25.4.2022

Maistiainen: Mazda CX-60 – valmistajan ensimmäisessä lataushybridissä on perusteet kunnossa

Mazda CX-60

Mazda CX-60 on valmistajan ensimmäinen lataushybridi – joidenkin mielestä tällaisen mallin tuominen markkinoille nyt voi olla jo myöhäistä, mutta ennakkokysynnän perusteella näin väittävät ovat väärässä.

Moottori kävi jokin aika sitten koeistumassa Mazda CX-60 -katumaasturin, jonka on tarkoituksena kantaa jatkossa japanilaisvalmistajan lippulaivan viittaa.

Mazda CX-60

Kyseisen staattisen esittelyn jälkeen kerroimme kattavasti auton teknisiä ominaisuuksia, mutta kerrataan lyhyesti tärkeimmät. Kyseessä on myös valmistajan ensimmäinen lataushybridi, aiemmin mallistoon on kuulunut lähinnä puhtaasti polttomoottorilla toimivia autoja, sekä MX-30 -täyssähköauto.

Voimalinjaan kuuluu tuttu 2,5-litrainen 141 kilowatin (191 hevosvoiman) tehoinen vapaastihengittävä bensiinimoottori, jonka pariksi on liitetty vaihteiston yhteydessä sijaitseva sähkömoottori. Sähkömoottorista tehoa irtoaa 100 kW (136 hv) ja ilmoitettu yhteisteho on suoraan näiden kahden summa.

Mazda CX-60

Akuston koko on 17,8 kilowattituntia, jonka voimin sähköllä voi päästä jopa yli 60 kilometriä. Auto on normaalissa ajossa reilusti takavetopainotteinen ja auton vetotapa ei riipu käytettävästä energianlähteestä. Molemmat akselit voivat siis toimia joko pelkästään sähkömoottorilla, pelkästään polttomoottorilla, tai näiden yhteistyön avulla.

Pelkästään sähköllä voikin ajaa käytännössä niin kauan kuin virtaa riittää – sähkömoottorissa riittää tehoa siinä määrin, ettei polttomoottoria tarvitse käynnistellä kiihdytyksissäkään.

Mazda CX-60

Täysin uutta on myös ilman momentinmuunninta toimiva kahdeksanportainen automaattivaihteisto. Aiemmin Mazdan automaatit ovat olleet kuusipykäläisiä, mutta kahdeksanportaisella kerrotaan saatavan enemmän irti voimalinjasta niin ajomukavuuden kuin taloudellisuudenkin osalta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suosittuun kokoluokkaan

Pituutta autolla on 4 745 millimetriä, leveyttä 1 890 mm ja korkeutta 1 685 mm – auto on siis samaa kokoluokkaa esimerkiksi Suomessa suositun Volvo XC60:n kanssa. Kuljettajalla autossa on miellyttävät oltavat: muun Mazda-malliston mukaisesti erilaiset painikkeet ovat intuitiivisesti sijoitettu ja istuimet ovat miellyttävän tukevat olematta kuitenkaan kovat. Vaihteenvalitsin poikkeaa normaalista, sillä p-asennosta sitä liikutetaan ensin oikealle, ennen eteen- tai taaksepäin liikkumisen valitsemista.

Mazda CX-60

Myös takana on miellyttävät tilat ja kaksi 185-senttimetristä matkustaa autossa peräkkäin aivan mielellään. Tavaratilan vetävyys on 477 litraa, ja varustetasosta riippuen välipohjan alta vapautuu lisätilaa tavaralle. Koeajamassamme yksilössä iso osa tilasta on tosin Bosen subwooferin valtaamana.

Mazda CX-60

Tarkempiin ajotuntumiin palataan myöhemmin varsinaisen koeajon muodossa. Mainittakoon kuitenkin, että on helppo uskoa maahantuojan väitettä siitä, että Mazda CX-60 on valmistajan eniten ennakkomyyty auto aikoihin – sen verran hyvällä mallilla perusteet tuntuvat olevan. Auton hinnat lähtevät 52 997 eurosta, ja kaikkien mahdollisten lisävarusteidenkin kanssa hinta nousee varsin kohtuullisesti noin 15 000 euroa.

Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen

Luetuimmat