mainittu Golf alkaa lähes 25 000 euron hinnasta, mutta Citroën C4 alkaa 100-hevosvoimaisella bensiinimoottorilla alta 20 000 euron rajan. Houkutteleva hinta tukee kahden luokan spagaattia, sillä mitat kelpaavat isompaan luokkaan pienemmästä perusrakenteesta huolimatta. Sähköversion hinta alkaa noin 35 000 euron kohdalta ja kipuaa koeajossa olevana Shine-varusteltuna lippulaivana yli 40 000 euron.

Citroen e-C4

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suurempaa tuntua

Citroën ë-C4 sähköauto jakaa niin paljon polttomoottorimallin kanssa, että myös suurin osa kokemuksista voitaneen asettaa samaan kategoriaan. Sisätilat näyttäytyvät yksinkertaistetun moderneina heijastusnäyttöineen, mutta digimittaristolta kaipaisi enemmän vaihtoehtoja.

Tietoviihdejärjestelmä, ja sen 10-tuumainen kosketusnäyttö, toimii mainiona alustana Android Auto tai Apple CarPlay -peilaamiseen, mutta muuten käyttö on kankeampaa. Hyvistä säilytystiloista voi mainita esimerkkinä apukuljettajalta löytyvän hansikaslokeron lisäksi myös kojelautatarjotin ja Smart Pad Support Citroën -tablettiteline.

Auton hiljaisuus, Progressive Hydraulic Cushions -jousitus sekä miellyttävästi verhoillut Advanced Comfort -mukavuusistuimet tukevat kokemusta lähtöhintaa, ja perusrakennetta, suuremmasta autosta. Tässä piileekin uutuussitikan paras puoli. Sama tunne tosin toistuu kääntöympyrän kankeutta kokeillessa. 

Citroen e-C4

Citroën ë-C4 sähköauto

Citroën ë-C4 sähköauto rakentuu 100 kilowattia (136 hv) tehoa ja 260 newtonmetriä vääntöä tuottavan sähkömoottorin ja 50-kilowattituntisen akun ympärille. Auton huippunopeudeksi on ilmoitettu 150 kilometriä tunnissa.

Se tuntuu käytössä juuri siltä mitä suoritusarvot lupaavat. Sähkömoottorin välitön vääntö tekee liikkumisesta vaivatonta ja tämänkaltainen suorituskyky riittää arjen tarpeisiin erinomaisesti. Räjähtävää riemua etsitään kuitenkin eri välinein.

Citroen e-C4

Toimintamatkaksi merkitään WLTP-mittaustavan mukaan 350 kilometriä, mutta käytännön toimintamatkasta meillä lienee ikäviä uutisia – ainakin koeajon aikaan vallinneissa piukoissa pakkasissa. Tämän suhteen isona haasteena esiintyy auton kyvyttömyys arvioida toimintamatkaa luotettavasti. Palaamme tähän kuitenkin kattavammin koeajon yhteydessä.

Kuvat ja teksti: Henri Posa

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat