9.4.2022 Ajoneuvot Koeajo: nimihirviö Volvo XC60 T8 AWD Long Range lisää toimintamatkaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pääsimme nollakelissä yli 60 kilometriä pelkällä sähköllä. Uusi lataushybridi Volvo XC60 T8 AWD Long Range yhdistää 455 hevosvoimaa aiempaa suurempaan akkuun. Hyvää: istuimet, ohjaamo. Huonoa: ajotilat valikon takana, hidas lataus (varauksin) Lataushybridit ovat monen suuremman auton myynnin kannalta avainasemassa eikä ruotsalaisvalmistajan mallisto tee tähän poikkeusta. Mallivuodelle 2022 uudistunut nimihirviö Volvo XC60 T8 AWD Long Range High Performance R-Design Edition aut. MY22 tuo suuren akkupaketin myötä merkittävän sähköisen toimintamatkan.Android-pohjainen tietoviihdejärjestelmä on jatkossa XC40-lataushybridiä lukuun ottamatta kaikissa Volvon malleissa. Esimerkiksi koeajamamme kaksoiskytkinvaihteiston saanut Volvo V60 B3 DCT on jatkossa myynnissä tällä uudella tietoviihdejärjstelmällä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySeesteinen ohjaamoVolvon ohjaamo on ihastuttava paikka istua jopa ilman koeajoyksilöstä uupuvaa kaunista avohuokoista puuta. Istuimet ovat erinomaiset, vaikka kallistuksensäätö voisi olla vielä laajempikin.Tämäkin XC60 T8 AWD Long Range High Performance -lataushybridi on siis saanut Android-pohjaisen tietoviihdejärjestelmän, jonka integroidut Googlen karttapalvelut tekevät navigaattorin käyttämisestä mielekästä. Toisaalta Apple CarPlay -tuki on tulossa vasta joskus myöhemmin, joka voi olla toisille jopa ostopäätökseen vaikuttava tekijä. Ajotilat on piilotettu ärsyttävästi valikoiden taakse. Yleensähän näitä ei juuri kaipaa, mutta ainakin allekirjoittaneen mielestä juuri lataushybridissä nopea käyttö olisi olennaista. Nyt esimerkiksi mahdollisimman tehokkaasti puhtaasti sähköllä töihin ajava joutuu joka ikinen aamu seikkailemaan valikkoviidakossa valitsemassa sähköajoa tarkoittavan pure-ajotilan päälle.Tilaa XC60 tarjoaa tutusti, sillä akuston fyysinen koko ei ole kasvanut. Takaistuimet kaatava saa lähes tasaisen lattiapinnan, sillä taso kohoaa vain loivasti sisätiloja kohden. Varsinaista nostokynnystä ei ole, mutta katumaastureissa tavaratilan pohja on aina korkealla. Volvo XC60 T8 AWD Long RangeLiikkeellä huomaa, kuinka erityisesti etukulmia on hieman hankala hahmottaa. Kuljettaja tuntee itsensä pieneksä suurelta tuntuvassa autossa. Joillekin tämä saattaa olla toivottavakin piirre.Samalla yli 2,1 tonnin omamassaa kantava Volvo muistuttaa kuinka painava ja levein renkain varustettu auto on jopa yllättävän liukas kelin huonontuessa. Tämän huomaa jarrutuksissa ja sivuttaispidossa. Vetopitoa nimittäin löytyy tarvittaessa neljältä pyörältä sähköä ja polttomoottoria hyödyntämällä eikä eteneminen jää siitä kiinni – voimaa on tarjolla rutkasti. Kaasua poljettaessa käynnistyvän polttomoottorin äänen kuulee kyllä sisällekin ja sen matala murina kuulostaa hieman teennäiseltä eikä niinkään nautittavalta.Sähköpuolella on otettu isoja edistysaskelia. Kasvaneen sähkömoottorin tehon avulla uusi versio jaksaa moottoritienopeuksiin pelkän sähkön voimalla ja lisäksi myös sisätilojen lämmitys voidaan hoitaa sähköllä eikä polttomoottorin tarvitse turhaan käynnistyä.Näin pääsimme nollakelissäkin pelkällä sähköllä 63 kilometriä. Toki keskinopeudeksi jäi maltillinen 39 kilometriä tunnissa, vältimme tarkoituksella moottoriteitä ja sisälämpötilaksi oli säädetty 19 astetta. Haimme tarkoituksella hyvää tulosta viileässä säässä – nopeamminkin akun saisi tyhjennettyä.Samaan aikaan on tärkeää muistaa, että kahdensuuntaista 30 kilometrin työmatkaa ei viileällä säällä lataamatta taiteta. Sekä akku että auto ehtivät välissä jäähtyä ja tämä taas kaappaa tuntuvasti energiaa matkan alussa. Asia perustuu ihan fysiikan lakeihin ja koskee kaikkia autoja.Varaus palautetaan akkuun yksivaiheisesti ja tehokkaimmin se onnistuu 16 ampeerin sulakkeella. Latausteho on tällöin 3,6 kilowattia ja aikaa kuluu noin 5 tuntia. Asiointilataamisen voi siis käytännössä unohtaa, mutta toki tämäkin tahti riittää tavallisesti kotona tai töissä lataamiseen.Maahantuoja myy meillä nämä uudet lataushybridit markkinointinimellä ”Long Range” ja vastaava päivitys tulee 60-sarjan lisäksi myös 90-sarjan malleihin. Kokonaisuudessaan mallinimestä on muovautunut melkoinen hirviö, mutta eihän nimi miestä pahenna. Sähköiset toimintamatkat alkavat olemaan jo riittäviä tavallisimpiin arjen askareisiin, kunhan latausmahdollisuus löytyy ja sitä myös hyödynnetään. Päivitetty 11.4.2022: lisätty uudet tiedot tietoviihdejärjestelmien päivityksistäTeksti ja kuvat: Henri Posa Volvo XC60 T8 AWD Long Range High Performance R-Design Edition aut. MY22 Hinta alkaen 68 982 € Koeajetun auton hinta varusteineen 82 043 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 107 kW (145 hv). Teho 228 kW (310 hv), 6000 r/min Vääntö 400 Nm (3000-4800 r/min) Vääntö 400 Nm (3000-4800 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen / käytössä oleva 18,8 / 14,9 kWh. Lataus Type 2 3,6 kW (1 x 16 A). Toimintamatka 77 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 335 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,9 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,2 (yhd.) CO2-päästöt 26 g/km Mitat pituus 4708 mm, leveys 1902 mm, korkeus 1651 mm, akseliväli 2865 mm Tavaratila: 468 l Omamassa: 2150 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2250 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen