16.1.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Isuzu D-Max – kuorma-auton poikanen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Isuzu D-Max on kuorma-autovalmistajan pienin malli, siinä missä sen pick-up-kilpailijat ovat usein valmistajansa suurimpia malleja. Raskaan kaluston asiantuntemuksen luulisi vaikuttavan järeyteen ja kestävyyteen. Erilaisia lähtökohtia ei kyllä ainakaan päällepäin huomaa, Isuzu D-Max vaikuttaisi olevan tehty samasta muotista kuin kaikki muutkin avolavamallit. Eivätkä erot ole isoja rakenteissakaan: erillinen tikapuurunko, nelisylinterinen diesel ja kytkettävä neliveto ovat luokan tavaramerkkejä. Niinpä pompottavat ajovaikutelmatkin muistuttavat toisiaan, parhaimmillaan avolavat ovat huonossa maastossa tai raskaissa vetotehtävissä. Millä tavoin D-Maxin perusteellisesti uusiutunut kymmenes sukupolvi yrittää erottua kilpailijoistaan?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTurvallisin avolavaIsuzu D-Max on juuri saanut viisi tähteä Euro NCAP -törmäystestistä, se ei ole tavallista kolhoille pick-upeille. Tulokseen on päästy muun muassa aiempaa tukevammalla rungolla, lisätyllä suurlujuusteräksellä, isommilla jarruilla ja kahdeksalla turvatyynyllä. Jalankulkijan suojaksi konepelti on aikaisempaa korkeammalla ja peräänantavampi. Ohjaustehostuksen muuttuminen sähköiseksi on mahdollistanut kaikkien sähköisten turvajärjestelmien tuomisen avolavoihin. Kääntymisavustin ja keskiturvatyynyt ovat harvinaisia henkilöautoissakin.Parantunut mukavuus ja tarkempi talousMukavuus ei ole avolavan valintakriteereitä tärkein, mutta työkalun ei tarvitse olla askeettinen. Isuzun melutaso on miellyttävän vaimea ainakin testipäivän lumipöperökelillä, karhealla asfaltilla tarkistamme arviota. Joustovaroja on kasvatettu ja iskunvaimentimien asentoa muutettu. Ohjaamo on aiempaa pidempi, ja tilaa on väljästi. Ajoasentoa ja istuimen muotoilua on parannettu, nyt rattiinkin on saatu etäisyyssäätö. Keskikonsoli ja vaihdekeppi ovat aiempaa korkeammalla, mutta kepin liikkeet ovat lyhyemmät ja täsmällisemmät. Nykytapaan useimpia toimintoja voi hallita joko ratin puolista tai kosketusnäytöllä.D-Maxin moottori on edelleen 1,9-litrainen 163-hevosvoimainen nelisylinterinen diesel, mutta turboahdin on vaihdettu sähköisesti ohjattuun, ruiskutuspainetta on nostettu ja välijäähdytin muutettu vesijäähdytteiseksi. Kardaaniakseli on kevyttä alumiinia, ja automaattivaihteisto vaihtaa puolet aiempaa nopeammin. Renkaat ovat aina 18-tuumaiset, mutta vierintävastus on alentunut. Yhdessä pienemmän ilmanvastuksen ja sähköisen ohjaustehostuksen kanssa toimet ovat vähentäneet kulutusta puolisen litraa sadalla.Paluu kärkikahinoihinD-Max jätti viime vuonna avolavamarkkinan kilpailijoiden haltuun, sillä edellistä mallia myytiin loppuun jo viime talvena. Uuden mallin esittelyä ovat hidastaneet koronan lisäksi hintaneuvottelut. Tehdas ajatteli saavansa rutkasti parannetusta mallista enemmän rahaa. Mykkäkoulun jälkeen ensimmäinen erä autoja on vasta nyt laivassa kutakuinkin entiseen hintaan.Hintahaitari ulottuu L-perusvarusteisen Space Cabin 34 390 eurosta autoverollisen viisipaikkaisen Double Cab LSE:n 65 890 euroon. Ominaisuuksien ja hinnan puolesta myyntimenestykselle ei ole estettä.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen