16.1.2021

Maistiainen: Isuzu D-Max – kuorma-auton poikanen

Isuzu D-Max

Isuzu D-Max on kuorma-autovalmistajan pienin malli, siinä missä sen pick-up-kilpailijat ovat usein valmistajansa suurimpia malleja. Raskaan kaluston asiantuntemuksen luulisi vaikuttavan järeyteen ja kestävyyteen.

Erilaisia lähtökohtia ei kyllä ainakaan päällepäin huomaa, Isuzu D-Max vaikuttaisi olevan tehty samasta muotista kuin kaikki muutkin avolavamallit. Eivätkä erot ole isoja rakenteissakaan: erillinen tikapuurunko, nelisylinterinen diesel ja kytkettävä neliveto ovat luokan tavaramerkkejä. Niinpä pompottavat ajovaikutelmatkin muistuttavat toisiaan, parhaimmillaan avolavat ovat huonossa maastossa tai raskaissa vetotehtävissä. Millä tavoin D-Maxin perusteellisesti uusiutunut kymmenes sukupolvi yrittää erottua kilpailijoistaan?

Isuzu D-Max

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Turvallisin avolava

Isuzu D-Max on juuri saanut viisi tähteä Euro NCAP -törmäystestistä, se ei ole tavallista kolhoille pick-upeille. Tulokseen on päästy muun muassa aiempaa tukevammalla rungolla, lisätyllä suurlujuusteräksellä, isommilla jarruilla ja kahdeksalla turvatyynyllä. Jalankulkijan suojaksi konepelti on aikaisempaa korkeammalla ja peräänantavampi. Ohjaustehostuksen muuttuminen sähköiseksi on mahdollistanut kaikkien sähköisten turvajärjestelmien tuomisen avolavoihin. Kääntymisavustin ja keskiturvatyynyt ovat harvinaisia henkilöautoissakin.

Parantunut mukavuus ja tarkempi talous

Mukavuus ei ole avolavan valintakriteereitä tärkein, mutta työkalun ei tarvitse olla askeettinen. Isuzun melutaso on miellyttävän vaimea ainakin testipäivän lumipöperökelillä, karhealla asfaltilla tarkistamme arviota. Joustovaroja on kasvatettu ja iskunvaimentimien asentoa muutettu. Ohjaamo on aiempaa pidempi, ja tilaa on väljästi. Ajoasentoa ja istuimen muotoilua on parannettu, nyt rattiinkin on saatu etäisyyssäätö. Keskikonsoli ja vaihdekeppi ovat aiempaa korkeammalla, mutta kepin liikkeet ovat lyhyemmät ja täsmällisemmät. Nykytapaan useimpia toimintoja voi hallita joko ratin puolista tai kosketusnäytöllä.

Isuzu D-Max

D-Maxin moottori on edelleen 1,9-litrainen 163-hevosvoimainen nelisylinterinen diesel, mutta turboahdin on vaihdettu sähköisesti ohjattuun, ruiskutuspainetta on nostettu ja välijäähdytin muutettu vesijäähdytteiseksi. Kardaaniakseli on kevyttä alumiinia, ja automaattivaihteisto vaihtaa puolet aiempaa nopeammin. Renkaat ovat aina 18-tuumaiset, mutta vierintävastus on alentunut. Yhdessä pienemmän ilmanvastuksen ja sähköisen ohjaustehostuksen kanssa toimet ovat vähentäneet kulutusta puolisen litraa sadalla.

Paluu kärkikahinoihin

D-Max jätti viime vuonna avolavamarkkinan kilpailijoiden haltuun, sillä edellistä mallia myytiin loppuun jo viime talvena. Uuden mallin esittelyä ovat hidastaneet koronan lisäksi hintaneuvottelut. Tehdas ajatteli saavansa rutkasti parannetusta mallista enemmän rahaa. Mykkäkoulun jälkeen ensimmäinen erä autoja on vasta nyt laivassa kutakuinkin entiseen hintaan.

Hintahaitari ulottuu L-perusvarusteisen Space Cabin 34 390 eurosta autoverollisen viisipaikkaisen Double Cab LSE:n 65 890 euroon. Ominaisuuksien ja hinnan puolesta myyntimenestykselle ei ole estettä.

Isuzu D-Max

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat