8.3.2022

Koeistuttu: lataushybridi Mazda CX-60 haastaa premiumin – alkaen 52 997 euroa

Mazda CX-60 2.5 PHEV 8AT Takumi

Japanista kurotetaan nyt jälleen korkeammalle. Nelivetoisena lataushybridinä markkinoille tuleva SUV Mazda CX-60 on merkin uusi lippulaiva.

Mazdan uusi lippulaiva on tässä. Katumaasturi Mazda CX-60 tähtää aiempaa ylöspäin Jaguarin ja Maseratin piirtein eivätkä Audi, BMW tai Mercedes-Benz saa olla rauhassa.

Mazda CX-60 2.5 PHEV 8AT Takumi

Kaikki on uutta takavetoisesta perusrakenteesta automaattivaihteistoon ja hieman myöhemmin julkaistaviin kuusisylinterisiin moottoreihin. Jälleen kerran puheissa toistuu termi Jinba Ittai, eli kuljettajan ja auton yhteys on keskiössä. Tätä on lähes mahdotonta arvioida ennen koeajoa, mutta se on varmasti haastavampi siirtää urheiluautosta suurehkoon katumaasturiin.

Toisaalta termillä viitataan ajettavuuden lisäksi moneen pienempään yksityiskohtaan, kuten kuljettajan häiriöiden minimointiin. Tätä tavoitellaan muun muassa kolme kertaa aiempaa suuremmalla, ja siten helppolukuisemmalla, heijastusnäytöllä.

Mazda CX-60 2.5 PHEV 8AT Takumi

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mazda CX-60

Valmistaja haluaa erottua muista olemalla ylpeästi japanilainen. Tämä näkyy autossa monella eri tavalla, joista yksi on sisätilojen verhoiluiden yksityiskohdat.

Myös varustelulla kurkotetaan ylöspäin autonvalmistajien keskinäisessä hierarkiassa. Mazda CX-60 on ensimmäinen auto, joka säätää kuljettajan ajoasennon automaattisesti.

Mazda CX-60 2.5 PHEV 8AT Takumi

Kuljettaja kertoo kertaalleen autolle tietyt kehonsa mitat, auto etsii kuljettajan silmät kameran avulla ja säätää näiden perusteella istuimen, ratin, heijastusnäytön sekä peilit parhaaseen mahdolliseen asentoon. Kuljettaja voi toki hienosäätää asetuksia tämän jälkeen itse haluamaansa suuntaan.

Järjestelmään voidaan tallettaa 6 eri henkilöä ja tallennettu tieto sisältää peräti 250 eri asetusta mukaan lukien esimerkiksi ilmastoinnin ja äänentoistojärjestelmän. Auton kamera havaitsee kuljettajan kasvojentunnistuksella ja palauttaa sopivat säädöt tämän mukaan.

Uusia varusteita, joita on jo pidempään odotettu, ovat panoraamalasikattoluukku sekä sisätilojen tunnelmavalaistus. Jälkimmäinen on Mazdan japanilaisen arvokkuuden mukainen eikä kuljettaja saa luotua lähiravintolan ikkunasta muistuttavaa väri-ilottelua.

Mazda CX-60 2.5 PHEV 8AT Takumi

Ulkokuoren muotoilu seuraa jo esiteltyä linjaa ja Mazda Europen muotoilujohtaja Jo Stenuit painottaakin juuri jatkumoa, joka on haluttu luoda aina käytetyistä kirjaintyypeistä mainoksiin saakka. Se kuitenkin poikkeaa yhdellä olennaisella tavalla lähes kaikesta muusta Mazdan mallistosta.

Perusrakenteesta johtuen tähän SUV-tyyliin on nyt yhdistetty perinteisemmät takavetoisen auton mittasuhteet. Tämä tarkoittaa lyhyempää etuylitystä ohjaamon jäädessä kauemmaksi eturenkaasta. Takaylitys on samaan aikaan reilumpi.

Mieleen tulevat välittömästi sellaiset tuotteet, kuten Jaguarin ja Volvon katumaasturimallistot sekä ehkä hieman myös Maserati Levante. Näiden vertausten osalta Mazdalla tuskin nyrpistetään nokkaa. Suomessa vakiovannekoko on hulppea 20 tuumaa.

Ohjaamo Takumi, kiitos

Ohjaamon puolella Mazda repäisee kerralla pesäeroa muihin merkkeihin rohkeasti japanilaisella otteella. Koeistuttavana esillä ollut yksilö oli koristeltu Takumi-varustetasolla, jonka hinnoitteluun palaamme loppupuolella. Valitettavasti tämä jäänee turhan harvan herkuksi.

Keskitymme siksi sisätilojen osalta Takumin upeisiin yksityiskohtiin. Kojelautaa halkoo verhoilun railo, jonka koristetikkaus noudattaa japanilaista Kakenui-tekniikkaa. Vastaavasti vaaleat vaahterasta tehdyt jalopuusomisteet heijastelevat hienosti valon vaihtuessa. Luonnonvalkoisella nappanahalla verhoiltuihin istuimiin on verhoiltu pystysuuntainen tumma kangasraita – sekin japanilaisin vaikuttein.

Kyseessä on varsin suuri auto, jonka sisätilat riittävät aikuisillekin mukavaan matkustamiseen. Tavaratilaa on 570 litraa, nykytapaan välipohjan alle jäävä tila huomioiden, ja istuimet kaatamalla sitä saadaan jopa 1 726 litraa kattoon asti lastaamalla.

Mazda CX-60 2.5 PHEV 8AT Takumi

6 sylinteriä vai lataushybridi?

Suomen kannalta olennaisin voimalinjavaihtoehto on myynnin aloittava, merkin ensimmäinen, lataushybridi. Se yhdistää tutun, mutta tätä varten uudistetun, 2,5-litraisen nelisylinterisen polttomoottorin uuteen sähkövoimalinjaan, jonka sähkömoottorin teho on 100 kilowattia.

Järjestelmän yhteisteho on 241 kilowattia (327 hv) ja vääntöä on tasan 500 newtonmetriä, joten kyseessä on Mazdan kaikkien aikojen tehokkain tuotantoauto. Kiihtyvyys paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen on ohi 5,8 sekunnissa. Toinen suorituskykyarvo, joka saattaa monia kiinnostaa on 2,5 tonnin sallittu vetomassa.

Akustolla on kokoa 17,8 kilowattituntia ja näin odotuksissa on noin 60 kilometrin WLTP-lukema sähköisen toimintamatkan osalta. Lataus on mahdollista kahdessa vaiheessa 7,2 kilowatin teholla, jolloin akku on ladattavissa täyteen 4 tunnissa. Koti- ja työpaikkakäyttöön tämä varmasti riittää, mutta asiointilataus jäänee vähiin.

Uutta on myös 8-pykäläinen automaattivaihteisto, josta on jätetty momentinmuunnin pois. Kyseessä ei siis ole nykymuodin mukainen kaksoiskytkinvaihteisto, vaan Mazda selviää yhdellä sähköisesti ohjatulla kytkimellä. Tavoitteena on ollut painon-, polttoaineen- ja tilansäästö.

Nykyiseen kuusivaihteiseen verrattuna kaksi lisävaihdetta auttavat parantamaan kiihtyvyyttä ja pienentämään polttoaineenkulutusta. Mazdan mukaan 8 pykälää alkaisi olemaan järkevä maksimäärä vaihteille, jotta ajaminen tuntuu vielä luonnolliselta.

Sähköisesti ajettaessa koko vaihteisto kytketään irti pyöristä, sillä sähkömoottori ei sitä tarvitse. Tämä parantaa energiatehokkuutta.

Takavetoisesta perusrakenteesta huolimatta kyseessä on i-Activ AWD -nelivetojärjestelmällä varustettu lataushybridi. Voimaa välitetään etuakselille sähköisesti ohjatun monilevykytkimen kautta älykkäästi tilanteen, tarpeen ja kuljettajan valitseman ajotilan (Mi-Drive) mukaan. Järjestelmä on toki Mazdan mukaan uusi, ja onhan sitä väkisinkin pitänyt kehittää hybridivoimalinjaan sopivaksi muun muassa hyödyntämään tehokkaasti jarrutusenergian talteenottoa.

Tähän ajettavuuten liittyy myös Mazdan takavetoisiin autoihin suunnittelema Kinematic Posture Control (KPC), jonka MX-5 esitteli. Se pyrkii tasaamaan auton kallistumista ja auttamaan kääntymistä kevyesti yksittäistä jarrua käyttämällä. Kyseessä on ikään kuin ennakoiva ajonvakautusjärjestelmä, joka toimii kuljettajan lähes huomaamatta jo paljon ennen pidon rajoja.

Sen sijaan paljon pidemmälle ajettavuuteen perusteisiin sukelletaan pyöräntuennasta puhuttaessa. Uutuudessa on edessä päällekkäiset kolmiotukivarret ja takana monivarsituenta, joista jälkimmäisen suunnittelua urheiluauto Mazda MX-5 on kuulemma kokemuksena auttanut. Nämä tarjoavat hyvät lähtökohdat alustalle, mutta vasta koeajo kertoo kuinka toteutus on onnistunut.

Myöhemmin rinnalle on tulossa myös kaksi kuusisylinteristä rivimoottoria, joista molemmat on varustettu 48 voltin kevythybriditekniikalla. Verotussyistä hinnalla voi olla vaikea kilpailla ladattavan hybridin houkutuksen kanssa, mutta moottoreiden kehityksen kannalta nämä ovat erittäin mielenkiintoisia uutuuksia.

Näistä bensiinillä kulkevan litratilavuus on 3,0 ja dieselversion 3,3. Jälkimmäisen suuremman tilavuuden takana on sylinterin lämpötilan, ja sen myötä päästöjen, hallinnan ja riittävän väännön kompromissi.

Mazda CX-60 2.5 PHEV 8AT Takumi

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hinnat – Homura ja Takumi

Merkin uusi lippulaiva alkaa alta 53 000 euron Exclusive-Line -varustelulla, sillä Suomeen ei edullisinta varustetasoa tuoda ollenkaan. Tässä kohti vakiovarustelu on hyvin kattava, joitakin lisävarustepaketteja tarjoillaan, mutta korkeammat varustetasot (Homura ja Takumi) keskittyvät käytännössä ulkonäköön ja sisustan tunnelmaan.

Hinnaston aloittava Mazda CX-60 2.5 PHEV 8AT Exclusive-Line kattaa esimerkiksi sellaiset varusteet, kuten avaimettoman käytön, kaksialueisen automaatti-ilmastoinnin, 12,3-tuumaiset mittariston ja tietoviihdejärjestelmän näytöt, Android Auto- ja Apple CarPlay-tuen, navigaattorin, heijastusnäytön, peruutuskameran ja pysäköintitutkat molempiin suuntiin sekä lämmitetyt sivupeilit, etuistuimet, ohjauspyörän ja tuulilasinpyyhkimet pesunesteen suuttimineen.

Ehkä olennaisimpiin lisävarusteisiin kuuluvat Comfort-paketin nahkaverhoilu sekä jutussa mainittu kuljettajan istuimen automaattisäätö kasvojentunnistuksen perusteella ja toisaalta Driver Assistant -paketin aktiivinen vakionopeudensäädin sekä mukautuvat ajovalot. Ehkä hieman harmillisesti matkapuhelimen langaton lataus kuuluu erilliseen Convenience & Sound -pakettiin.

Varustetasoista Homura (hieman yli 55 000 euroa) vie autoa synkempään ja sporttisempaan suuntaan mustanpuhuvalla nahkaverhoilun sisältävällä ilmeellä. Vastaavasti Takuma (hieman yli 57 000 euroa) tuo valoa ja ylellisyyttä valkoisella nappanahkaverhoilulla.

Uusi perusrakenne (Skyactiv Multi-Solution Scalable Architecture) tarjoaa Mazdalle hienoja mahdollisuuksia ja perinteinen porrasperä tai farmari olisi upeaa nähdä. Seuraava tuote on kuitenkin jo tiedossa, mutta se tulee olemaan 7-paikkainen CX-80. Mazdalta on tulossa 5 uutta hybridiä, 5 uutta lataushybridiä ja 3 täyssähköautoa, joten ainakin on jotain mitä odottaa.

Teksti ja kuvat: Henri Posa

Luetuimmat