23.1.2017 Ajoneuvot Koeajo: Maserati Levante 3.0 V6 Diesel on Italian ensimmäinen luksusmaasturi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Levante on kelpo maasturi, mutta onko siinä ainesta Maseratiksi? Hyvää: ajettavuus, etu- ja takatilat, melutaso Huonoa: tavaratila, sieluttomuus dieselinä Luksus on nykyisin korkeaa ja nelivetoista, eivätkä perinteisten merkkien maasturit enää järkytä mieltä, ei edes Maserati Levante.Maseratille auto on välttämätön. Kovatasoisessa luokassa auton mielenkiintoa nostaa sen kotimaa. Italialaisilla kun ei ole aiempia luksusmaastureita, jos anekdooteiksi laskettavat Rambo-Lambo LM002 ja Rayton Fissore Magnum unohdetaan.Maseratin ei tarvinnut aloittaa suunnittelua tyhjästä. Levanten kehitys aloitettiin Jeep Grand Cherokeen pohjalle, mutta lopulta auto suunniteltiin Ghiblin ja Quattroporten perusrakenteelle – tai näin Maserati kertoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTehtyä sukunäköäAtraimen koristama maski ja tuimat ajovalot tuovat sukunäköä, mutta pyöreiden pokkausten korostama perä näyttää raskaalta. Eleganttien italialaislinjojen sijaan maseratimaisuus varmistetaan tuntomerkein: lokasuojia koristavat kolme ilma-aukkoa ja kojetaulun keskellä sijaitsee analoginen kello.Laveasti varustellun koeajoauton sisäpintoja koristaa kauniisti tikattu nahka, mutta kokonaisuus tuntuu tavalliselle. Osasyy on vahvasti Jeepiltä ja Chrysleriltä tuoksahtavassa kosketusnäytössä ja katkaisimissa, eikä mittaristokaan hengi Maseratin alkuvuosien kilpailuhistoriaa tai 1970-luvun taitteen superautoja.Maserati ei ole antaneet hurjan 2 205 kilon omamassan kampittaa ajettavuutta. Keulapellit ovat alumiinia, samoin etuapurunko. Vastaavasti akku on sijoitettu tavaratilaan, jotta suuri paino saataisiin jaettua tasaisesti akseleille.Vaivaton ajettavaLiukkaalla talvikelillä Levante ei pääse näyttämään kynsiään mutka-ajossa, mutta arkihaasteet se selvittää hienosti. Vakiovarusteinen ilmajousitus tarjoaa ristiriitaisen kokemuksen: suuret heitot auto ylittää vaimeasti keinahdellen, mutta pienet epätasaisuudet kantautuvat takapuoleen. Koeajoautoa vaivasi kevyt renkaiden täristys, joka lienee pelkkä tasapainotusongelma – tosin Moottorin tietojen mukaan sama ongelma vaivasi toistakin autoyksilöä.Maseratin melutaso on kitkarenkain matka-ajossa erinomaisen miellyttävä, mutta täyskiihdytyksissä ohjaamoon kantautuva dieselin karkeus palauttaa maanpinnalle.Kolmen metrin akseliväli näkyy neljälle aikuiselle leppoisina tiloina, mutta tavaratila ansaitsisi kehuja vain urheiluautossa.Italian kaipuuMaseratin ensimmäiseksi luksusmaasturiksi Levante on kypsä suoritus. Ainot rasittavuudet liittyvät pieniin ergonomiapuutteisiin. Levantessa on Ghiblin tavoin vaihteensiirto, jolla peruutusvaihdetta saa välillä hakea P:n ja N:n kautta. Toinen ongelma ovat kosketusnäytöltä löytyvät istuinlämmityksen kytkimet – ratkaisu ei naurata, kun alkusarjan auton näyttö päättää sammua -7 asteen pakkasessa ylikuumenemiseen vedoten!Jos keksitte kosketusnäytön symbolijärjestyksen logiikan, kertokaa ihmeessä meillekin.Onneksi, mutta myös valitettavasti, ergonomiapuutteet ovat Levanten italialaisin anti. Logoista ja nahasta huolimatta auto ei tunnu Maseratilta. Kun yön pimeys hävittää nahkaverhoilun tikkaukset, voisi dieselin raksutuksen ja keskinkertaisen ohjauksen ääressä kuvitella ajavansa juuri Grand Cherokeeta – ohjauspyörän monitoimiviiksikin muistuttaa Jeepin ja Chryslerin aiemmasta liitosta Mercedes-Benzin kanssa.Ehkä tilanne korjaantuisi bensiinimoottorilla: tarjolla on turboahdetun V6:n 275 ja 430 hevosvoimaiset versiot. Kaikki mallit ovat automaattivaihteisia, ja voima välitetään Maseratin takapainotteisen Q4-nelivetojärjestelmän kautta. Levanten taka-akselilta löytyy mekaaninen luistonrajoitin, mutta taustalla ovat enemmän urheilulliset kuin maastolliset syyt. Alennusvaihteistoa tai muuta maastovarustusta Levantesta ei löydy.Maaston sijaan Levante on tarkoitettu lähinnä hiekkaisille mökkiteille. Sen suurimmilla markkina-alueella etenemiseen liittyvät haasteet rajoittuvat liikenneruuhkiin. Perinteisten Yhdysvaltojen markkinoiden lisäksi Levantella haetaan jalansijaa idästä – siihen vihjaa jo auton nimi Levante: itään puhaltava tuuli.Teksti Lauri Ahtiainen Kuvat Lauri Ahtiainen ja Jari Saarentaus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen