23.1.2017 Ajoneuvot Koeajo: Maserati Levante 3.0 V6 Diesel on Italian ensimmäinen luksusmaasturi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Levante on kelpo maasturi, mutta onko siinä ainesta Maseratiksi? Hyvää: ajettavuus, etu- ja takatilat, melutaso Huonoa: tavaratila, sieluttomuus dieselinä Luksus on nykyisin korkeaa ja nelivetoista, eivätkä perinteisten merkkien maasturit enää järkytä mieltä, ei edes Maserati Levante. Maseratille auto on välttämätön. Kovatasoisessa luokassa auton mielenkiintoa nostaa sen kotimaa. Italialaisilla kun ei ole aiempia luksusmaastureita, jos anekdooteiksi laskettavat Rambo-Lambo LM002 ja Rayton Fissore Magnum unohdetaan. Maseratin ei tarvinnut aloittaa suunnittelua tyhjästä. Levanten kehitys aloitettiin Jeep Grand Cherokeen pohjalle, mutta lopulta auto suunniteltiin Ghiblin ja Quattroporten perusrakenteelle – tai näin Maserati kertoo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tehtyä sukunäköä Atraimen koristama maski ja tuimat ajovalot tuovat sukunäköä, mutta pyöreiden pokkausten korostama perä näyttää raskaalta. Eleganttien italialaislinjojen sijaan maseratimaisuus varmistetaan tuntomerkein: lokasuojia koristavat kolme ilma-aukkoa ja kojetaulun keskellä sijaitsee analoginen kello. Laveasti varustellun koeajoauton sisäpintoja koristaa kauniisti tikattu nahka, mutta kokonaisuus tuntuu tavalliselle. Osasyy on vahvasti Jeepiltä ja Chrysleriltä tuoksahtavassa kosketusnäytössä ja katkaisimissa, eikä mittaristokaan hengi Maseratin alkuvuosien kilpailuhistoriaa tai 1970-luvun taitteen superautoja. Maserati ei ole antaneet hurjan 2 205 kilon omamassan kampittaa ajettavuutta. Keulapellit ovat alumiinia, samoin etuapurunko. Vastaavasti akku on sijoitettu tavaratilaan, jotta suuri paino saataisiin jaettua tasaisesti akseleille. Vaivaton ajettava Liukkaalla talvikelillä Levante ei pääse näyttämään kynsiään mutka-ajossa, mutta arkihaasteet se selvittää hienosti. Vakiovarusteinen ilmajousitus tarjoaa ristiriitaisen kokemuksen: suuret heitot auto ylittää vaimeasti keinahdellen, mutta pienet epätasaisuudet kantautuvat takapuoleen. Koeajoautoa vaivasi kevyt renkaiden täristys, joka lienee pelkkä tasapainotusongelma – tosin Moottorin tietojen mukaan sama ongelma vaivasi toistakin autoyksilöä. Maseratin melutaso on kitkarenkain matka-ajossa erinomaisen miellyttävä, mutta täyskiihdytyksissä ohjaamoon kantautuva dieselin karkeus palauttaa maanpinnalle. Kolmen metrin akseliväli näkyy neljälle aikuiselle leppoisina tiloina, mutta tavaratila ansaitsisi kehuja vain urheiluautossa. Italian kaipuu Maseratin ensimmäiseksi luksusmaasturiksi Levante on kypsä suoritus. Ainot rasittavuudet liittyvät pieniin ergonomiapuutteisiin. Levantessa on Ghiblin tavoin vaihteensiirto, jolla peruutusvaihdetta saa välillä hakea P:n ja N:n kautta. Toinen ongelma ovat kosketusnäytöltä löytyvät istuinlämmityksen kytkimet – ratkaisu ei naurata, kun alkusarjan auton näyttö päättää sammua -7 asteen pakkasessa ylikuumenemiseen vedoten! Jos keksitte kosketusnäytön symbolijärjestyksen logiikan, kertokaa ihmeessä meillekin. Onneksi, mutta myös valitettavasti, ergonomiapuutteet ovat Levanten italialaisin anti. Logoista ja nahasta huolimatta auto ei tunnu Maseratilta. Kun yön pimeys hävittää nahkaverhoilun tikkaukset, voisi dieselin raksutuksen ja keskinkertaisen ohjauksen ääressä kuvitella ajavansa juuri Grand Cherokeeta – ohjauspyörän monitoimiviiksikin muistuttaa Jeepin ja Chryslerin aiemmasta liitosta Mercedes-Benzin kanssa. Ehkä tilanne korjaantuisi bensiinimoottorilla: tarjolla on turboahdetun V6:n 275 ja 430 hevosvoimaiset versiot. Kaikki mallit ovat automaattivaihteisia, ja voima välitetään Maseratin takapainotteisen Q4-nelivetojärjestelmän kautta. Levanten taka-akselilta löytyy mekaaninen luistonrajoitin, mutta taustalla ovat enemmän urheilulliset kuin maastolliset syyt. Alennusvaihteistoa tai muuta maastovarustusta Levantesta ei löydy. Maaston sijaan Levante on tarkoitettu lähinnä hiekkaisille mökkiteille. Sen suurimmilla markkina-alueella etenemiseen liittyvät haasteet rajoittuvat liikenneruuhkiin. Perinteisten Yhdysvaltojen markkinoiden lisäksi Levantella haetaan jalansijaa idästä – siihen vihjaa jo auton nimi Levante: itään puhaltava tuuli. Teksti Lauri Ahtiainen Kuvat Lauri Ahtiainen ja Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?