29.9.2017

Maistiainen: Hyundai i30 N – malliston vahva esikoinen

Hyundai i30 N

Hyundain urheilumallistoa on odoteltu hyvä tovi, mutta uusi i30 N vastaa valtaviin odotuksiin varmalla suorituksella.

N niin kuin Namyang, N niin kuin Nürburgring.

Kaksi uuden automallin testaamiseen liittyvää paikkakuntaa ovat lahjoittaneet Hyundaille etukirjaimensa, samalla kun korealaisvalmistaja etsii sporttimallistolleen identiteettiä ärrien ja ässien viidakossa. Vuosien odottamisen jälkeen peli avautuu vahvalla keskikentän hyökkäyksellä: Hyundai i30 N rynnistää suoraan arkisporttien kisailtuun luokkaan Golf GTI:n ja Civic Type R:n keskelle.

Hyundai i30 N

Tuttuun tapaan Hyundai on katsonut tarkkaan kilpailijoidensa tekemisiä ja toteuttanut sen jälkeen oman näkemyksenä. Lopputuloksena on tinkimätön katusportti, joka aiheuttaa taatusti harmaita hiuksia segmentin vakiopelaajille.

2,0-litraisesta Theta-bensaturbosta kiritetään Hyundai i30 N:ssä 250 hevosvoimaa, mutta tarjolla on myös 275-hevosvoimainen Performance Pack -versio. Molemmat moottoriversiot vetävät pirteästi läpi koko kierrosalueen, tarjoten kuitenkin riittävästi nöyrää alavääntöä helppoon arkiajoon. Moottorin jatkeena on erinomaisesti toimiva 6-vaihteinen manuaali ja arkimallista uudelleensuunniteltu kytkin.

Hyundai i30 N

Pirteämmän moottoriversion yhteydessä saapuu myös sähköisesti ohjattu tasauspyörästön lukko. N-osasto on kuitenkin ajo-ominaisuuksia etsiessään suunnitellut etuvetoisen i30:n etuakselin lähes kokonaan uudelleen ja lopputuloksena on erinomaista pitoa myös ilman lukkoa. Samalla ohjaustuntuma on parantunut selvästi arkimalliin verrattuna.

Hyundai i30 N:n parasta antia on auton alusta, joka on sporttisen napakka. Huomioitavaa on kuitenkin, että säädettävä iskunvaimennus ei koskaan laiskottele, vaan urheilullisimmillaankin epätasaisuudet hoidetaan nöyryydellä kontrollin ja mukavuuden nimissä. Suomalaisittainkin kuoppaiset italialaistiet eivät sotkeneet auton ripeää etenemistä.

Hyundai i30 N

Kattavien ajotilojen ja runsaslukuisten säätöjen keskeltä löytää nopeasti omat suosikkinsa, joilla i30 N:n saa itselleen sopivaksi niin matka-ajoon, mutkapätkälle kuin rata-ajoon. Arkikäyttöäkään ei ole unohdettu, esimerkiksi tavaratilan jäykistävän poikittaistuen saa myös irti kuljetustarpeita varten.

Mallin hinnat alkavat Suomessa 34 990 eurosta, kattavammin varustellun 275-hevosvoimaisen Performance Packin asettuessa 39 990 euroon.

Hyundai i30 N
Ajotilojen valinta on helppoa ratissa olevilla siniharmailla napeilla.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Luetuimmat