29.9.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Hyundai i30 N – malliston vahva esikoinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundain urheilumallistoa on odoteltu hyvä tovi, mutta uusi i30 N vastaa valtaviin odotuksiin varmalla suorituksella. N niin kuin Namyang, N niin kuin Nürburgring.Kaksi uuden automallin testaamiseen liittyvää paikkakuntaa ovat lahjoittaneet Hyundaille etukirjaimensa, samalla kun korealaisvalmistaja etsii sporttimallistolleen identiteettiä ärrien ja ässien viidakossa. Vuosien odottamisen jälkeen peli avautuu vahvalla keskikentän hyökkäyksellä: Hyundai i30 N rynnistää suoraan arkisporttien kisailtuun luokkaan Golf GTI:n ja Civic Type R:n keskelle.Tuttuun tapaan Hyundai on katsonut tarkkaan kilpailijoidensa tekemisiä ja toteuttanut sen jälkeen oman näkemyksenä. Lopputuloksena on tinkimätön katusportti, joka aiheuttaa taatusti harmaita hiuksia segmentin vakiopelaajille.2,0-litraisesta Theta-bensaturbosta kiritetään Hyundai i30 N:ssä 250 hevosvoimaa, mutta tarjolla on myös 275-hevosvoimainen Performance Pack -versio. Molemmat moottoriversiot vetävät pirteästi läpi koko kierrosalueen, tarjoten kuitenkin riittävästi nöyrää alavääntöä helppoon arkiajoon. Moottorin jatkeena on erinomaisesti toimiva 6-vaihteinen manuaali ja arkimallista uudelleensuunniteltu kytkin.Pirteämmän moottoriversion yhteydessä saapuu myös sähköisesti ohjattu tasauspyörästön lukko. N-osasto on kuitenkin ajo-ominaisuuksia etsiessään suunnitellut etuvetoisen i30:n etuakselin lähes kokonaan uudelleen ja lopputuloksena on erinomaista pitoa myös ilman lukkoa. Samalla ohjaustuntuma on parantunut selvästi arkimalliin verrattuna.Hyundai i30 N:n parasta antia on auton alusta, joka on sporttisen napakka. Huomioitavaa on kuitenkin, että säädettävä iskunvaimennus ei koskaan laiskottele, vaan urheilullisimmillaankin epätasaisuudet hoidetaan nöyryydellä kontrollin ja mukavuuden nimissä. Suomalaisittainkin kuoppaiset italialaistiet eivät sotkeneet auton ripeää etenemistä.Kattavien ajotilojen ja runsaslukuisten säätöjen keskeltä löytää nopeasti omat suosikkinsa, joilla i30 N:n saa itselleen sopivaksi niin matka-ajoon, mutkapätkälle kuin rata-ajoon. Arkikäyttöäkään ei ole unohdettu, esimerkiksi tavaratilan jäykistävän poikittaistuen saa myös irti kuljetustarpeita varten.Mallin hinnat alkavat Suomessa 34 990 eurosta, kattavammin varustellun 275-hevosvoimaisen Performance Packin asettuessa 39 990 euroon.Ajotilojen valinta on helppoa ratissa olevilla siniharmailla napeilla.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa