9.4.2022 Ajoneuvot Koeajo: nimihirviö Volvo XC60 T8 AWD Long Range lisää toimintamatkaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pääsimme nollakelissä yli 60 kilometriä pelkällä sähköllä. Uusi lataushybridi Volvo XC60 T8 AWD Long Range yhdistää 455 hevosvoimaa aiempaa suurempaan akkuun. Hyvää: istuimet, ohjaamo. Huonoa: ajotilat valikon takana, hidas lataus (varauksin) Lataushybridit ovat monen suuremman auton myynnin kannalta avainasemassa eikä ruotsalaisvalmistajan mallisto tee tähän poikkeusta. Mallivuodelle 2022 uudistunut nimihirviö Volvo XC60 T8 AWD Long Range High Performance R-Design Edition aut. MY22 tuo suuren akkupaketin myötä merkittävän sähköisen toimintamatkan. Android-pohjainen tietoviihdejärjestelmä on jatkossa XC40-lataushybridiä lukuun ottamatta kaikissa Volvon malleissa. Esimerkiksi koeajamamme kaksoiskytkinvaihteiston saanut Volvo V60 B3 DCT on jatkossa myynnissä tällä uudella tietoviihdejärjstelmällä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Seesteinen ohjaamo Volvon ohjaamo on ihastuttava paikka istua jopa ilman koeajoyksilöstä uupuvaa kaunista avohuokoista puuta. Istuimet ovat erinomaiset, vaikka kallistuksensäätö voisi olla vielä laajempikin. Tämäkin XC60 T8 AWD Long Range High Performance -lataushybridi on siis saanut Android-pohjaisen tietoviihdejärjestelmän, jonka integroidut Googlen karttapalvelut tekevät navigaattorin käyttämisestä mielekästä. Toisaalta Apple CarPlay -tuki on tulossa vasta joskus myöhemmin, joka voi olla toisille jopa ostopäätökseen vaikuttava tekijä. Ajotilat on piilotettu ärsyttävästi valikoiden taakse. Yleensähän näitä ei juuri kaipaa, mutta ainakin allekirjoittaneen mielestä juuri lataushybridissä nopea käyttö olisi olennaista. Nyt esimerkiksi mahdollisimman tehokkaasti puhtaasti sähköllä töihin ajava joutuu joka ikinen aamu seikkailemaan valikkoviidakossa valitsemassa sähköajoa tarkoittavan pure-ajotilan päälle. Tilaa XC60 tarjoaa tutusti, sillä akuston fyysinen koko ei ole kasvanut. Takaistuimet kaatava saa lähes tasaisen lattiapinnan, sillä taso kohoaa vain loivasti sisätiloja kohden. Varsinaista nostokynnystä ei ole, mutta katumaastureissa tavaratilan pohja on aina korkealla. Volvo XC60 T8 AWD Long Range Liikkeellä huomaa, kuinka erityisesti etukulmia on hieman hankala hahmottaa. Kuljettaja tuntee itsensä pieneksä suurelta tuntuvassa autossa. Joillekin tämä saattaa olla toivottavakin piirre. Samalla yli 2,1 tonnin omamassaa kantava Volvo muistuttaa kuinka painava ja levein renkain varustettu auto on jopa yllättävän liukas kelin huonontuessa. Tämän huomaa jarrutuksissa ja sivuttaispidossa. Vetopitoa nimittäin löytyy tarvittaessa neljältä pyörältä sähköä ja polttomoottoria hyödyntämällä eikä eteneminen jää siitä kiinni – voimaa on tarjolla rutkasti. Kaasua poljettaessa käynnistyvän polttomoottorin äänen kuulee kyllä sisällekin ja sen matala murina kuulostaa hieman teennäiseltä eikä niinkään nautittavalta. Sähköpuolella on otettu isoja edistysaskelia. Kasvaneen sähkömoottorin tehon avulla uusi versio jaksaa moottoritienopeuksiin pelkän sähkön voimalla ja lisäksi myös sisätilojen lämmitys voidaan hoitaa sähköllä eikä polttomoottorin tarvitse turhaan käynnistyä. Näin pääsimme nollakelissäkin pelkällä sähköllä 63 kilometriä. Toki keskinopeudeksi jäi maltillinen 39 kilometriä tunnissa, vältimme tarkoituksella moottoriteitä ja sisälämpötilaksi oli säädetty 19 astetta. Haimme tarkoituksella hyvää tulosta viileässä säässä – nopeamminkin akun saisi tyhjennettyä. Samaan aikaan on tärkeää muistaa, että kahdensuuntaista 30 kilometrin työmatkaa ei viileällä säällä lataamatta taiteta. Sekä akku että auto ehtivät välissä jäähtyä ja tämä taas kaappaa tuntuvasti energiaa matkan alussa. Asia perustuu ihan fysiikan lakeihin ja koskee kaikkia autoja. Varaus palautetaan akkuun yksivaiheisesti ja tehokkaimmin se onnistuu 16 ampeerin sulakkeella. Latausteho on tällöin 3,6 kilowattia ja aikaa kuluu noin 5 tuntia. Asiointilataamisen voi siis käytännössä unohtaa, mutta toki tämäkin tahti riittää tavallisesti kotona tai töissä lataamiseen. Maahantuoja myy meillä nämä uudet lataushybridit markkinointinimellä ”Long Range” ja vastaava päivitys tulee 60-sarjan lisäksi myös 90-sarjan malleihin. Kokonaisuudessaan mallinimestä on muovautunut melkoinen hirviö, mutta eihän nimi miestä pahenna. Sähköiset toimintamatkat alkavat olemaan jo riittäviä tavallisimpiin arjen askareisiin, kunhan latausmahdollisuus löytyy ja sitä myös hyödynnetään. Päivitetty 11.4.2022: lisätty uudet tiedot tietoviihdejärjestelmien päivityksistä Teksti ja kuvat: Henri Posa Volvo XC60 T8 AWD Long Range High Performance R-Design Edition aut. MY22 Hinta alkaen 68 982 € Koeajetun auton hinta varusteineen 82 043 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 107 kW (145 hv). Teho 228 kW (310 hv), 6000 r/min Vääntö 400 Nm (3000-4800 r/min) Vääntö 400 Nm (3000-4800 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen / käytössä oleva 18,8 / 14,9 kWh. Lataus Type 2 3,6 kW (1 x 16 A). Toimintamatka 77 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 335 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,9 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,2 (yhd.) CO2-päästöt 26 g/km Mitat pituus 4708 mm, leveys 1902 mm, korkeus 1651 mm, akseliväli 2865 mm Tavaratila: 468 l Omamassa: 2150 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2250 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?