23.10.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Honda HR-V e:HEV – ajan hermolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alle 35 000 eurosta lähtevä Honda HR-V e:HEV tarkoittaa täysin uutta kolmatta sukupolvea ja hybridivoimalinjaa. Honda on jälleen ajan hermolla. Honda HR-V on valtaisaksi menestykseksi lyhyessä ajassa kasvaneen B-SUV -segmentin pioneeri. Vuonna 1997 kolmiovisena esitelty ensimmäinen sukupolvi oli todellinen outolintu ja ehkä jopa hieman liikaa aikaansa edellä. Nyt hybridivoimalinjalla varustettu kolmannen sukupolven Honda HR-V e:HEV haluaa olla ajan hermolla. Uudessa sukupolvessa yhdistyy jotain uutta, jotain vanhaa, jotain lainattua ja jotain sinistä. Muotoilu edustaa täysin uutta, sulavaa ja raikasta suuntausta. Sen sijaan auton akseliväli, pituus ja leveys on pysynyt täysin samana. Voimalinja on lainattu Jazzista ja yksityiskohdissa toistuu sininen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Honda HR-V e:HEV Hybridivoimalinja on pääpiirteittään tuttu tilaihme Jazzista, mutta voimaa on puristettu hieman lisää. Järjestelmäteho on nyt 96 kilowattia (130 hevosvoimaa) ja huippuvääntö 253 newtonmetriä. Honda HR-V e:HEV on aina etuvetoinen. Sekä kaksi sähkömoottoria, että 1,5-litrainen nelisylinterinen polttomoottori on sijoitettu eteen. Polttoainetankki on sijoitettu mielenkiintoisesti etumatkustajan jalkojen alle. Kiihtyvyysarvo nollasta sataan on 10,6 sekuntia ja WLTP-mittauksen mukainen kulutuslukema 5,4 l/100 km. Kumpikaan ei saa varsinaisesti sukkia pyörimään jaloissa ja ajokokemus vastaa tätä täydellisesti. Saksassa raskaalla kaasujalalla ja reiluilla nopeuksilla kulutuksen saa nousemaan jopa kympin tuntumaan, mutta sekalaisessa ajossa myös laskemaan alle kuuden. Kotimaassa on tosin helpompi ajaa taloudellisemmin. Kaasua polkaistaessa syvempään kierrokset nousevat korkealle ja karkealle, joten kiihdytykset eivät ole erityisen nautittavia. Ajotilavalinta tarjoaa kolme vaihtoehtoa: eco, normal ja sport. Nimet kuvaavat hyvin toimintaa ja normal suoriutuu tavallisimmista tehtävistä kaikkein parhaimmin. Hyvä perusajettavuus vastaa odotuksia. Katumaasturimaisesti HR-V kallistuu kaarteeseen käännettäessä, mutta ohjautuu silti hyvin. Korkeamman painopisteen varjopuolena välittyy myös hieman jämäkähkö jousitus, joka tosin tuntuu lähinnä liian painavilta vanteilta. Elegance, Advance & Advance Style Vaikka mitoissa on paljon samaa edeltäjän kanssa, on maavaraa lisätty ja kattoa laskettu. Konepelti on tasainen ja keula pysty, jotta mitat olisi helpompi hahmottaa. Honda HR-V e:HEV on hyvännäköinen luokkansa edustaja. Varustetasoja on kolme, joista edullisin Elegance aloittaa hinnaston hieman alta 35 000 euron. Koeajettavana oli vain paremmin varustellut Advance ja Advance Style, joista kuvissa näkyvä arvokkaampi lähenee jo 40 000 euron rajaa. Näistä jo edullisempi kattaa tarpeet hyvin, mutta palaamme varusteluun tarkemmin varsinaisen koeajon yhteydessä. Ohjaamo on joka tapauksessa uusi, sillä mittaristo on nyt digitaalinen ja tietoviihdejärjestelmä pari harppausta modernimpi. Juuri suurin kuvakkein varustettu ja nopeasti reagoiva tietoviihdejärjestelmä on ehkä auton suurin edistysaskel. Ilmastoinnin säädöt tehdään vielä ihastuttavasti perinteisin rullin, mutta suurehko vaihdekeppi muistuttaa vanhoista ajoista. Takaa löytyy Hondan nerokas Magic Seat -tilaratkaisu, jossa takapenkit saa nousemaan pystyyn esimerkiksi koiran mahduttamiseksi tai vastaavasti niiaamaan eteenpäin tavaratilan laajentamiseksi. Ratkaisu on upea. Pituussuunnassa tilaa riittää hyvin kahdelle keskimittaiselle aikuiselle peräkkäinkin istumiseen, mutta takana loppuu ensimmäisenä pääntila. Auton sähköiseen liikuttamiseen hyödynnettävä akusto on sijoitettu tavaratilan välipohjan alle ja tämän huomaa. Tavaratilaa on jäljellä vain hieman reilut 300 litraa eikä lastauskorkeus ole erityisen matala, joka on tämän luokan autolle heikohko suoritus. Kokonaisuus on kunnossa. Hondan uutuus näyttää hyvältä ja kaikki muu on riittävällä tolalla. Oikeasti merkittäviä moitteita ei juuri löydy. Häitä joudumme kuitenkin odottamaan vielä tovin. Toimitukset ovat viivästyneet puolijohdepulan vuoksi jokusen kuukauden verran ensi vuoden puolelle. Kuvat ja teksti: Henri Posa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?