16.1.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Isuzu D-Max – kuorma-auton poikanen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Isuzu D-Max on kuorma-autovalmistajan pienin malli, siinä missä sen pick-up-kilpailijat ovat usein valmistajansa suurimpia malleja. Raskaan kaluston asiantuntemuksen luulisi vaikuttavan järeyteen ja kestävyyteen. Erilaisia lähtökohtia ei kyllä ainakaan päällepäin huomaa, Isuzu D-Max vaikuttaisi olevan tehty samasta muotista kuin kaikki muutkin avolavamallit. Eivätkä erot ole isoja rakenteissakaan: erillinen tikapuurunko, nelisylinterinen diesel ja kytkettävä neliveto ovat luokan tavaramerkkejä. Niinpä pompottavat ajovaikutelmatkin muistuttavat toisiaan, parhaimmillaan avolavat ovat huonossa maastossa tai raskaissa vetotehtävissä. Millä tavoin D-Maxin perusteellisesti uusiutunut kymmenes sukupolvi yrittää erottua kilpailijoistaan? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Turvallisin avolava Isuzu D-Max on juuri saanut viisi tähteä Euro NCAP -törmäystestistä, se ei ole tavallista kolhoille pick-upeille. Tulokseen on päästy muun muassa aiempaa tukevammalla rungolla, lisätyllä suurlujuusteräksellä, isommilla jarruilla ja kahdeksalla turvatyynyllä. Jalankulkijan suojaksi konepelti on aikaisempaa korkeammalla ja peräänantavampi. Ohjaustehostuksen muuttuminen sähköiseksi on mahdollistanut kaikkien sähköisten turvajärjestelmien tuomisen avolavoihin. Kääntymisavustin ja keskiturvatyynyt ovat harvinaisia henkilöautoissakin. Parantunut mukavuus ja tarkempi talous Mukavuus ei ole avolavan valintakriteereitä tärkein, mutta työkalun ei tarvitse olla askeettinen. Isuzun melutaso on miellyttävän vaimea ainakin testipäivän lumipöperökelillä, karhealla asfaltilla tarkistamme arviota. Joustovaroja on kasvatettu ja iskunvaimentimien asentoa muutettu. Ohjaamo on aiempaa pidempi, ja tilaa on väljästi. Ajoasentoa ja istuimen muotoilua on parannettu, nyt rattiinkin on saatu etäisyyssäätö. Keskikonsoli ja vaihdekeppi ovat aiempaa korkeammalla, mutta kepin liikkeet ovat lyhyemmät ja täsmällisemmät. Nykytapaan useimpia toimintoja voi hallita joko ratin puolista tai kosketusnäytöllä. D-Maxin moottori on edelleen 1,9-litrainen 163-hevosvoimainen nelisylinterinen diesel, mutta turboahdin on vaihdettu sähköisesti ohjattuun, ruiskutuspainetta on nostettu ja välijäähdytin muutettu vesijäähdytteiseksi. Kardaaniakseli on kevyttä alumiinia, ja automaattivaihteisto vaihtaa puolet aiempaa nopeammin. Renkaat ovat aina 18-tuumaiset, mutta vierintävastus on alentunut. Yhdessä pienemmän ilmanvastuksen ja sähköisen ohjaustehostuksen kanssa toimet ovat vähentäneet kulutusta puolisen litraa sadalla. Paluu kärkikahinoihin D-Max jätti viime vuonna avolavamarkkinan kilpailijoiden haltuun, sillä edellistä mallia myytiin loppuun jo viime talvena. Uuden mallin esittelyä ovat hidastaneet koronan lisäksi hintaneuvottelut. Tehdas ajatteli saavansa rutkasti parannetusta mallista enemmän rahaa. Mykkäkoulun jälkeen ensimmäinen erä autoja on vasta nyt laivassa kutakuinkin entiseen hintaan. Hintahaitari ulottuu L-perusvarusteisen Space Cabin 34 390 eurosta autoverollisen viisipaikkaisen Double Cab LSE:n 65 890 euroon. Ominaisuuksien ja hinnan puolesta myyntimenestykselle ei ole estettä. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku