25.4.2022 Ajoneuvot Maistiainen: Mazda CX-60 – valmistajan ensimmäisessä lataushybridissä on perusteet kunnossa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda CX-60 on valmistajan ensimmäinen lataushybridi – joidenkin mielestä tällaisen mallin tuominen markkinoille nyt voi olla jo myöhäistä, mutta ennakkokysynnän perusteella näin väittävät ovat väärässä. Moottori kävi jokin aika sitten koeistumassa Mazda CX-60 -katumaasturin, jonka on tarkoituksena kantaa jatkossa japanilaisvalmistajan lippulaivan viittaa. Kyseisen staattisen esittelyn jälkeen kerroimme kattavasti auton teknisiä ominaisuuksia, mutta kerrataan lyhyesti tärkeimmät. Kyseessä on myös valmistajan ensimmäinen lataushybridi, aiemmin mallistoon on kuulunut lähinnä puhtaasti polttomoottorilla toimivia autoja, sekä MX-30 -täyssähköauto. Voimalinjaan kuuluu tuttu 2,5-litrainen 141 kilowatin (191 hevosvoiman) tehoinen vapaastihengittävä bensiinimoottori, jonka pariksi on liitetty vaihteiston yhteydessä sijaitseva sähkömoottori. Sähkömoottorista tehoa irtoaa 100 kW (136 hv) ja ilmoitettu yhteisteho on suoraan näiden kahden summa. Akuston koko on 17,8 kilowattituntia, jonka voimin sähköllä voi päästä jopa yli 60 kilometriä. Auto on normaalissa ajossa reilusti takavetopainotteinen ja auton vetotapa ei riipu käytettävästä energianlähteestä. Molemmat akselit voivat siis toimia joko pelkästään sähkömoottorilla, pelkästään polttomoottorilla, tai näiden yhteistyön avulla. Pelkästään sähköllä voikin ajaa käytännössä niin kauan kuin virtaa riittää – sähkömoottorissa riittää tehoa siinä määrin, ettei polttomoottoria tarvitse käynnistellä kiihdytyksissäkään. Täysin uutta on myös ilman momentinmuunninta toimiva kahdeksanportainen automaattivaihteisto. Aiemmin Mazdan automaatit ovat olleet kuusipykäläisiä, mutta kahdeksanportaisella kerrotaan saatavan enemmän irti voimalinjasta niin ajomukavuuden kuin taloudellisuudenkin osalta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suosittuun kokoluokkaan Pituutta autolla on 4 745 millimetriä, leveyttä 1 890 mm ja korkeutta 1 685 mm – auto on siis samaa kokoluokkaa esimerkiksi Suomessa suositun Volvo XC60:n kanssa. Kuljettajalla autossa on miellyttävät oltavat: muun Mazda-malliston mukaisesti erilaiset painikkeet ovat intuitiivisesti sijoitettu ja istuimet ovat miellyttävän tukevat olematta kuitenkaan kovat. Vaihteenvalitsin poikkeaa normaalista, sillä p-asennosta sitä liikutetaan ensin oikealle, ennen eteen- tai taaksepäin liikkumisen valitsemista. Myös takana on miellyttävät tilat ja kaksi 185-senttimetristä matkustaa autossa peräkkäin aivan mielellään. Tavaratilan vetävyys on 477 litraa, ja varustetasosta riippuen välipohjan alta vapautuu lisätilaa tavaralle. Koeajamassamme yksilössä iso osa tilasta on tosin Bosen subwooferin valtaamana. Tarkempiin ajotuntumiin palataan myöhemmin varsinaisen koeajon muodossa. Mainittakoon kuitenkin, että on helppo uskoa maahantuojan väitettä siitä, että Mazda CX-60 on valmistajan eniten ennakkomyyty auto aikoihin – sen verran hyvällä mallilla perusteet tuntuvat olevan. Auton hinnat lähtevät 52 997 eurosta, ja kaikkien mahdollisten lisävarusteidenkin kanssa hinta nousee varsin kohtuullisesti noin 15 000 euroa. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku