9.4.2022

Koeajo: nimihirviö Volvo XC60 T8 AWD Long Range lisää toimintamatkaa

Volvo XC60 T8 AWD Long Range High Performance R-Design Edition aut. MY22

Pääsimme nollakelissä yli 60 kilometriä pelkällä sähköllä. Uusi lataushybridi Volvo XC60 T8 AWD Long Range yhdistää 455 hevosvoimaa aiempaa suurempaan akkuun. Hyvää: istuimet, ohjaamo. Huonoa: ajotilat valikon takana, hidas lataus (varauksin)

Lataushybridit ovat monen suuremman auton myynnin kannalta avainasemassa eikä ruotsalaisvalmistajan mallisto tee tähän poikkeusta. Mallivuodelle 2022 uudistunut nimihirviö Volvo XC60 T8 AWD Long Range High Performance R-Design Edition aut. MY22 tuo suuren akkupaketin myötä merkittävän sähköisen toimintamatkan.

Android-pohjainen tietoviihdejärjestelmä on jatkossa XC40-lataushybridiä lukuun ottamatta kaikissa Volvon malleissa. Esimerkiksi koeajamamme kaksoiskytkinvaihteiston saanut Volvo V60 B3 DCT on jatkossa myynnissä tällä uudella tietoviihdejärjstelmällä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Seesteinen ohjaamo

Volvon ohjaamo on ihastuttava paikka istua jopa ilman koeajoyksilöstä uupuvaa kaunista avohuokoista puuta. Istuimet ovat erinomaiset, vaikka kallistuksensäätö voisi olla vielä laajempikin.

Tämäkin XC60 T8 AWD Long Range High Performance -lataushybridi on siis saanut Android-pohjaisen tietoviihdejärjestelmän, jonka integroidut Googlen karttapalvelut tekevät navigaattorin käyttämisestä mielekästä. Toisaalta Apple CarPlay -tuki on tulossa vasta joskus myöhemmin, joka voi olla toisille jopa ostopäätökseen vaikuttava tekijä.

Ajotilat on piilotettu ärsyttävästi valikoiden taakse. Yleensähän näitä ei juuri kaipaa, mutta ainakin allekirjoittaneen mielestä juuri lataushybridissä nopea käyttö olisi olennaista. Nyt esimerkiksi mahdollisimman tehokkaasti puhtaasti sähköllä töihin ajava joutuu joka ikinen aamu seikkailemaan valikkoviidakossa valitsemassa sähköajoa tarkoittavan pure-ajotilan päälle.

Tilaa XC60 tarjoaa tutusti, sillä akuston fyysinen koko ei ole kasvanut. Takaistuimet kaatava saa lähes tasaisen lattiapinnan, sillä taso kohoaa vain loivasti sisätiloja kohden. Varsinaista nostokynnystä ei ole, mutta katumaastureissa tavaratilan pohja on aina korkealla.

Volvo XC60 T8 AWD Long Range

Liikkeellä huomaa, kuinka erityisesti etukulmia on hieman hankala hahmottaa. Kuljettaja tuntee itsensä pieneksä suurelta tuntuvassa autossa. Joillekin tämä saattaa olla toivottavakin piirre.

Samalla yli 2,1 tonnin omamassaa kantava Volvo muistuttaa kuinka painava ja levein renkain varustettu auto on jopa yllättävän liukas kelin huonontuessa. Tämän huomaa jarrutuksissa ja sivuttaispidossa.

Vetopitoa nimittäin löytyy tarvittaessa neljältä pyörältä sähköä ja polttomoottoria hyödyntämällä eikä eteneminen jää siitä kiinni – voimaa on tarjolla rutkasti. Kaasua poljettaessa käynnistyvän polttomoottorin äänen kuulee kyllä sisällekin ja sen matala murina kuulostaa hieman teennäiseltä eikä niinkään nautittavalta.

Sähköpuolella on otettu isoja edistysaskelia. Kasvaneen sähkömoottorin tehon avulla uusi versio jaksaa moottoritienopeuksiin pelkän sähkön voimalla ja lisäksi myös sisätilojen lämmitys voidaan hoitaa sähköllä eikä polttomoottorin tarvitse turhaan käynnistyä.

Volvo XC60 T8 AWD Long Range High Performance R-Design Edition aut. MY22

Näin pääsimme nollakelissäkin pelkällä sähköllä 63 kilometriä. Toki keskinopeudeksi jäi maltillinen 39 kilometriä tunnissa, vältimme tarkoituksella moottoriteitä ja sisälämpötilaksi oli säädetty 19 astetta. Haimme tarkoituksella hyvää tulosta viileässä säässä – nopeamminkin akun saisi tyhjennettyä.

Samaan aikaan on tärkeää muistaa, että kahdensuuntaista 30 kilometrin työmatkaa ei viileällä säällä lataamatta taiteta. Sekä akku että auto ehtivät välissä jäähtyä ja tämä taas kaappaa tuntuvasti energiaa matkan alussa. Asia perustuu ihan fysiikan lakeihin ja koskee kaikkia autoja.

Volvo XC60 T8 AWD Long Range High Performance R-Design Edition aut. MY22

Varaus palautetaan akkuun yksivaiheisesti ja tehokkaimmin se onnistuu 16 ampeerin sulakkeella. Latausteho on tällöin 3,6 kilowattia ja aikaa kuluu noin 5 tuntia. Asiointilataamisen voi siis käytännössä unohtaa, mutta toki tämäkin tahti riittää tavallisesti kotona tai töissä lataamiseen.

Maahantuoja myy meillä nämä uudet lataushybridit markkinointinimellä ”Long Range” ja vastaava päivitys tulee 60-sarjan lisäksi myös 90-sarjan malleihin. Kokonaisuudessaan mallinimestä on muovautunut melkoinen hirviö, mutta eihän nimi miestä pahenna. Sähköiset toimintamatkat alkavat olemaan jo riittäviä tavallisimpiin arjen askareisiin, kunhan latausmahdollisuus löytyy ja sitä myös hyödynnetään.


Päivitetty 11.4.2022: lisätty uudet tiedot tietoviihdejärjestelmien päivityksistä

Teksti ja kuvat: Henri Posa

Volvo XC60 T8 AWD Long Range High Performance R-Design Edition aut. MY22

Hinta alkaen

68 982 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

82 043 €

Moottori

Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 107 kW (145 hv).

Teho

228 kW (310 hv), 6000 r/min

Vääntö

400 Nm (3000-4800 r/min)

Vääntö

400 Nm (3000-4800 r/min)

Akku

Akuston energiasisältö teoreettinen / käytössä oleva 18,8 / 14,9 kWh. Lataus Type 2 3,6 kW (1 x 16 A).

Toimintamatka

77 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

335 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

4,9 s

Huippunopeus

180 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 1,2 (yhd.)

CO2-päästöt

26 g/km

Mitat

pituus 4708 mm, leveys 1902 mm, korkeus 1651 mm, akseliväli 2865 mm
Tavaratila: 468 l
Omamassa: 2150 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

2250 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat