3.3.2022 Ajoneuvot Koeajo: Volvo V60 B3 DCT – turvallinen valinta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mallitarkenteen kirjainlitanian loppu sen paljastaa: Volvo V60 B3 DCT on kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla varustettu uudistus. Tutut vahvuudet, ja toisaalta heikkoudet, ovat yhä tallella. Volvo V60 B3 DCT tarkoittaa uuden kaksoiskytkinautomaattivaihteiston saapumista mallistoon. Kyseessä on sähköisesti ohjattu kahdella märkälevykytkimellä varustettu 7-pykäläinen vaihteisto. Vaihteiston sallimaksi maksimiväännöksi on ilmoitettu 380 newtonmetriä, joten se työskentelee siksi näissä kevyemmissä moottorivaihtoehdoissa. Nelivetoinen bensiinimoottorinen B5 sekä hämmentävästi nimetty dieselmoottorinen B4 jatkavat ainakin toistaiseksi tutuilla vaihteistoilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Volvo V60 B3 DCT Vaihteistolla saavutetaan Volvon arvion mukaan noin 7-16 kilogramman painonsäästö momentinmuunninautomaattin verrattaessa. Ehkä tätäkin arvokkaampia ovat hiilidioksidigrammat, joita pihistellään tämän moottorin parina 15 kappaletta jokaista ajettua kilometriä kohden (WLTP). Koeajon kulutuslukemat liikkuivat noin 7 litran tuntumassa 100 kilometriä kohden. Hieman pienempiäkin lukemia on mahdollista saada aikaan, mutta lopulta tulos on varsin keskinkertainen. Tässä suhteessa kaksoiskytkinvaihteistoa ei arjessa juuri huomaa, joka ei tosin ole suuri yllätys jo energiatehokkaiden tuotteiden kehityksen ollessa väkisinkin pientä. Toisaalta on kehuttava, että vaihteistoa ei huomaa juuri muutenkaan. Vaihdot ovat, yhtä ainoaa koeajolla liikennevaloihin hidastaessa tapahtunutta poikkeusta lukuun ottamatta, hyvin pehmeitä. Kuljettaja ei pystyisi kertomaan millä tekniikalla vaihteisto on toteutettu. Tuo edellä mainittu B3-mallimerkinnän mukainen moottori on kaksilitrainen nelisylinterinen turboahdettu bensiinimoottori. Se ei ihastuta tai ärsytä, vaan häipyy taka-alalle ja unohtuu pian kuljettajalta hoitamaan tehtävänsä asiallisesti. Ohjaus on sekä tahmea, lievästi raskaan puoleinen että lähes tunnoton. Tähän toivoisi joko runsaasti keveyttä tai todellista tietoa tien pinnasta – mieluiten molempia. Auton alusta toimii pääosin hienosti. Volvolla on etsitty kompromissia ajettavuuden ja mukavuuden välillä. Pahimmat mikrokarkeuden aiheuttamat tutinat on jätetty ensimmäisiin S90 ja V90-malleihin ja parannus on jo merkittävä. Tietyillä taajuuksilla auto on vielä hieman jämäkkä, josta Volvolla olisi varaa ottaa yksi tai kaksi napsua kohti mukavuutta. Tätä automallia ei kuitenkaan valita veitsenterävää ajettavuutta haettaessa. Älypuhelimen tavoin Muilta osin kyseessä onkin tuttua Volvoa, jonka paras anti löytyy ohjaamosta. Tällä kertaa materiaalit ovat konservatiivisia eikä tyylikkäitä jalopuita tai pehmeitä nappanahkaistuimia ole valittu lisävarustelistalta – tämä vastannee monen ostajan todellista näkymää. Volvon Sensus-tietoviihdejärjestelmä on käytöltään älypuhelinmainen, joka on automaailmassa kehu. Se reagoi nopeasti ja valikkorakenne on opittavissa pienellä vaivannäöllä. Vielä jos istuinlämmityksen painikkeet saisi perinteiseen muotoon – tai edes toimimaan yhdellä hipaisulla. Kuljettajan takana mahtuu piilottamaan jalkapöytänsä etuistuimen alle. Reisituki jää monen muun tämän luokan farmarimallin tavoin hieman vajaaksi aikuiselle, mutta pään yläpuolelle jää keskimittaisella vielä nyrkin verran ylimääräistä. Takapenkit kaatuvat suhteessa 40/60. Itse tavaratila on hieman matala eikä välipohjan alla ole juuri lisätilaa. Kätevä tilanjakaja auttaa esimerkiksi ostoskassien pitämistä pystyssä. Uuden ja entistäkin hiotumman V60-mallin moitteet ja kehut ovat varsin laimeita eikä autosta revitä kohuotsikoita. Turvallinen valinta tuskin ärsyttää edes naapureita Volvon varsin positiivisen maineen Suomessa muistaen. Teksti ja kuvat: Henri Posa Päivitetty 3.3.2022 klo 8.53: korjattu virheellinen tieto tietoviihdejärjestelmästä Volvo V60 B3 MHEV Business Edition DCT aut. MY22 Hinta alkaen 40 103 € Koeajetun auton hinta varusteineen 45 657 € Moottori Bensiinimoottori 1969 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 120 kW (163 hv), 4750–5250 r/min Vääntö 265 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 265 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,2 (yhd.) CO2-päästöt 142 g/km Mitat pituus 4778 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1432 mm, akseliväli 2872 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan