3.3.2022 Ajoneuvot Koeajo: Volvo V60 B3 DCT – turvallinen valinta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mallitarkenteen kirjainlitanian loppu sen paljastaa: Volvo V60 B3 DCT on kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla varustettu uudistus. Tutut vahvuudet, ja toisaalta heikkoudet, ovat yhä tallella. Volvo V60 B3 DCT tarkoittaa uuden kaksoiskytkinautomaattivaihteiston saapumista mallistoon. Kyseessä on sähköisesti ohjattu kahdella märkälevykytkimellä varustettu 7-pykäläinen vaihteisto.Vaihteiston sallimaksi maksimiväännöksi on ilmoitettu 380 newtonmetriä, joten se työskentelee siksi näissä kevyemmissä moottorivaihtoehdoissa. Nelivetoinen bensiinimoottorinen B5 sekä hämmentävästi nimetty dieselmoottorinen B4 jatkavat ainakin toistaiseksi tutuilla vaihteistoilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVolvo V60 B3 DCTVaihteistolla saavutetaan Volvon arvion mukaan noin 7-16 kilogramman painonsäästö momentinmuunninautomaattin verrattaessa. Ehkä tätäkin arvokkaampia ovat hiilidioksidigrammat, joita pihistellään tämän moottorin parina 15 kappaletta jokaista ajettua kilometriä kohden (WLTP).Koeajon kulutuslukemat liikkuivat noin 7 litran tuntumassa 100 kilometriä kohden. Hieman pienempiäkin lukemia on mahdollista saada aikaan, mutta lopulta tulos on varsin keskinkertainen. Tässä suhteessa kaksoiskytkinvaihteistoa ei arjessa juuri huomaa, joka ei tosin ole suuri yllätys jo energiatehokkaiden tuotteiden kehityksen ollessa väkisinkin pientä.Toisaalta on kehuttava, että vaihteistoa ei huomaa juuri muutenkaan. Vaihdot ovat, yhtä ainoaa koeajolla liikennevaloihin hidastaessa tapahtunutta poikkeusta lukuun ottamatta, hyvin pehmeitä. Kuljettaja ei pystyisi kertomaan millä tekniikalla vaihteisto on toteutettu.Tuo edellä mainittu B3-mallimerkinnän mukainen moottori on kaksilitrainen nelisylinterinen turboahdettu bensiinimoottori. Se ei ihastuta tai ärsytä, vaan häipyy taka-alalle ja unohtuu pian kuljettajalta hoitamaan tehtävänsä asiallisesti.Ohjaus on sekä tahmea, lievästi raskaan puoleinen että lähes tunnoton. Tähän toivoisi joko runsaasti keveyttä tai todellista tietoa tien pinnasta – mieluiten molempia.Auton alusta toimii pääosin hienosti. Volvolla on etsitty kompromissia ajettavuuden ja mukavuuden välillä. Pahimmat mikrokarkeuden aiheuttamat tutinat on jätetty ensimmäisiin S90 ja V90-malleihin ja parannus on jo merkittävä.Tietyillä taajuuksilla auto on vielä hieman jämäkkä, josta Volvolla olisi varaa ottaa yksi tai kaksi napsua kohti mukavuutta. Tätä automallia ei kuitenkaan valita veitsenterävää ajettavuutta haettaessa.Älypuhelimen tavoinMuilta osin kyseessä onkin tuttua Volvoa, jonka paras anti löytyy ohjaamosta. Tällä kertaa materiaalit ovat konservatiivisia eikä tyylikkäitä jalopuita tai pehmeitä nappanahkaistuimia ole valittu lisävarustelistalta – tämä vastannee monen ostajan todellista näkymää.Volvon Sensus-tietoviihdejärjestelmä on käytöltään älypuhelinmainen, joka on automaailmassa kehu. Se reagoi nopeasti ja valikkorakenne on opittavissa pienellä vaivannäöllä. Vielä jos istuinlämmityksen painikkeet saisi perinteiseen muotoon – tai edes toimimaan yhdellä hipaisulla. Kuljettajan takana mahtuu piilottamaan jalkapöytänsä etuistuimen alle. Reisituki jää monen muun tämän luokan farmarimallin tavoin hieman vajaaksi aikuiselle, mutta pään yläpuolelle jää keskimittaisella vielä nyrkin verran ylimääräistä.Takapenkit kaatuvat suhteessa 40/60. Itse tavaratila on hieman matala eikä välipohjan alla ole juuri lisätilaa. Kätevä tilanjakaja auttaa esimerkiksi ostoskassien pitämistä pystyssä.Uuden ja entistäkin hiotumman V60-mallin moitteet ja kehut ovat varsin laimeita eikä autosta revitä kohuotsikoita. Turvallinen valinta tuskin ärsyttää edes naapureita Volvon varsin positiivisen maineen Suomessa muistaen.Teksti ja kuvat: Henri PosaPäivitetty 3.3.2022 klo 8.53: korjattu virheellinen tieto tietoviihdejärjestelmästä Volvo V60 B3 MHEV Business Edition DCT aut. MY22 Hinta alkaen 40 103 € Koeajetun auton hinta varusteineen 45 657 € Moottori Bensiinimoottori 1969 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 120 kW (163 hv), 4750–5250 r/min Vääntö 265 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 265 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,2 (yhd.) CO2-päästöt 142 g/km Mitat pituus 4778 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1432 mm, akseliväli 2872 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 20.9.2024 Koeajo Maistiainen: Peugeot 5008 Hybrid 136 e-DCS on 7-paikkainen tilamaasturi kaupunkiauton viboilla 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla